Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,482,162
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

04

Tâm lý học nói chung (gồm cả nghiên cứu quan hệ nguời - máy)

Phân tích cảm xúc của vị thành niên ở đô thị phía nam, Việt Nam khi thực hiện hành vi tự hủy hoại bản thân

Exploring the emotions of adolescents in the southern urban areas of vietnam on performing self-destructive behavior

Tạp chí Khoa học - Đại học Sư phạm TP Hồ Chí Minh

2022

9

1571-1582

1859-3100

Kết quả nghiên cứu về cảm xúc của vị thành niên (VTN) ở đô thị phía Nam, Việt Nam khi thực hiện hành vi tự hủy hoại bản thân (THHBT) cho thấy trước khi thực hiện hành vi này, cảm xúc tiêu cực của VTN cao hơn so với cảm xúc tích cực. Cảm xúc tiêu cực buồn, buồn bã là cảm xúc thường xuất hiện trước khi thực hiện hành vi THHBT. Trong khi thực hiện hành vi THHBT, cảm xúc tiêu cực có xu hướng giảm nhẹ và tăng nhẹ ở cảm xúc tích cực, như sự thoải mái, thỏa mãn. Sau khi thực hiện hành vi THHBT, phần lớn tăng cảm xúc tiêu cực, tập trung ở cảm xúc đau đớn, đau khổ và tội lỗi. VTN khi thực hiện hành vi THHBT, đa phần xuất phát từ những cảm xúc tiêu cực.

Research on the emotions of adolescents in southern urban areas of Vietnam on performing self-destructive behavior shows that before performing the behavior of self-destruction, negative feelings of adolescents are higher than positive ones. Depression is a negative emotion that usually occurs before the act of self-destruction. While self-destructive behavior is being performed, negative emotions tend to decrease slightly, and positive emotions such as comfort and satisfaction witness a slight increase. After the act of self-destruction is completed, negative emotions dominate again, mainly in the sense of pain, suffering, and guilt. Adolescents’ self-destructive behaviors mainly stem from negative emotions.

TTKHCNQG, CTv 138

  • [1] (2001), Mental Health: New Understanding,New Hope. The World Health Report 2001. World Health Organization, Geneva
  • [2] Vu, T. N. (2008), Tam li hoc phat trien [Development Psychology],
  • [3] (2015), Bao cao chung Dieu tra Quoc gia ve Vi thanh nien va Thanh nien Viet Nam lan thu 2 [2nd Report of the Vietnam National Survey of Adolescents and Youth].,Retrieved f-rom http://ifgs.vass.gov.vn/
  • [4] Plutchik, R. (1991), The Emotions,University Press of America, Inc
  • [5] Ougrin, D., Tranah, T., Stahl, D., Moran, P., & Asarnow, J. R. (2015), Therapeutic interventions for suicide attempts and self-harm in adolescents: systematic review and meta-analysis,Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 54(2), 97-107.
  • [6] Nguyen, Q. U., Nguyen, V. L., & Dinh, V. V. (2011), Giao trinh Tam li hoc dai cuong [Textbook of General Psychology],
  • [7] (2021), Self-harm.,Retrieved f-rom https://www.nami.org/About-Mental-Illness/Common-with-Mental-Illness/Self-harm
  • [8] (2006), The Truth About Self-Harm.,Retrieved f-rom https://www.mentalhealth.org.uk/
  • [9] Madge, N., Hewitt, A., Hawton, K., Wilde, E. J. D., Corcoran, P., Fekete, S., ... & Ystgaard, M (2008), Deliberate self‐harm within an international community sample of young people: comparative findings f-rom the Child & Adolescent Self‐harm in Europe (CASE) Study.,Journal of child Psychology and Psychiatry, 49(6), 667-677.
  • [10] Laye-Gindhu, A., & Schonert-Reichl, K. A. (2005), Nonsuicidal self-harm among community adolescents: Understanding the “whats” and “whys” of self-harm.,Journal of youth and Adolescence, 34(5), 447-457.
  • [11] Lang, C. M., & Sharma-Patel, K (2011), The relation between childhood maltreatment and selfinjury: A review of the literature on conceptualization and intervention,Trauma, Violence, & Abuse, 12(1), 23-37
  • [12] Huynh, V. S. (Ed), Tran, C. V. L., Mai, M. H., & Nguyen, T. H. (2018), Hanh vi tu huy hoai ban than cua hoc sinh trung hoc co so [Self-harm of secondary students].,
  • [13] Huynh, V. S., Le, T. H. (Ed), Tran, T. T. M., & Nguyen, T. U. T. (2015), Giao trinh Tam li hoc dai cuong [Textbook of General Psychology].,
  • [14] Hawton, K., Bergen, H., Kapur, N., Cooper, J., Steeg, S., Ness, J., & Waters, K. (2012), Repetition of self‐harm and suicide following self‐harm in children and adolescents: Findings f-rom the Multicentre Study of Self‐harm in England.,Journal of child psychology and psychiatry, 53(12), 1212-1219.
  • [15] Griffin, E., McMahon, E., McNicholas, F., Corcoran, P., Perry, I. J., & Arensman, E. (2018), Increasing rates of self-harm among children, adolescents and young adults: a 10-year national registry study 2007–2016.,Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 53(7), 663-671.
  • [16] Fredrickson, B. L. (2001), The roles of positive emotions in positive psychology: The Broaden-andBuild Theory of positive emotions,American Psychologist, 56, 218-226
  • [17] Duong, T. D. H., Nguyen, A. T., Nguyen, K. H., Phan, T. N. & Do, T. H. P. (2012), Giao trinh Tam li hoc phat trien [Textbook of Development Psychology].,
  • [18] De Leo, D., & Heller, T. S. (2004), Who are the kids who self‐harm? An Australian self‐report school survey,Medical journal of Australia, 181(3), 140-144
  • [19] Cohn, M. A., & Fredrickson, B. L. (2009), Positive emotions. In S. J. Lopez and C. R. Snyder (Eds.).,The Oxford Handbook of Positive Psychology (2nd ed.).
  • [20] Cisler, J. M., Olatunji, B. O., Lohr, J. M., & Williams, N. L. (2009), Attentional bias differences between fear and disgust: Implications for the role of disgust in disgust-related anxiety disorders.,Cognition and Emotion. 23(4), 675-687. doi:10.1080/02699930802051599. PMC 2892866. PMID 20589224
  • [21] Badour, C., & Feldner, M. (2016), The Role of Disgust in Posttraumatic Stress: A Critical Review of the Empirical Literature,Psychopathology Review, 2. doi:10.5127/pr.032813. ISSN 2051- 8315