Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,738,971
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

14

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

BB

Các tiêu chí đánh giá và định hướng phát triển năng lực số cho sinh viên sư phạm Việt Nam

Evaluation criteria and orientation for developing digital competencies for Vietnamese pedagogical students

Tạp chí Giáo dục

2024

4

1-6

2354-0753

Chuyển đổi số và năng lực số ở giáo dục đại học đang nhận được sự quan tâm lớn trong giai đoạn hiện nay. Với sự phát triển mạnh mẽ của khoa học công nghệ, sinh viên nói chung và sinh viên sư phạm nói riêng cần có đầy đủ kiến ​​thức, kỹ năng và thái độ đối với chuyển đổi số để sẵn sàng cho sự nghiệp tương lai. Hiểu biết đúng đắn về chuyển đổi số, phát triển năng lực số, xác định đúng các vấn đề trọng tâm trong quá trình và quy trình thực hiện chuyển đổi số, hình thành năng lực số đầy đủ để nhanh chóng nâng cao chất lượng và hiệu quả đào tạo là những vấn đề có ý nghĩa quan trọng đối với các cơ sở giáo dục đại học trong bối cảnh hiện nay. Bài viết sử dụng phương pháp nghiên cứu lý thuyết bao gồm thu thập, phân tích tài liệu để đưa ra những nhận định liên quan đến năng lực số của giáo viên mầm non nhằm xây dựng khung năng lực số cho sinh viên sư phạm gắn với những thay đổi của bối cảnh và hoàn cảnh đặc thù của Việt Nam. Kết quả nghiên cứu là cơ sở để đánh giá thực trạng năng lực số của sinh viên sư phạm và đề xuất các giải pháp đổi mới hướng tới chương trình đào tạo linh hoạt, cập nhật, đáp ứng nhu cầu xã hội.

Digital transformation and digital competency at higher education have been receiving great attention in the current period. With the strong development of science and technology, it is necessary for students in general and pedagogical students in particular to have adequate knowledge, skills and attitudes towards digital transformation to be ready for their future careers. Appropriate understanding of digital transformation, digital competences development, correct identification of key issues of digital transformation implementation and procedure, adequate digital competencies formation to swiftly improve training quality and efficiency are significant to tertiary education institutions in the current context. The article employs theoretical research methods involving literature collection and analysis to make comments related to the digital competencies of pre-service teachers to devise a digital competency framework for pedagogical students in association with contextual changes and characteristic circumstances of Vietnam. The research results are the basis for assessing the current state of digital competencies of pedagogical students and proposing innovative solutions towards flexible and updated training programs that meet social needs.

TTKHCNQG, CVv 216

  • [1] Trần Đức Hòa, Đỗ Văn Hùng (2021), Khung năng lực số cho sinh viên Việt Nam trong bối cảnh chuyển đổi số.,Tạp chí Thông tin và Tư liệu
  • [2] Sadaf, A., Newby, T. J., & Ertmer, P. A. (2012), Exploring pre-service teachers' beliefs about using Web 2.0 technologies in K-12 classroom.,Computers & Education. https://doi.org/10.1016/j.compedu. 2012.04.001
  • [3] Røkenes, F. M., & Krumsvik, R. (2014), Development of Student Teachers’ Digital Competence in Teacher Education - A Literature Review.,Nordic Journal of Digital Literacy
  • [4] Redecker, C. (2017), European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (No. JRC107466).,Joint Research Centre (Seville site).
  • [5] Ottestad, G., Kelentrić, M., & Guðmundsdóttir, G. B. (2014), Professional Digital Competence in Teacher Education.,Nordic Journal of Digital Literacy
  • [6] Ng, W. (2012), Can we teach digital natives digital literacy?,Computers & Education. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.016
  • [7] McGarr, O., & Gavaldon, G. (2018), Exploring Spanish pre-service teachers’ talk in relation to ICT: balancing different expectations between the university and practicum school.,Technology, Pedagogy and Education. https://doi.org/10.1080/1475939X.2018.1429950
  • [8] Krumsvik, R. J. (2014), Teacher Educators' Digital Competence,Scandinavian Journal of Educational Research
  • [9] Krumsvik, R. J. (2008), Situated learning and teachers’ digital competence,Education and Information Technologies
  • [10] Koc, M. (2013), Student teachers' conceptions of technology: A metaphor analysis.,Computers & Education. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.04.024
  • [11] Johannesen, M., Øgrim, L., & Giæver, T. H (2014), Notion in Motion: Teachers’ Digital Competence,Nordic Journal of Digital Literacy
  • [12] (2017), Building digital capabilities: The six elements defined,http://repository.jisc.ac.uk/6611/1/JFL0066F _DIGIGAP_MOD_ IND_FRAME.PDF
  • [13] Janssen, J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K., & Sloep, P. (2013), Experts' views on digital competence: Commonalities and differences.,Computers & Education. https://doi.org/10.1016/ j.compedu.2013.06.008
  • [14] Instefjord, E., & Munthe, E. (2016), Preparing pre-service teachers to integrate technology: an analysis of the emphasis on digital competence in teacher education curricula,European Journal of Teacher Education
  • [15] Instefjord, E. (2015), Appropriation of Digital Competence in Teacher Education,Nordic Journal of Digital Literacy
  • [16] Ilomaki, L., Paavola, S., Lakkala, M., & Kantosalo, A. (2016), Digital competence-an emergent boundary concept for policy and educational research.,Education and Information Technologies
  • [17] Gudmundsdottir, G. B., & Hatlevik, O. E. (2018), Newly qualified teachers' professional digital competence: implications for teacher education.,European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1416085
  • [18] Ghomi, M., & Redecker, C. (2019), Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-assessment Instrument for Teachers' Digital Competence,In CSEDU
  • [19] Ferrari, A. (2012), DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe,Luxembourg: Publications Office of the European Union
  • [20] (2006), Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning.,Official Journal of the European Union, L394/310
  • [21] Erstad, O. (2015), Educating the Digital Generation.,Nordic Journal of Digital Literacy
  • [22] Đỗ Văn Hùng (chủ biên), Trần Đức Hòa, Nguyễn Thị Kim Dung, Bùi Thanh Thủy, Nguyễn Thị Kim Lân, Đào Minh Quân, Đồng Đức Hùng, Bùi Thị Ánh Tuyết, Bùi Thị Thanh Huyền, Trần Thị Thanh Vân, Trịnh Khánh Vân (2022), Năng lực số 2022: Khung năng lực số dành cho sinh viên,
  • [23] Clark-Wilson, A., Robutti, O., & Thomas, M. (2020), Teaching with digital technology,ZDM - Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01196-0
  • [24] Calvani, A., Cartelli, A., Fini, A., & Ranieri, M. (2008), Models and Instruments for assessing Digital Competence at School.,Journal of e-Learning and Knowledge Society
  • [25] Almerich, G., Orellana, N., Suárez-Rodríguez, J., & Díaz-García, I. (2016), Teachers’ information and communication technology competences: A structural approach.,Computers & Education. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.05.002
  • [26] Ala-Mutka, K. (2011), Mapping digital competence: Towards a conceptual understanding,Sevilla: Institute for Prospective Technological Studies
  • [27] Aesaert, K., Vanderlinde, R., Tondeur, J., & van Braak, J (2013), The Content of Educational Technology Curricula: A Cross-Curricular State of the Art.,Educational Technology Research and Development