Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  26,758,106
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Kỹ thuật điện và điện tử

Lê Anh Tuấn(1), Bùi Đức Hùng

Nghiên cứu sức điện động không tải động cơ đồng bộ nam châm vĩnh cửu khởi động trực tiếp công suất nhỏ bằng phương pháp số

Studying phase back-emf of low power three phase line start permanent magnet synchronous motors by a numerical technique

Khoa học và Công nghệ (Trường ĐH Công nghiệp HN)

2021

57

18-22

1859-3585

Động cơ đồng bộ nam châm vĩnh cửu khởi động trực tiếp (LSPMSM) có hiệu suất, hệ số công suất gần bằng 1, đáp ứng các tiêu chuẩn yêu cầu ngày càng cao đối với động cơ điện. Vì vậy, LSPMSM chắc chắn sẽ là một trong những giải pháp thay thế từng phần động cơ không đồng bộ rôto lồng sóc trong tương lai. Tuy có nhiều ưu điểm trong vận hành, nhưng LSPMSM bị ảnh hưởng từ các thông số động cơ như kết cấu răng, rãnh, kích thước và vật liệu nam châm vĩnh cửu, sức điện động không tải E0. Trong quá trình thiết kế, việc lựa chọn cấu hình động cơ không đảm bảo sẽ dẫn đến giá trị sức điện động không tải không phù hợp. Điều này có thể dẫn đến hiệu suất động cơ suy giảm, thậm chí thấp còn thấp hơn động cơ không đồng bộ cùng công suất. Trong nội dung, bài báo sẽ ứng dụng phương pháp số để nghiên cứu một số kết cấu rôto, dạng sóng và xác định giá trị sức điện động không tải E0. Kết quả của bài báo sẽ giúp các nhà thiết kế tính toán và điều chỉnh thông số để đạt được giá trị E0 theo yêu cầu

Line start permanent magnet synchronous motors with high efficiency and high power factor in steady state are meet the requirements of standards for high efficiency motors. They will be a feasible solution for replacing partially squirrel cage induction motors (SCIM) which widely used at the present time. Howerver, their performance are mainly depended on the configuration of their rotor configuration, sizes of permanent magnets, permanent magnet materials, phase back-EMF value (E0),... In designing process, if the EMF value is not suitable for motor, the efficiency of the motor will be down. Even, the efficiency of LSPMSM is lower than SCIM with the same power. Therefore, this paper studies the effect of rotor’s configuration on LSPMSM’s phase back-EMF waveform and determines phase back-EMF value. This study will help the motor designers computing E0 and modifying configuration of LSPMSM to reach appropriateE0 value

TTKHCNQG, CVt 70

  • [1] C.C. Hwang; S.M. Chang; C.T. Pan; T.Y. Chang (2002), Estimation of Parameters of Interior Permanent Magnet Synchronous Motors.,Journal of Magnetism and Magnetic Materials 239, pp. 600 -603
  • [2] R. T. Ugale; Gaurav Singh; Sriniva Baka; B. N. Chaudhari (2009), Effective Energy Conservation for the Agricultural Sector using Line Start Permanent Magnet Synchronous Motors.,IEEE Region 10 Conference TENCON, pp. 1-5.
  • [3] V. Elistatova (2016), Optimal Design of Line Start Permanent Magnet Synchronous Motors of High Efficiency.,Doctoral Thesis, Université Lille-de-France.
  • [4] J.F.Gieras; M. Wing (2002), Permanent Magnet Motor Technology Design and Applications.,Marcel Dekker, Inc
  • [5] T.J.E. Miller (1989), Brushless Permanent-Magnet and Reluctance Motor Drives.,Claredon Press-Oxford.
  • [6] Abdolamir Nekoubin (2011), Design a Line Start Synchronous Motor and Analysis Effect of the Rotor Structure on the Efficiency.,World Academy of Science, Engineering and Technology 57
  • [7] A. Vagati; G. Franceschini; I. Marongiu; G. P. Troglia (1992), Design Criteria of High Performance Synchronous Reluctance Motors.,IEEE Industry Applications Society Annual Meeting.
  • [8] R. Sadoughi; M. Zare; M. Aziz (2015), Comparison Between Line Start PM Synchronous Motor and Induction Motor With Same Nominal Power and Same Pole Pairs When Fed by VF Control Drive.,International Journal Electronics Communication and Computer Engineering, Vol. 6, Iss. 2.
  • [9] H. Isfahani; S. V. Zadeh; M. A. Rahman (2011), Evaluation of Synchronization Capability in Line Start Permanent Magnet Synchronous Motors.,IEEE International Electric Machines&Drives Conference, pp. 1346-1350