Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,898,318
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

67

Vật liệu xây dựng

BB

Ảnh hưởng của hàm lượng vật liệu mặt đường asphalt cũ đến tính năng kháng nứt và kháng hằn lún vệt bánh xe của bê tông asphalt tái chế nóng

Effects of reclaimed asphalt pavement content on the cracking and rutting resistance of hot recycled asphalt mixture

Khoa học Giao thông vận tải

2024

2

1307-1321

1859-2724

Do những lợi ích về kinh tế, kỹ thuật và môi trường nên việc sử dụng vật liệu mặt đường asphalt cũ (Reclaimed Asphalt Pavement-RAP) để sản xuất bê tông asphalt tái chế đang ngày càng phổ biến trên thế giới trong thời gian gần đây. Khi sử dụng với hàm lượng RAP thấp (từ 10% đến 20%), các tính năng của bê tông asphalt có RAP có sự khác biệt không đáng kể so với hỗn hợp không có RAP. Tuy nhiên, đối với hỗn hợp asphalt sử dụng hàm lượng RAP cao (> 25%), các tính năng có sự khác biệt đáng kể và có thể ảnh hưởng đến chất lượng của mặt đường bê tông asphalt. Bài báo trình bày nghiên cứu ảnh hưởng của hàm lượng RAP đến tính năng kháng nứt và kháng hằn lún của bê tông asphalt tái chế nóng. Ba hỗn hợp asphalt được đánh giá bao gồm hỗn hợp đối chứng (0%RAP), hỗn hợp sử dụng 30%RAP và 50%RAP. Thí nghiệm Hamburg Wheel Tracking Test (HWTT) được sử dụng để đánh giá sức kháng hằn lún vệt bánh xe theo tiêu chuẩn AASHTO T324. Trong khi đó, mô hình thí nghiệm kéo gián tiếp (Indirect Tensile Asphalt Cracking Test (IDEAL-CT)) được thực hiện để xác định khả năng kháng nứt theo tiêu chuẩn ASTM D8225. Kết quả nghiên cứu chỉ ra rằng, khi gia tăng hàm lượng RAP trong hỗn hợp, sức kháng hằn lún được cải thiện nhưng có sự giảm đáng kể khả năng kháng nứt. Chiều sâu lún vệt hằn bánh xe của hỗn hợp asphalt sử dụng 30% RAP và 50% RAP giảm tương ứng 24,2% và 41,5% so với hỗn hợp đối chứng không có RAP nhưng chỉ số kháng nứt CTIndex giảm 60,8% và 63,1% tương ứng. Chỉ số kháng nứt của hỗn hợp sử dụng 50%RAP thấp hơn ngưỡng tối thiểu là 70 theo báo cáo của Bang Virgina, Mỹ.

Due to the economic, technical and environmental benefits, the use of the Reclaimed Asphalt Pavement (RAP) to produce recycled asphalt mixtures is increasingly in the world in recent years. Using with low RAP content (from 10% to 20%), the performances of mixture with RAP are not significantly different from mixtures without RAP. However, for mixtures using high RAP content (>25%), the performances of mixture are significantly different and can affect the quality of the asphalt pavement. This paper presents research on the effects of RAP content on the cracking resistance and rutting resistance of hot recycled asphalt mixture. Three mixtures were evaluated including a control mixture (0%RAP), two mixtures using 30%RAP and 50%RAP. The Hamburg Wheel Tracking Test (HWTT) is used to evaluate rutting resistance according to AASHTO T324. Indirect Tensile Asphalt Cracking Test (IDEAL-CT) was performed to evaluate cracking resistance according to ASTM D8225. The results show that, when increasing the RAP content in the mixture, rutting resistance is improved but there is a significant decrease in cracking resistance. The rutting depth of mixtures using 30% RAP and 50% RAP decreased by 24.2% and 41.5%, respectively, compared to the control mixture without RAP, but the cracking resistance index CTIndex decreased by 60.8% and 63.1% respectively. The CTIndex of the mixture using 50% RAP is lower than the minimum threshold of 70 as reported by the State of Virgina, USA.

