Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,735,411
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Kinh doanh và quản lý

Nghiên cứu mô hình tự đánh giá hiệu quả hoạt động thông qua áp dụng Giải thưởng chất lượng quốc gia và một số đề xuất

A study on the performance self-assessment model based on Vietnam National Quality Award and some recommendations

Khoa học & công nghệ Việt Nam

2022

4B

18-22

1859-4794

Các mô hình giải thưởng chất lượng (GTCL), hay còn được gọi là mô hình hoạt động xuất sắc (Business excellence model - BEM), có ý nghĩa quan trọng đối với các doanh nghiệp (DN) về quản lý chất lượng cũng như cung cấp hướng dẫn cho các DN đang mong muốn xây dựng và áp dụng các hệ thống quản lý chất lượng. Hoạt động tự đánh giá đã được các DN trên khắp thế giới thừa nhận như một công cụ định hướng phát triển các hoạt động liên quan đến chất lượng trong DN. Trong bài báo này, từ thực tiễn khảo sát việc áp dụng tại các DN điển hình, tác giả thảo luận về việc thí điểm áp dụng tự đánh giá dựa trên Giải thưởng chất lượng quốc gia (GTCLQG) nhằm đánh giá hiệu quả hoạt động của một số DN đạt GTCLQG, qua đó đề xuất một số giải pháp thúc đẩy tự đánh giá tại các DN Việt Nam trong thời gian tới.

Quality award models, also known as business excellence models (BEMs), have important implications for enterprises on managing quality and providing guidance for businesses wishing to build and apply quality management systems. Self-assessment has been widely recognised around the world as a tool to guide the development of qualityrelated activities in enterprises. In this paper, thanks to practical research results in typical enterprises, the author discusses the pilot application of self-assessment based on the Vietnam National Quality Award (VNQA) to evaluate the performance of management activities of some VNQA winners, thereby proposing some solutions to promote selfassessment in Vietnamese enterprises in the coming time.

TTKHCNQG, CVv 8

  • [1] (2020), Tiêu chí GTCLQG.,
  • [2] (2021), Business Performance Improvement Resource.,www.apo.bpir.com_
  • [3] J. Dahlgaard Jens (2013), Business excellence models: limitations, reflections and further development.,Total Quality Management & Business Excellence, 24, pp.5-6.
  • [4] K.J. Zink; A. Schimdt (1998), Practice and implementation of self-assessment.,International Journal of Quality Science, 3(2), pp.147- 170.
  • [5] Hides (2004), Implementation of EFQM Excellence model self-assessment in the UK higher education sector - Lessons learned f-rom other sectors.,The TQM Magazine, 16(3), pp.194-201.
  • [6] Vernero (2007), A two-level EFQM self-assessment in an Italian hospital.,International Journal of Health Care Quality Assurance, 20(3), pp.215-231.
  • [7] Gadd (1995), Business self assessment: a strategic tool for building process robustness and achieving integrated management.,Business Process Re-engineering & Management Journal, 1(3), pp.66-85.