Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,950,410
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Các vấn đề khoa học giáo dục khác

Vũ Thị Ngọc Oanh, Hoàng Thu Hà, Nguyễn Trung Thành, Nguyễn Mai Hoàng, Vũ Quốc Trung(1)

Vận dụng phương pháp dạy học theo góc và một số kĩ thuật dạy học tích cực trong dạy học hóa học nhằm phát triển năng lực hợp tác cho học sinh THPT

Applying corner teaching method and some active teaching techniques in teaching chemistry to develop cooperative capability for high school students

Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2021

5

2354-1075

Một trong những năng lực quan trọng cần được chú trọng khi hình thành và phát triển cho học sinh phổ thông, đó là năng lực hợp tác. Học sinh hợp tác để giải quyết các vấn đề trong học tập và cuộc sống; xây dựng mối quan hệ, học hỏi lẫn nhau và giúp đỡ nhau cùng phát triển. Bài viết này trình bày việc áp dụng phương pháp dạy học theo góc, kĩ thuật dạy học theo sơ đồ tư duy và kĩ thuật KWL nhằm phát huy tối đa sự hợp tác giữa các học sinh trong cùng một nhóm để giải quyết các nhiệm vụ học tập trong một góc. Thay vì giáo viên sử dụng phương pháp trực quan, phương pháp thí nghiệm, phương pháp hợp tác nhóm nhỏ để hướng dẫn học sinh lĩnh hội kiến ​​thức thì trong thí nghiệm này, giáo viên yêu cầu học sinh trong nhóm hợp tác với nhau để tự xác định mục tiêu, lập kế hoạch, giao nhiệm vụ, chia sẻ ý kiến. , lắng nghe ý kiến ​​của nhau, hỗ trợ nhau hoàn thành nhiệm vụ học tập ở các góc. Giáo viên chỉ quan sát học sinh tổ chức các hoạt động học tập và hỗ trợ khi cần thiết. Kết quả của việc vận dụng các kĩ thuật dạy học và phương pháp dạy học theo góc này vào việc phát triển năng lực hợp tác của học sinh cho thấy năng lực hợp tác của học sinh được phát triển thông qua dạy học Hóa học ở trường phổ thông.

One of the important competencies that need to be focused on when forming and developing for high school students, is cooperation capability. Students cooperate to solve problems in learning and life; build relationships, learn from each other, and help each other grow together. This article presents the application of the teaching method in the corner, the teaching technique of mind mapping, and the KWL technique to maximize the cooperation between students in the same group to solve the learning tasks in a corner. Instead of teachers using visual methods, experimental methods, and small group cooperation methods to guide students to acquire knowledge, in this experiment, teachers ask students in groups to cooperate with each other to self-determine goals, make plans, assign tasks, share ideas, listen to each other's ideas, and support each other to complete learning tasks in the corners. Teachers only observe students organize learning activities and provide support when needed. The results of applying these teaching techniques and this corner teaching method to the development of students' cooperative capability show that students' cooperative capability is developed through teaching Chemistry in high schools.

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] Nguyen Cong Khanh, (2014), Examination and evaluation in education.,University of Education Publishing House (in Vietnamese).
  • [2] (2014), Training materials, teaching and assessment of learning outcomes in the direction of student capability development in Chemistry (in Vietnamese).,
  • [3] (2009), Positive teaching evaluation form and 3 methods of corner learning, contract learning, project-based learning, Hanoi (in Vietnamese).,
  • [4] Bernd Meier, Nguyen Van Cuong, (2014), Modern teaching theory. The basis of innovation in teaching objectives, content, and methods.,University of Education Publishing House (in Vietnamese).
  • [5] Nguyen Lang Binh, Do Huong Tra, Nguyen Phuong Hong, Cao Thi Thang, (2010), Active teaching and learning - Some teaching methods and techniques,,University of Education Publishing House, Hanoi (in Vietnamese).
  • [6] Nguyen Thi Thanh Ha, (2017), Applying corner-based teaching methods to develop collaborative problem-solving capacity for students through teaching non-metallic chemistry for grade 10 in high school.,Master's Thesis of Educational Science, the Ho Chi Minh City University of Education (in Vietnamese).
  • [7] Le Thi Minh Hoa, (2015), Developing cooperative capacity for junior high school students through extra-curricular activities.,Doctoral Thesis in Education, Vietnam Institute of Educational Sciences, Hanoi (in Vietnamese).
  • [8] Ha Nhu Hue, (2016), Some measures to develop the cooperative capability of students in teaching organic chemistry grade 11 in high school.,Master Thesis of Educational Science, the Ho Chi Minh City University of Education (in Vietnamese).
  • [9] Van Thi Thanh Nhung and Pham Thi Hong Hanh, (2021), Develop cooperative capacity for students in STEM modulation model.,Journal of Physics: Conference Series, 1835, pp. 8-10
  • [10] Dao Thanh Nga, (2021), The reality of Developing Communication and Cooperation Capacity for Students by Organizing Experiential Activities in Primary School in Vietnam.,American Journal of Educational Research, 9(10), pp. 607-611.
  • [11] Muhammad Asrori and Awaluddin Tjalla, (2020), Increasing Teamwork Capacity of High School Students through Collaborative Teamwork Learning.,American Journal of Educational Research, Vol. 8, No. 1, pp. 46-50.
  • [12] (2018), General Education Program, Master Program (in Vietnamese).,