Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  26,021,478
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Lã Thị Bắc Lý(1), Bùi Thị Lâm và Nguyễn Thị Mỹ Dung

Thực trạng giáo dục đạo đức nghề nghiệp cho giáo viên mầm non

The reality of professional ethics education for preschool teachers

Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2021

4C

31-41

2354-1075

Đạo đức nghề nghiệp của nhà giáo nói chung, của giáo viên mầm non nói riêng là vấn đề luôn được xã hội đặc biệt quan tâm. Phương pháp nghiên cứu định lượng được sử dụng trong nghiên cứu này với kĩ thuật cơ bản là điều tra bằng phiếu hỏi trên 31 giảng viên đang giảng dạy tại các trường sư phạm có đào tạo giáo viên mầm non trong cả nước và 168 giáo viên mầm non ở các cơ sở giáo dục mầm non thuộc khu vực phía Bắc. Kết quả nghiên cứu tập trung phân tích thực trạng hình thành đạo đức nghề nghiệp cho sinh viên trong chương trình đào tạo cử nhân giáo dục mầm non và thực trạng phát triển đạo đức nghề nghiệp cho giáo viên mầm non tại các cơ sở giáo dục mầm non. Những kết quả nghiên cứu là cơ sở thực tiễn quan trọng, giúp cho trường sư phạm cũng như cơ sở giáo dục mầm non đề xuất được các giải pháp, phương hướng cải thiện việc hình thành và phát triển đạo đức nghề nghiệp cho  giáo viên mầm non, đáp ứng yêu cầu, đòi hỏi của xã hội trong tình hình mới.

Professional ethics of teachers in general and of preschool teachers in particular is always a issue that is specially concerned by society. The quantitative research method used in this study with the basic technique is a questionnaire survey on 31 lecturers who are teaching at colleges and universities that train preschool teachers in the country and 168 teachers preschools in preschools in the Northern region. The research results focus on analyzing the situation of forming professional ethics for students in the bachelor's training program in preschool education and the situation of developing professional ethics for preschool teachers in preschools. The above research results are an important practical basis, helping colleges and universities as well as preschools to propose solutions and directions to improve the formation and development of professional ethics for preschool teachers, meeting the requirements and demands of society in the new situation

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] Yanjin Liu, (2016), The Analysis of Preschool Teachers’ Ethic Education, Advances in Social Science,,Education and Humanities Research, vol.85.
  • [2] Margaret A. King, Gregory R. Janson, (2009), First Do No Harm: Emotional Maltreatment in the Classroom,,Early Childhood Education Journal, Vol. 37, pp. 1-4.
  • [3] Rekalidou Galini, Karadimitriou Kostas, (2014), Practices of early childhood teachers in Greece for managing behavior problems: A preliminary study.,Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 152, pp. 784-789.
  • [4] Pınar Aksoy, (2020), The Challenging Behaviors Faced by the Preschool Teachers in Their Classrooms, and the Strategies and Discipline Approaches Used against These Behaviors: The Sample of United States.,Participatory Educational Research, Vol. 7(3), pp. 79-104.
  • [5] Danijela Blanuša Trošelj, Željka Ivković, (2016), Building the profession: Professional ethics and preschool teaches’s education, Projects: professional development - The Culture of Educational Institution as a Factor in Co-Construction of Knowledge.,University of Rijeka, Croatia.
  • [6] Safak ÖZTÜRK, (2010), The Opinions of Preschool Teachers about Ethical Principles,,Educational Sciences: Theory & Practice, Vol. 10, No.1, pp.393-418.
  • [7] QIU Yuan, LU Xiaotao, FU Taisheng, (2019), On the Benevolence Heart of the Preschool Teacher,,Canadian Social Science, Vol. 15, No. 4, pp. 71-76
  • [8] Nguyễn Thu Thủy, (2019), Đạo đức nghề nghiệp của giáo viên mầm non ở Việt Nam hiện nay (Qua khảo sát thực tế một số tỉnh phía Bắc),,Luận án tiến sĩ chuyên ngành chủ nghĩa duy vật biện chứng và chủ nghĩa duy vật lịch sử. Học viện Chính trị Quốc gia Hồ Chí Minh.
  • [9] Nguyễn Ánh Tuyết, (2007), Giáo dục mầm non, những vấn đề lí luận và thực tiễn.,
  • [10] Ayla Oktay, Oya Ramazan, Ahmet Sakin, (2010), The relationship between preschool teachers' professional ethical behavior perceptions, moral judgment levels and attitudes to teaching,,Gifted Education Intemational, Vol. 26, No. 1, pp. 6-14.
  • [11] Umran Alan, Sevcan Yagan, Muhammet Ozden, (2018), Preschool teacher eduaction program to bring preservice preschool teachers in professional ethics values.,Conference: International Conference of Education, Research and Innovation, Spain.