



- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
73
Tự động hóa (CAD/CAM, v.v..) và các hệ thống điều khiển, giám sát, công nghệ điều khiển số bằng máy tính (CNC), …
BB
Bùi Trần Khánh Vân, Nguyễn Thanh Chương, Trần Thị Thảo, Hà Thị Ngọc, Nguyễn Thị Bích Ngọc, Ngô Minh Ngọc, Nguyễn Minh Hiếu(1)
Yếu tố tác động tới hành vi lái xe buýt vượt đèn vàng ở Hà Nội
Factors associated with speeding to go through yellow lights for bus drivers in Hanoi
Khoa học Giao thông vận tải
2024
2
1322-1334
1859-2724
Phát triển vận tải hành khách công cộng (VTHKCC) ngày càng nhận được nhiều sự quan tâm đầu tư và phát triển của chính quyền thủ đô Hà Nội. Tuy nhiên, một trong các vấn đề hiện nay là dịch vụ buýt đang đánh mất đi cảm tình và sự yêu quý của người dân do các hành vi lái xe nguy hiểm của lái xe buýt. Với mục tiêu tìm hiểu nguyên nhân của việc vượt đèn vàng của lái xe buýt, chúng tôi thực hiện nghiên cứu này trên cơ sở dữ liệu từ 320 lái xe buýt đang làm việc cho Tổng công ty vận tải Hà Nội (Transerco). Kết quả nghiên cứu của chúng tôi chỉ ra rằng áp lực công việc từ thời gian biểu, tình trạng tắc đường và trên cabin xe là những yếu tố chính thúc đẩy hành vi này. Bên cạnh đó, các lái xe giàu kinh nghiệm và từng có hành vi vi phạm quy định của công ty sẽ có xu hướng thực hiện hành vi lái xe vượt đèn vàng nhiều hơn. Trên cơ sở kết quả các yếu tố ảnh hưởng, một số giải pháp đã được đề xuất để hạn chế tình trạng này.
The development of public transportation has received increasing attention and investment from the capital government of Hanoi. However, a current significant challenge is the gradual loss of the public’ love given to the public transport as a result of the prevalence of the risky driving behaviours of bus drivers. Aiming to explore the reasons for speeding to go through yellow light, we carry out this research using the self-reported data from 320 drivers who are working on the bus routes operated by Hanoi Transport Corporation Ltd. (Transerco). The findings indicate that the pressure related to the working timetable, traffic congestion, and on-board environments play the roles as the main facilitators of yellow-light running. As well as this, well-experienced drivers who violated the company’s regulations are found to be more likely engage in that behaviour. Based on the factors found, we propose some solutions to limit speeding to go through yellow light.
TTKHCNQG, CVv 287
- [1] M.M. Abdul Manan, N. Mohamad Khaidir, H. Mohamed Jamil (2020), Factors associated with red-light running among motorcyclists at signalised junctions in Malaysia,,Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 73 (2020) 470–487. https://doi.org/10.1016/j.trf.2020.07.013
- [2] M.H. Nguyen (2021), Factors influencing home-based telework in Hanoi (Vietnam) during and after the COVID-19 era.,Transportation, 48 (2021) 3207–3238. https://doi.org/10.1007/s11116-021-10169-5
- [3] M.H. Nguyen (2021), Factors influencing home-based telework in Hanoi (Vietnam) during and after the COVID-19 era,,Transportation. https://doi.org/10.1007/s11116-021-10169-5
- [4] J.L.M. Tse, R. Flin, K. Mearns (2006), Bus driver well-being review: 50 years of research.,Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. https://doi.org/10.1016/j.trf.2005.10.002
- [5] H.-K. Chen, H.-W. Chou, J.-W. Su, F.-H. Wen (2019), Structural interrelationships of safety climate, stress, inattention and aberrant driving behavior for bus drivers in Taiwan,,Transportation Research Part A: Policy and Practice. https://doi.org/10.1016/j.tra.2019.09.007
- [6] U. Barua, R. Tay (2010), Severity of urban transit bus crashes in Bangladesh.,Journal of Advanced Transportation. https://doi.org/10.1002/atr.104
- [7] S. Yoon, S.-Y. Kho, D.-K. Kim (2017), Effect of Regional Characteristics on Injury Severity in Local Bus Crashes: Use of Hierarchical Ordered Model.,Transportation Research Record, 2647 (2017) 1–8. https://doi.org/10.3141/2647-01
- [8] C.G. Prato, S. Kaplan (2014), Bus accident severity and passenger injury: evidence from Denmark, Eur.,Transp. Res. Rev., 6 (2014) 17–30. https://doi.org/10.1007/s12544-013-0107-z
- [9] S. Kaplan, C.G. Prato (2012), Risk factors associated with bus accident severity in the United States: A generalized ordered logit model,,Journal of Safety Research. https://doi.org/10.1016/j.jsr.2012.05.003
- [10] (2018), Global status report on road safety 2018.,
- [11] EMBARQ (2017), Traffic Safety on Bus Priority Systems |,World Resources Institute, 2014. http://www.wri.org/publication/traffic-safety-bus-priority-systems (accessed March 31, 2017).
