



- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
14
Các vấn đề khoa học giáo dục khác
BB
Nguyễn Thị Mỹ Vân, Nguyễn Thế Hưng, Trần Thị Hương, Tống Thị Mỹ Thi(1), Dương Hương Giang, Lê Trần Khánh Đan
Kinh nghiệm triển khai Khung trường học an toàn trước thiên tai ở Indonesia, Phillipines và hàm ý chính sách cho Việt Nam
Experience in implementing the Disaster Safe Schools Framework in Indonesia, the Philippines and policy implications for Vietnam
Tạp chí Khoa học Xã hội Việt Nam
2024
12
3
1605-2811
Trường học đóng vai trò quan trọng trong ứng phó với thiên tai và biến đổi khí hậu. Vai trò quan trọng của trường học trong ứng phó thiên tai đã được nhấn mạnh trong các thoả thuận và khung quốc tế về ứng phó thiên tai và biến đổi khí hậu. Sự ra đời của Liên minh toàn cầu về Giảm thiểu rủi ro thiên tai và Khả năng chống chịu trong lĩnh vực giáo dục (GADRRES) cùng với sự hình thành của Khung trường học an toàn trước thiên tai từ năm 2013 là một trong những bước ngoặt quan trọng. Đến nay, khung này đã được chú trọng xây dựng và phát triển ở nhiều quốc gia trên thế giới, trong đó có Việt Nam, đặc biệt trong giai đoạn 2021-2030. Bài viết này1 nhằm mục đích tổng hợp và phân tích các kinh nghiệm của Indonesia và Phillipines về triển khai trường học an toàn. Kết quả từ nghiên cứu nhằm đề xuất các hàm ý chính sách cho Việt Nam trong quá trình triển khai chương trình Trường học an toàn trong giai đoạn 2021-2030.
Schools play an important role in response to disasters and climate change. Their important role in disaster response has been emphasized in international agreements and frameworks on the response. The establishment of the Global Alliance for Disaster Risk Reduction and Resilience in Education (GADRRES) along with the formation of the Comprehensive School Safety Framework since 2013 is one of the important turning points. To date, the development of the framework has been paid attention to in many countries in the world, including Vietnam, in the period 2021-2030. This study aims to synthesize and analyze experiences of Indonesia and the Philipines in creating safe schools. The results of the study are aimed to suggesting policy implications to Vietnam during the implementation of the Safe School Program f-rom 2021 to 2030.
TTKHCNQG, CVt 63
- [1] Widowati, E.; Koesyanto, H.; Istiono, W.; Sutomo, A. H.; Sugiharto (2023), Disaster Preparedness and Safety School as a Conceptual Framework of Comprehensive School Safety,SAGE Open
- [2] (2015), Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030,https://www.undrr.org/publication/sendai-framework-disaster-risk-reduction-2015-2030
- [3] (2011), Hyogo Framework for Action 2011-2015 Mid-Term Review,https://www.unisdr.org/files/18197_midterm.pdf
- [4] (2021), Hành động vì khí hậu và kinh tế xanh với trẻ em và thanh niên các nước lưu vực Sông Mê Kông,
- [5] Triastari, I.; Dwiningrum, S. I. A.; Rahmia, S. H. (2021), Developing Disaster Mitigation Education with Local Wisdom: Exemplified in Indonesia Schools,IOP Conference Series: Earth and Environmental Science
- [6] (2019), ASEAN Safe School Initiative: Enhancing the Enabling Environment for Education Continuity in Multi-Hazard Settings in ASEAN,
- [7] (2015), Advancing School Safety in Asia,http://www.wcdrr.org/wcdrrdata/uploads/876/World%20Vision%202015/Advancing%20School%20Safety%20in%20Asia.pdf
- [8] Sheehy, K.; Vackova, P.; van Manen, S.; Turnip, S. S.; Rofiah, K.; Twiner, A. (2022), Inclusive Disaster Risk Reduction Education for Indonesian Children,International Journal of Inclusive Education
- [9] Sakurai, A.; Sato, T. (2016), Promoting Education for Disaster Resilience and the Sendai Framework for Disaster Risk Reduction,Journal of Disaster Research
- [10] Rofiah, N. H.; Kawai, N.; Hayati, E. N. (2021), Key Elements of Disaster Mitigation Education in Inclusive School Setting in the Indonesian Context,Jamba (Potchefstroom, South Africa)
- [11] (2019), DepEd Partners with Save the Children Philippines, Prudence Foundation for Comprehensive School Safety Program,
- [12] Paci-Green, R.; Miscolta, A.; Petal, M.; McFarlane, K. (2017), Comprehensive School Safety Policy: Trends in the Asia-Pacific Region,
- [13] Paci-Green, R.; Varchetta, A.; McFarlane, K.; Iyer, P.; Goyeneche, M. (2020), Comprehensive School Safety Policy: A Global Baseline Survey,International Journal of Disaster Risk Reduction
- [14] Longstaff, P. H.; Armstrong, N.; Perrin, K.; Parker, W. M.; Hidek, M. A. (2010), Building Resilient Communities: A Preliminary Framework for Assessment,Homeland Security Affairs
- [15] Lodovica Di Deodato; Gizem Erdogmus; Roderich v. Detten (2018), Nghiên cứu và Phát triển về Biến đổi khí hậu và các vùng liên quan trong giáo dục đại học ở Campuchia, Lào và Việt Nam: Thực trạng và xu hướng dự án REACT,
- [16] Kamil, P. A.; Utaya, S.; Sumarmi; Utomo, D. H. (2020), Strengthen Disaster Preparedness for Effective Response on Young People through Geography Education: A Case Study at School in the Tsunami Affected Area of Banda Aceh City, Indonesia,IOP Conference Series: Earth and Environmental Science
- [17] Haynes, K.; Ronan, K.; Bird, D. K.; Towers, B.; Amri, A. (2017), Disaster Risk Reduction Education in Indonesia: Challenges and Recommendations for Scaling Up,Natural Hazards and Earth System Sciences
- [18] (2012), Disaster Risk Reduction in Education in Emergencies: A Guidance Note,
- [19] (2017), Comprehensive School Safety Framework,https://gadrrres.net/comprehensive-school-safety-framework/
- [20] (2019), Keeping Schools Safe f-rom Disasters in the Philippines,
- [21] (2017), Calling Government of Vietnam to Sign Up to the Worldwide Initiative on Safe Schools (WISS),
- [22] (2020), Dữ liệu tổng hợp thiệt hại do thiên tai gây ra,http://dulieu.phongchongthientai.vn/
- [23] (2021), Disaster Management Reference Handbook,
- [24] (2019), Khung Trường học an toàn phòng chống thiên tai và Hướng dẫn thực hiện đánh giá,
- [25] Bastidas, P.; Petal, M. (2012), Assessing School Safety f-rom Disasters. A Global Baseline Report,
- [26] (2018), ASEAN Common Framework for Comprehensive School Safety,
- [27] (2015), School Safety in Indonesia,
- [28] (2016), ADDMER Work Programme 2016-2020,