Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,738,971
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Hoạt động của hội đồng trường tiểu học theo tiếp cận quản lý dựa vào nhà trường

Operation of primary school councils under school - based management approach (SBM) from district officer perspective

Tạp chí Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2018

2A

206-213

2354-1075

Quản lí dựa vào nhà trường là cách thức quản lí giáo dục nhằm phân cấp quản lí tới cấp độ nhà trường, thu hút sự tham gia của các thành viên trong và ngoài nhà trường vào việc ra quyết định quản lí đối với các hoạt động của nhà trường để nâng cao chất lượng giáo dục. Hội đồng nhà trường với thành phần là các bên có liên quan tạo ra sự chia sẻ trong quá trình ra quyết định là đặc trưng tiêu biểu của quản lí dựa vào nhà trường. Bài viết mô tả thực trạng vận hành của hội đồng trường tiểu học trên địa bàn thành phố Hà Nội theo tiếp cận quản lí dựa vào nhà trường trên các phương diện sau sự tồn tại của Hội đồng trường; thành phần của Hội đồng trường; thời gian họp của Hội đồng trường; các vấn đề thuộc thẩm quyền ra quyết định của Hội đồng trường, quá trình vận hành của Hội đồng trường.

School-based management is the decentralization of authority from the central government to the school level. In SBM, responsibility for and decision making authority over the schools is transferred to the members inside and outside the school to improve the efficiency and quality of education. School Council including different stakeholders and sharing making decision is characterized of school - based management. This article describes the current status of primary school councils at Hanoi under school – based management approach from district officer perspective. The paper consists of the timetable, the existation, decision making and establishment as well as operation of school councils.

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] Adeolu Joshua Ayeni & Williams Olusola Ibukun (2013), A Conceptual Model for School-Based Management Operation and Quality Assurance in Nigerian Secondary Schools.,Journal of Education and Learning; Vol. 2, No. 2; 2013. ISSN 1927-5250 E-ISSN 1927-5269. Published by Canadian Center of Science and Education. P36
  • [2] Hess, G.A, (1999), Community Participation or Control? F-rom New York to Chhicago.,Theory into Practice, 38 (4), 217 - 224.
  • [3] Gamage, D.T. (1993), A review of Community Participation in School Governance: An emerging culture in Australian education.,British Journal of Education Studies, 41 (2), pp. 134-149.
  • [4] Sumintono, Bambang and Mislan, Nora and Said, Hamdan (2012), School committee: an implementation of school based management policy at school level in Indonesia.,Journal Cendekia, 4 (1). pp. 1-22. ISSN 2087-4049.
  • [5] Gamage, D.T. (1994), Is community Participation in School Management Becoming An International Phenomenon?.,Canadian and International Education, 23 (2), pp. 73-83.
  • [6] Ibtisam Abu - Duhou (1999), School Based management, The United nations educational, Scientific & Cultural Organization,
  • [7] Gamage, D.T. (1996), How community Participation Promotes Efficiency, Effectiveness and Quality in Education.,Journal of Educational Planning and Administration, 12 (3), pp. 313-23.
  • [8] Nguyễn Tiến Hùng (2014), Quản lí giáo dục phổ thông trong bối cảnh phân cấp quản lí giáo dục.,
  • [9] Nguyễn Tiến Hùng (2005), Nâng cao tính trách nhiệm với khách hàng thông qua hội đồng trường phổ thông.,Tạp chí Phát triển giáo dục, (3).
  • [10] Ogundele, Michael Olarewaju, Oparinde, Folashade Odunola, Oyewale, Mashood Kunle (2012), Community - School Relations and Principals Administrative Effectiveness of Secondary Schools In Kwara State,ISSN 2240 - 0524. Journal of Educational and Social Reseach Vol. 2 (3) September.
  • [11] (2010), School Management Committees/Parent-Teacher Councils:Experiences in capacity building of local institutions and their contributions to education in earthquake-affected Pakistani communities.,
  • [12] Alfred Lakwo and Vasco Kura (2004), Improving school based management: school management committee training guidelines.action aid uganda.,Nebbi Development Assistance.