TTKHCNQG, CVv 287

  • [1] (2018), Virginia Transportation Research Council, Specical Provision for High RAP content surface mixtures designed using performance criteria, Virginia Departmant of Transportation.,
  • [2] (), ASTM C670, Standard Practice for Preparing Precision and Bias Statements for Test Methods for Construction Materials, American Society for Testing and Materials.,Available: https://www.astm.org/c0670-15.html
  • [3] AASHTO R30 (2022), Standard Practice for Laboratory Conditioning of Asphalt Mixtures, American Association of State Highway and Transportation Officials, 2022.,
  • [4] Asphalt Institute (2014), Asphalt Mix Design Methods, 7th Edition MS-2.,
  • [5] (2022), TCVN 13567-1-2022, Lớp mặt đường bằng hỗn hợp nhựa nóng - Thi công và nghiệm thu - Phần 1: Bê tông nhựa chặt sử dụng nhựa đường thông thường, Tiêu chuẩn Việt Nam, 2022.,
  • [6] Trương Văn Quyết, Nguyễn Ngọc Lân, Đào Văn Đông, Phạm Duy Hữu, Lương Xuân Chiểu (2023), Nghiên cứu một số đặc tính lưu biến của bitum hỗn hợp sử dụng phụ gia tái sinh gốc dầu mỏ bằng thiết bị cắt động lưu biến,,Tạp chí Khoa học Giao thông vận tải, 74 (2023) 655-670. https://doi.org/10.47869/tcsj.74.5.8
  • [7] Trương Văn Quyết, Nguyễn Ngọc Lân, Đào Văn Đông, Phạm Minh Trang (2023), Ảnh hưởng của phụ gia tái sinh đến độ kim lún và nhiệt độ hoá mềm của bitum hỗn hợp,,Tạp chí Khoa học Giao thông vận tải. https://doi.org/10.47869/tcsj.74.2.7
  • [8] (2023), AASHTO T324, Standard Method of Test for Hamburg Wheel-Track Testing of Compacted Hot Mix Asphalt (HMA), American Association of State Highway and Transportation Officials.,
  • [9] (2019), ASTM D8225, Standard Test Method for Determination of Cracking Tolerance Index of Asphalt Mixture Using the Indirect Tensile Cracking Test at Intermediate Temperature, American Society for Testing and Materials.,Available: https://www.astm.org/d8225-19.html
  • [10] (2007), Tex–248–F, Test Procedure for Overlay Test, Texas Department of Transportation, 2007.,
  • [11] W. S. Mogawer, A. Booshehrian, S. Vahidi, A. J. Austerman (2013), Evaluating the effect of rejuvenators on the degree of blending and performance of high RAP, RAS, and RAP/RAS mixtures, Road Mater.,Pavement Des., https://doi: 10.1080/14680629.2013.812836
  • [12] W. Mogawer, T. Bennert, J. S. Daniel, R. Bonaquist, A. Austerman, A. Booshehrian (2012), Performance characteristics of plant produced high RAP mixtures.,https://doi: 10.1080/14680629.2012.657070
  • [13] J. Lee, E. Denneman, Y. Choi (2015), Maximising the re-use of reclaimed asphalt pavement: outcomes of year two: RAP mix design, Austroads, 2015, pp. 1-60.,Available: www.austroads.com.au
  • [14] J. R. Willis, M. Marasteanu (2013), Improved Mix Design, Evaluation, and Materials Management Practices for Hot Mix Asphalt with High Reclaimed Asphalt Pavement Content.,https://doi: 10.17226/22554
  • [15] R. Izaks, V. Haritonovs, I. Klasa, M. Zaumanis (2015), Hot Mix Asphalt with High RAP Content, Procedia Eng.,https://doi: 10.1016/J.PROENG.2015.08.009
  • [16] A. Bonicelli, P. Calvi, G. Martinez-Arguelles, L. Fuentes, F. Giustozzi (2017), Experimental study on the use of rejuvenators and plastomeric polymers for improving durability of high RAP content asphalt mixtures, Constr.,Build. Mater., doi: 10.1016/j.conbuildmat.2017.08
  • [17] A. Sharma, G. R. Rongmei Naga, P. Kumar, P. Rai (2022), Mix design, development, production and policies of recycled hot mix asphalt: A review.,J. Traffic Transp. Eng., 9 (2022) 765–794, https://doi: 10.1016/j.jtte.2022.06.004
  • [18] (2018), European Asphalt Pavement Association (EAPA), Key Figures of the European Asphalt industry in 2018.,
  • [19] (2020), Information Series 138, Asphalt Pavement Industry Survey on Recycled Materials and Warm-Mix Asphalt Usage, NAPA, 2020.,
  • [20] A. P. Dahhan, D. Gallagher (2018), NAPA Scanning Tour of Japan.,