Lọc theo danh mục
liên kết website
Lượt truy cập
- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
14
Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..
BB
Kinh nghiệm quốc tế trong đánh giá sự phù hợp nghề dạy học và định hướng vận dụng cho Việt Nam
International experiences in assessing the suitability of teaching profession and lessons for Vietnam
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
2023
08
336 - 345
1859-2171
Bài viết trình bày kinh nghiệm của một số nước trên thế giới về đánh giá sự phù hợp nghề dạy học của giáo viên. Bài viết sử dụng phương pháp nghiên cứu tài liệu thứ cấp và phương pháp chuyên gia. Những vấn đề tổng quan trong bài viết được phân tích qua quá trình tìm hiểu thang đo đánh giá sự phù hợp nghề dạy học của một số nước như Đức, Thụy Điển, Israel và Tanzania. Từ đó, bài viết đưa ra một số bài học kinh nghiệm cho Việt Nam trong công tác đào tạo, tuyển dụng và bồi dưỡng đội ngũ giáo viên. Kết quả nghiên cứu cho thấy có nhiều hình thức được sử dụng trong đánh giá sự phù hợp nghề dạy học và có thể đánh giá ở một số giai đoạn khác nhau từ đào tạo, tuyển dụng và bồi dưỡng giáo viên mới vào nghề. Đặc biệt, thông qua kết quả đánh giá sự phù hợp nghề, giáo viên chủ động hơn trong quá trình phát triển chuyên môn, nghiệp vụ, đáp ứng yêu cầu đổi mới căn bản và toàn diện giáo dục hiện nay.
The paper presents the experiences of some countries in the world on assessing the suitability of teaching profession. The paper uses the secondary literature research method and the expert method. The general issues in the paper are analyzed through the process of examining the different tools of assessing the suitability of teaching profession in some countries such as Germany, Sweden, Israel and Tanzania. As a result, the paper gives some lessons for Vietnam in training, recruiting and fostering teachers. Research results also show that there are many forms used in assessing the suitability of teaching profession and can be assessed at a number of different stages f-rom training, recruiting and fostering new teachers. In particular, through the results of the assessment of job suitability, novice teachers are more proactive in the process of professional development to meet the requirements of the fundamental and comprehensive education renovation.
TTKHCNQG, CTv 178
- [1] N. T. Tran (2022), Vietnamese educational philosophy: From tradition to modernity,
- [2] D. Fidel, G. S. Rebecca (2017), The discrepancy between teachers’ self and pupils’ evaluation on teachers’ professional suitability,European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences
- [3] T. Townsend, R. Bates (2007), Handbook of Teacher Education: Globalization, Standards and Professionalism in Times of Change,
- [4] M. J. Smith (2015), It’s a balancing act: The “good” teacher and “ally” identity,Educational Studies: Journal of the American Educational Studies Association
- [5] R. Connell (2009), Good teachers on dangerous ground: Towards a new view of teacher quality and professionalism,Critical Studies in Education
- [6] M. Fleming (2016), Mass transit workers and neoliberal time discipline in San Francisco,American Anthropologist
- [7] S. Haim (2019), Ensuring teachers’ job suitability: A missing component of instructional leadership,Journal of School Leadership
- [8] M. Engel, M. Cannata, F. C. Curran (2018), Principal influence in teacher hiring: Documenting decentralization over time,Journal of Educational Administration
- [9] Z. Wanzare (2007), Transition process: Early years of being a teacher,Handbook of Teacher Education: Globalization, Standards and Professionalism in Times of Change
- [10] C. Kwok-wai (2006), In-service teachers’ motives and commitment to teaching,Hong Kong Teachers’ Centre Journal
- [11] J. Harrison, G. Smithey, H. McAffee, C. Weiner (2006), Assessing candidate disposition for admission into teacher education: Can just anyone teach?,Action in Teacher Education
- [12] (2013), Basic education statistics in Tanzania (2009–2013),
- [13] D. M. Y. Tam, H. Coleman (2009), Defining criteria on professional suitability for social work practice,Journal of Baccalaureate Social Work
- [14] M. Jones, K. Straker (2006), What informs mentors’ practice when working with trainees and newly qualified teachers? An investigation into mentors’ professional knowledge base,Journal of Education for Teaching
- [15] G. Fransson (2010), Mentors assessing mentees? An overview and analyses of the mentorship role concerning newly qualified teachers,European Journal of Teacher Education
- [16] J. Raths, F. Lyman (2003), Summative evaluation of student teachers: An enduring problem,Journal of Teacher Education
- [17] E. Struyf, S. Adriaensens, K. Meynen (2011), Are beginning teachers ready for the job? The development and validation of an instrument to measure the basic skills of beginning secondary teachers,Assessment & Evaluation in Higher Education
- [18] H. Hegender (2010), The assessment of student teachers’ academic and professional knowledge in school-based teacher education,Scandinavian Journal of Educational Research
- [19] D. N. Nguyen, T. H. Nguyen (2021), The suitability of the teaching profession of pedagogical students,Vietnam Journal of Education
- [20] D. N. Nguyen, T. H. Nguyen, T. H. V. Dinh (2021), Initial assessment of the suitability of the teaching profession of pedagogical students,TNU Journal of Science and Technology
