Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,134,962
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Tâm lý học chuyên ngành

Động cơ học tập và các yếu tố liên quan tới động cơ học tập của học sinh trung học cơ sở thông qua nghiên cứu trường hợp

Junior high school students’ academic motivation and factors related to academic motivation through case studies

Tâm lý học

2022

03

81 - 97

1859-0098

Nghiên cứu nhằm tìm hiểu biểu hiện động cơ học tập, đặc biệt là động cơ học tập bên trong và các yếu tố liên quan đến động cơ học tập bên trong của học sinh trung học cơ sở thông qua nghiên cứu 2 trường hợp, là học sinh lớp 7 và lớp 9; 1 học sinh có động cơ học tập bên trong cao và 1 học sinh không có động cơ học tập. Thời gian nghiên cứu là 33 tháng từ tháng 12/2018 đến tháng 9/2021. Kết quả nghiên cứu đã làm sáng tỏ phổ động cơ học tập và sự tồn tại đồng thời động cơ học tập bên trong và bên ngoài; động cơ học tập bên ngoài mạnh hơn động cơ học tập bên trong. Kết quả phân tích cũng chỉ ra các yếu tố liên quan đến động cơ học tập gồm: (1) nhu cầu tâm lý, (2) mục tiêu học tập, (3) tư duy, (4) bầu không khí học tập, (5) cấu trúc mục tiêu lớp học, (6) bạn bè, (7) lực lượng cán bộ công nhân viên nhà trường, (8) phong cách làm cha mẹ và (9) anh chị em. Từ đó, nghiên cứu gợi mở những giả thuyết, câu hỏi cho các nghiên cứu tiếp về can thiệp, phòng ngừa, tư vấn cho 2 trường hợp này.

The study aims to explore the junior high school students’ intrinsic academic motivation and its manifestation through two case studies, including a Grade 7 and a Grade 9 student, who reported significantly different levels of instrinsic academic motivation. The study lasted 33 months, f-rom December 2018 to September 2021. The research results emphasize the continuum of academic motivation and the simultaneous existence ofintrinsic and extrinsic motivation in every student; extrinsic academic motivation is stronger than intrinsic academic motivation. The results also indicate the factors related to intrinsic academic motivation, including (1) psychological needs, (2) learning goals, (3) mindset, (4) classroom climate, (5) classroom goal structures, (6) peers, (7) the school's staffs, (8) parenting styles and (9) siblings. Hypotheses and questions for further studies on intervention, prevention and counseling for these two cases are discussed in the article.

TTKHCNQG, CVv 211

  • [1] Zhao Y., Niu G., Hou H., Zeng G., Xu L., Peng K., Yu F. (2018), F-rom growth mindset to grit in Chinese schools: The mediating roles oflearning motivations.,Frontiers in Psychology. 9. 2007
  • [2] Urdan T.c., Pajares F. (2002), Academic motivation of adolescents.,Information Age Publishing.
  • [3] Soenens B., Sierens E., Vansteenkiste M., Dochy F., Goossens L. (2012), Psychologically controlling teaching: Examining outcomes, antecedents, and mediators.,Journal of Educational Psychology. Vol. 104 (1). p. 108 - 120.
  • [4] Shih s.s. (2005), Role of achievement goals in children’s learning in Taiwan.,Journal of Educational Research. Vol. 98 (5). p. 310 - 319.
  • [5] Ryan R.M., Stiller J.D., Lynch J.H. (1994), Representations ofrelationships to teachers, parents, andfriends as predictors of academic motivation and self-esteem.,The Journal Early Adolescence. Vol. 14. p. 226 - 249.
  • [6] Ryan R.M., Grolnick w.s. (1986), Origins and pawns in the classroom: Selfreport and projective assessments ofindividual differences in children’s perceptions.,Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 50. p. 550 - 558.
  • [7] Murayama K., Elliot A.J. (2009), The joint influence ofpersonal achievement goals and classroom goal structures on achievement-relevant outcomes.,Journal of Educational Psychology. Vol. 101 (2). p. 432 - 447.
  • [8] Lai P.Y., Chan K.w., Wong K.Y.A. (2006), A study of intrinsic motivation, achievement goals and study strategies of Hong Kong Chinese secondary students.,[Online] Retrieved on 22-October-2014
  • [9] Hui E.K.P., Sun R.C.F., Chow S.S.Y., Chu M.H.T. (2011), Explaining Chinese students’ academic motivation: Filial piety and self-determination.,Educational Psychology. Vol. 31 (3). p. 377 -392
  • [10] Harnett M. (2016), Motivation in online education.,Singapore: Springer Nature
  • [11] Deci E.L., Ryan R.M. (2000), The ‘what ’ and ‘why ’ ofgoal pursuits ” Human needs and the self-determination ofbehaviour.,Psychological Inquiry. Vol. 11. p. 227 - 268.
  • [12] Creswell J.w., Plano Clark V.L. (2011), Designing and conducting: Mixed methods research (2nd ed.).,Thousand Oaks: SAGE.
  • [13] Nguyễn Phúc Lộc, Trần Thị Lệ Thu (2021), Thực trạng động cơ học tập bên trong của học sinh trung học cơ sở.,Tạp chí Tâm lý học Việt Nam. Sô 5 (263). Tr. 42 - 50.
  • [14] (2015), Động cơ học tập của người học và trách nhiệm của người dạy - thực trạng và giải pháp.,