- [12] D. Chimba, T. Sando, V. Kwigizile (2010), Effect of bus size and operation to crash occurrences.,Accident Analysis & Prevention. https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.06.018
- [13] E.F. Sam, S. Daniels, K. Brijs, T. Brijs, G. Wets (2018), Modelling public bus/minibus transport accident severity in Ghana.,Accident Analysis & Prevention. https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.07.008
- [14] S.K. Singh (2017), Road Traffic Accidents in India: Issues and Challenges,Transportation Research Procedia. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.05.484
- [15] Q.N. La, D.V. Duong, A.H. Lee, L.B. Meuleners (2017), Factors underlying bus-related crashes in Hanoi, Vietnam,,Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. https://doi.org/10.1016/j.trf.2016.06.023
- [16] T.C. Nguyen, M.H. Nguyen, J. Armoogum, T.T. Ha (2021), Bus Crash Severity in Hanoi, Vietnam.,Safety, 7 (2021) 65. https://doi.org/10.3390/safety7030065
- [17] Nguyễn Văn Nam, Vũ Đức Sỹ (2019), Đề xuất giải pháp nâng cao chất lượng dòng xe và an toàn giao thông tại điểm dừng xe buýt cho các đô thị lớn của Việt Nam,,Tạp Chí Giao Thông Vận Tải.
- [18] Đặng Quang Tuấn, Bùi Hồng Long, Hoàng Quốc Long (2019), Công tác quản lý khai thác và bảo trì đường bộ với an toàn giao thông,,Tạp Chí Cầu Đường Việt Nam.
- [19] Nguyễn Ngọc Thạch (2015), Nghiên cứu các giải pháp đồng bộ nhằm tăng cường an toàn giao thông đường bộ ở Việt Nam.,Luận án tiến sĩ bảo vệ tại trường Đại học Giao thông Vận tải.
- [20] Từ Sỹ Sùa, Từ Thị Hoài Thu (2013), Nghiên cứu mô hình kiểm toán tai nạn giao thông đường bộ ở Việt Nam,,Tạp Chí Khoa Học Giao Thông Vận Tải.
- [21] D.Q. Nguyen-Phuoc, C. De Gruyter, H.A. Nguyen, T. Nguyen, D. Ngoc Su (2020), Risky behaviours associated with traffic crashes among app-based motorcycle taxi drivers in Vietnam,,Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. https://doi.org/10.1016/j.trf.2020.03.010
- [22] L.T. Truong, H.T.T. Nguyen, C.D (2019), Gruyter, Mobile phone use while riding a motorcycle and crashes among university students.,Traffic Injury Prevention. https://doi.org/10.1080/15389588.2018.1546048
- [23] N.A.T. Tran, H.L.A. Nguyen, T.B.H. Nguyen, Q.H. Nguyen, T.N.L. Huynh, D. Pojani, B. Nguyen Thi, M.H. Nguyen (2022), Health and safety risks faced by delivery riders during the Covid-19 pandemic.,Journal of Transport & Health,101343. https://doi.org/10.1016/j.jth.2022.101343
- [24] M.H. Nguyen, D. Pojani, D.Q. Nguyen-Phuoc (2023), What leads underage teenagers to ride motorcycles without a permit? Utility vs parental permissiveness.,Journal of Transport & Health, 101569. https://doi.org/10.1016/j.jth.2023.101569
- [25] H. Mokarami, S.S. Alizadeh, T. Rahimi Pordanjani, S. Varmazyar (2019), The relationship between organizational safety culture and unsafe behaviors, and accidents among public transport bus drivers using structural equation modeling,,Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. https://doi.org/10.1016/j.trf.201
- [26] T.T. Ha, M.H. Nguyen (2021), Phân tích yếu tố ảnh hưởng đến trợ giá vận tải hành khách công cộng bằng xe buýt tại hà nội - sử dụng dữ liệu toàn mạng 2011-2019 [Factors associated with bus subsidy in hanoi - using data of the whole network from 2011 to 2019],,Transport and Communications Science Journal, https://doi.org/10.47869/tcsj.72.2.4
- [27] V. Van-Huy, N. Hoang-Tung, H. Kubota (2023), Effects of risky bus driving behaviors on motorcyclists’ and car drivers’ traffic safety perceptions in mixed traffic flow.,Traffic Injury Prevention, 0 (2023) 1–9. https://doi.org/10.1080/15389588.2023.2292974
- [28] V. Van-Huy, N. Hoang-Tung, H. Kubota (2023), Effects of risky bus driving behaviors on motorcyclists’ and car drivers’ traffic safety perceptions in mixed traffic flow.,Traffic Injury Prevention, 0 (2023) 1–9. https://doi.org/10.1080/15389588.2023.2292974