Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  26,380,362
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Lữ Thị Mai Oanh, Nguyễn Thị Như Thúy(1)

Đánh giá hiệu quả học tập trực tuyến của sinh viên trong bối cảnh dịch bệnh Covid 19

Assessing the effectiveness of students' online learning amid the COVID-19 epidemic

Nghiên cứu Giáo dục (ĐHQG Hà Nội)

2021

1

92-101

Dựa trên số liệu khảo sát khảo sát trực tuyến 225 sinh viên tại Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh (tháng 5/2020), trong đó nam chiếm 74,7% và nữ chiếm tỉ lệ 25,3%; bài viết phân tích hiệu quả học tập trực tuyến của sinh viên trong bối cảnh dịch bệnh covid 19. Kết quả cho thấy, việc giảng dạy học tập trực tuyến của sinh viên đã phần nào đáp ứng được kỳ vọng học tập, mang lại những tiện lợi nhất định trong việc tiết kiệm thời gian đi lại, có thêm thời gian nghiên cứu tài liệu cho sinh viên,… song còn gặp nhiều khó khăn từ phương tiện học tập, không gian học tập, quá trình tương tác với giáo viên dẫn đến hiệu quả của việc học tập trực tuyến chưa mang lại hiệu quả cao so với phương pháp truyền thống. Chính vì vậy, việc trả lời hai câu hỏi nghiên cứu i) Thực trạng học tập trực tuyến của sinh viên trong đại dịch covid 19?; và ii) Đánh giá hiệu quả và yếu tố tác động đến việc học tập trực tuyến của sinh viên trong bối cảnh dịch bệnh hiện nay? sẽ góp phần nhìn nhận khách quan về thực trạng học tập trực tuyến trong bối cảnh dịch bệnh covid 19.

This paper analyzes the effectiveness of students' online learning in the context of the COVID-19 epidemic based on the online survey data of 225 Ho Chi Minh City University of Technology and Education’s students with males accounting for 74.7% and females, 25.3%. The results show that the online teaching somewhat met the students’ learning expectations, bringing certain convenience in saving travel time, allowing more time for studying learning materials, among others. However, the online learning shows that there were still a number of difficulties related to the means of learning, learning space and insufficient interaction, which led to lower effectiveness than traditional learning. Therefore, the research results are expected to help provide a more objective view on the current situation of online learning in the context of the COVID-19 epidemic.

TTKHCNQG, CVv 398

  • [1] L.S. Vygotsky, (1978), Mind in society,Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978
  • [2] J. Nunnally, (1978), Psychometric methods, (2nd ed.),New York: McGraw-Hill, 1978
  • [3] I.E. Allen; J. Seaman, (2011), Going the Distance: Online Education in the United States, 2011 [online],Sloane Consortium website. http://sloanconsortium.org/publications/ survey/going-distance/, 2011 (accessed 17 September 2020)
  • [4] J.K. Odin, (2002), Teaching and Learning Activities in the Online Classroom: A Constructivist Perspective, 2002,
  • [5] D. Squires; J. Preece, (1999), Predicting quality in educational software,Interacting with computers 11(5) (1999) 467-483
  • [6] D.H. Jonassen, (1994), Thinking technology: Toward a constructivist design model,Educational technology 34(4) (1994) 34-37
  • [7] S.B. Steinweg; M.L. Davis; W.S. Thomson, (2005), A comparison of traditional and online instruction in an introduction to special education course,Teacher Education and Special Education 28(1) (2005) 62-73
  • [8] G. Kearsley, (2000), Online education: Learning and teaching in cyberspace,Wadsworth Publishing Company, 2000
  • [9] J. DeNigris; A. Witchel, (2000), How to Teach and Train Online: Teaching the Learning Organization with Tomorrow's Tools Today,Pearson Custom Pub, 2000
  • [10] L.A. Tomei, (2007), A theoretical model for designing online education in support of lifelong learning,In Online education for lifelong learning, IGI Global, 2007, pp. 122-145
  • [11] J.F. Lyons, (2008), Teaching history online,Routledge, 15, 2008
  • [12] G.M. Piskurich (Ed.), (2004), Preparing learners for e-learning,John Wiley and Sons, 2004