Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  24,013,259
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Đinh Tuấn Long(1), Lê Thị Minh Thảo

Vai trò của tài nguyên giáo dục mở trong nền giáo dục Việt nam

The role of open educational resources in Vietnamese education

Tạp chí khoa học – Viện Đại học Mở Hà Nội

2020

63

8-17

0866-8051

Có thể nói sự ra đời của tài nguyên giáo dục mở đã mang lại rất nhiều những đóng góp cho sự phát triển giáo dục nói chung và giáo dục suốt đời nói riêng. Tại Việt Nam, các tài nguyên này cũng đã được triển khai từ năm 2005, tuy nhiên cho đến nay vẫn chưa đạt được những thành công như kỳ vọng ban đầu. Bài viết này đưa ra với mong muốn chia sẻ một số khái niệm cơ bản, các kinh nghiệm triển khai tài nguyên giáo dục mở tại các nước trên thế giới và một số kiến nghị, đề xuất cho mô hình triển khai tại Việt Nam trong thời gian tới.

It can be said that the introduction of open educational resources has contributed much to the development of education in general and lifelong education in particular. In Vietnam, these resources have been deployed since 2005, but so far have not achieved the success as expected. This article aims to share some basic concepts, experiences in deploying open educational resources in countries around the world and some recommendations on the deployment model in Vietnam in the coming time.

TTKHCNQG, CVv 513

  • [1] Wiley, D. (), Openness as catalyst for an educational reformation,Educause Review. - 2010. - No. 45(4). - P.. 15-20.
  • [2] (), How has UNESCO supported OERs?,Truy cập từ http://www.unesco.org/ new/en/communication-and-information/ access-to-knowledge/ open-educationalresources/how-has-unesco-supported-oers/.
  • [3] (), What are Open Educational Resources (OERs)?,Truy cập từ http:// www.unesco. org/new/en/communicationand-information/ access-to-knowledge/ open-educational-resources/ what-are-openeducational-resources-oers/.
  • [4] (), The open government partnership - The third open government national action plan for the Unitated States of America,Truy cập từ https:// www.whitehouse.gov/sites/default/files/ microsites/ostp/fi nal_us_open_government_ national_action_plan_3_0.pdf.
  • [5] Stange, M. (), Open educational resources aid in global learning,Behind The Scenes Technology Blog. - 2015. Truy cập từ http:// btstwm.blogspot. com/2015/02/openeducational-resources-aid-in.html.
  • [6] Santally, M. I. (), OERs in Context - Case Study of Innovation and Sustainability of Educational Practices at the University of Mauritius,Truy cập tại http://www.eurodl. org/?p=current&article=419.
  • [7] (), Giving Knowledge for Free : the Emergence of Open Educational Resources,Truy cập từ http://www.oecd.org/edu/ ceri/38654317.pdf.
  • [8] Li, Y.; MacNeill, S.; Kraan, W. (), Open educational resources - opportunities and challenges for higher education,Truy cập từ http://wiki.cetis. ac.uk/images/0/0b/OER_ Briefi ng_Paper.pdf.
  • [9] Hewlett Foundation (), Education program - strategic plan,Truy cập từ http://www.hewlett. org/uploads/documents/Education_Strategic_ Plan_2010.pdf.
  • [10] Hewlett Foundation (), Open Educational Resources,Truy cập từ http://www.hewlett. org/programs/education/open-educationalresources
  • [11] (), About the licenses,Truy cập từ http://creativecommons.org/ licenses/.
  • [12] Clements, K.; Pawlowski, J.; Manouselis, N. (), Open educational resources repositories literature review - Towards a comprehensive quality approaches framework,Computers in Human Behavior. - 2015. - No. 51(B). - P. 1098 - 1106
  • [13] Chen, S.; Nasongkhla, J.; Donaldson, J. (), F-rom vision to action - a strategic planning process model for open educational resources,Procedia - Social and Behavioral Sciences. - 2015. - No. 174. - P. 3707 - 3714
  • [14] (), OER mobile course - free learning in summer,Truy cập từ http://classroomaid.com/ 2013/05/31/free-oermobile-course-free-learning-in-summer/.
  • [15] Butcher, N.; Kanwar, A. (2015), A basic guide to open educational resources (OER),Paris: UNESCO and Commonwealth of Learning
  • [16] Baturay, M. H. (), An overview of the world of MOOCs,Procedia - Social and Behavioral Sciences. - 2015. - No. 174. - P. 427 - 433
  • [17] Bùi Thị Ánh Tuyết (2015), Nhu cầu tin và khả năng đáp ứng nhu cầu tin của các thư viện các trường đại học Hà Nội : Luận văn ngành Thông tin - Thư viện,H.: Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn