Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,979,182
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học về chăm sóc sức khoẻ và dịch vụ y tế

Phan Cảnh Pháp, Huỳnh Chí Dũng, Mai Ngọc Khương(1)

Hành vi lãnh đạo ảnh hưởng đến sự hài lòng và hiệu suất công việc của nhân viên y tế các bệnh viện công tại Thành phố Hồ Chí Minh

Leadership behaviors influence medical staff’s satisfaction and performance public hospitals in Ho Chi Minh City

Khoa học (ĐH Mở TP. Hồ Chí Minh)

2021

1

126-136

2734-9306

Nghiên cứu định lượng này với số lượng mẫu là 938 phiếu khảo sát được lấy từ nhân viên y tế của 5 bệnh viện công lập trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh nhằm tìm ra các nhóm hành vi lãnh đạo có tác động có ý nghĩa đến sự hài lòng và hiệu suất công việc của đội ngũ nhân viên y tế trong các bệnh viện công. Sử dụng phương pháp bình phương nhỏ nhất một phần PLS-SEM kỹ thuật mô hình hóa phương trình cấu trúc bằng phần mềm Smart PLS 3.0, Bootstrapping không tham số với 2.000 lần lặp lại để đánh giá, kiểm định thang đo, kiểm định mô hình cấu trúc và kiểm định các giả thuyết. Kết quả nghiên cứu chỉ ra có 2 yếu tố thuộc hành vi lãnh đạo trao đổi; thưởng theo thành tích và quản lý ngoại lệ chủ động và 1 yếu tố thuộc hành vi lãnh đạo chuyển hóa; ảnh hưởng lý tưởng thuộc tính tác động có ý nghĩa đến sự hài lòng và hiệu suất làm việc của nhân viên y tế tại các bệnh viện công lập. Nghiên cứu cũng xác định có sự tác động tích cực của sự hài lòng đến hiệu suất làm việc.

This quantitative study with a sample size of 938 surveys collected from the medical staff of 5 public hospitals in Ho Chi Minh City aims to identify which leadership behaviors significantly influence medical staff’s job satisfaction and performance in public hospitals. The least-squares method of PLSSEM was used with Smart PLS 3.0 software, non-parametric Bootstrapping with 2,000 repetitions for evaluation and validation of scales and test of hypotheses. The results showed that there are 2 factors of transactional leadership; contingent reward and management by exception (active) and 1 factor of transformational leadership; idealized influences (attributes) significantly affect medical staff’s satisfaction and performance in public hospitals. The study also identified a positive impact of job satisfaction on performance.

TTKHCNQG, CVv 404

  • [1] Tri, C. M., Ut, C. T. (2017), Tác động của các nhân tố thuộc phong cách lãnh đạo đến kết quả thực hiện công việc của cán bộ công chức các cơ quan chuyên môn tại tỉnh Sóc Trăng [The impact of leadership style factors on the performance of civil servants and professional agencies in Soc Trang province].,Tạp Chí Khoa Học Đại Học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, 54(3), 37-57.
  • [2] Thuy, T. T. C. (2011), Ảnh hưởng của lãnh đạo tạo sự thay đổi đến sự thỏa mãn với công việc và lòng trung thành đối với tổ chức của nhân viên [Leadership influence makes changes to employee satisfaction and organizational loyalty] (Master’s thesis).,Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh, Ho Chi Minh, Vietnam.
  • [3] Spector, P. E. (1997), Job satisfaction: Application, assessment, causes, and consequences.,Singapore: Sage publications.
  • [4] Sonnentag, S., Frese, M. (2005), Performance concepts and performance theory.,In Psychological management of individual performance (pp. 1-25). Hoboken, NJ: Wiley.
  • [5] Rachmawati, R. (2015), Transformational and transactional leadership effect on job satisfaction in Santika Hotel Bandung.,Proceeding of International Conference on Trends in Economics, Humanities and Management (ICTEHM'15) March 27-28, 2015 Singapore, 57-62. doi:10.15242/icehm.ed0315080
  • [6] Pugno, M., Depedri, S. (2010), Job performance and job satisfaction: An integrated survey.,Economia Politica, 27(1), 175-210.
  • [7] Nazim, F. (2016), Principals’ transformational and transactional leadership style and job satisfaction of college teachers.,Journal of Education and Practice, 7(34), 18-22.
  • [8] Maurya, V. N., Kaushik, A. P. (2013), On the job training: A step towards job satisfaction-A case study of public sector organization in Indian scenario.,International Journal of Mathematical Modeling and Applied Computing, 1(2), 11-17.
  • [9] Lan, T. S., Chang, I. H., Ma, T. C., Zhang, L. P., Chuang, K. C. (2019), Influences of transformational leadership, transactional leadership, and patriarchal leadership on job satisfaction of cram school faculty members.,Sustainability (Switzerland), 11(12), 1-14. doi:10.3390/su10023465
  • [10] Khang, L. A. (2013), Nghiên cứu phong cách lãnh đạo chuyển đổi: Sự tín nhiệm và gắn kết tổ chức trong bối cảnh Việt Nam [Research leadership transformational styles: Credibility and organizational cohesion in the Vietnamese context].,Tạp Chí Khoa Học Trường Đại Học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, 4(32), 50-60.
  • [11] Hulin, C. L., Judge, T. A. (2003), Job attitudes. In Handbook of psychology (pp. 255-276).,Hoboken, NJ: Wiley.
  • [12] Hoxha, A., Heimerer, K. (2019), Transformational and transactional leadership styles on employee transformational and transactional leadership styles on employee performance asst prof Agron Hoxha.,International Journal of Humanities and Social Science Invention (IJHSSI), 8(November), 46-58.
  • [13] Hoai, A. T. (2013), Mối quan hệ giữa phong cách lãnh đạo và hành vi nhân viên: Kiểm chứng tại các doanh nghiệp bưu chính Việt Nam 2013 [The relationship between leadership styles and employee behavior: A test in Vietnam postal firms 2013] (Doctoral dissertation).,Hanoi University of Science & Technology, Hanoi, Vietnam.
  • [14] Hair, J. F., Sarstedt, M., Hopkins, L., Kuppelwieser, V. G. (2014), Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM): An emerging tool in business research.,European Business Review, 26(2), 106-121. doi:10.1108/EBR-10-2013-0128
  • [15] Gruneberg, M. M. (1979), Understanding job satisfaction (1st ed.).,London, UK: Palgrave Macmillan.
  • [16] Fornell, C., Larcker, D. F. (1981), Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error.,Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. doi:10.2307/3151312
  • [17] Faraz, N. A., Raza, A., Yanxia, C., Ahmed, F., & Estifo, Z. G. (2018), The influence of transactional leadership on innovative work behavior-a mediation model.,European Journal of Business and Social Sciences, 7(1), 51-62.
  • [18] Colquitt, J., Lepine, J. A., Wesson, M. J., & Gellatly, I. R. (2011), Organizational behavior: Improving performance and commitment in the workplace.,
  • [19] Chaudhry, A. Q., Husnain, J. (2012), Impact of transactional and laissez faire leadership style on motivation.,International Journal of Business and Social Science, 3(7), 256-264.
  • [20] Burns, J. M. (1978), Leadership.,
  • [21] Bryman, A. (1992), C-harisma and leadership in organizations.,
  • [22] Bass, B., Avolio, B. J. (1990), Transformational leadership development: Manual for the multifactor leadership questionnaire.,
  • [23] Bass, B. (1985), Leadership and performance beyond expectations.,
  • [24] Awamleh, R., Al-Dmour, H. A.-D. (2011), The impact of transformational leadership on job satisfaction and self-perceived performance of banking employees: The case of Jordan.,International Business & Economics Research Journal (IBER), 3(11), 29-42. doi:10.19030/iber.v3i11.3740
  • [25] Ahmad, H., Ahmad, K., Shah, I. A. (2010), Relationship between job satisfaction, job performance attitude towards work and organizational commitment.,European Journal of Social Sciences, 18(2), 257-267.
  • [26] Ahmad, F., Abbas, T., Latif, S. A. R. (2017), Impact of transformational leadership on employee engagement.,Pranjana: The Journal of Management Awareness, 20(2), 15-19. doi:10.5958/0974-0945.2017.00011.5