Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  21,962,216
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Kỹ thuật cơ khí tàu thuỷ

Ứng dụng tính toán mô phỏng số nghiên cứu cải thiện đặc tính thủy động lực và hiệu suất đẩy chân vịt tàu thủy

A study on improving hydrodynamics performances and power efficiency of a propeller by used CFD

Khoa học và Công nghệ (Đại học Thái Nguyên)

2018

5

79-83

1859-2171

Nghiên cứu giải pháp nâng cao đặc tính thủy động lực và hiệu suất đẩy cho chân vịt tàu thủy thông qua sử dụng công cụ tính toán mô phỏng số CFD (Computation of Fluid Dynamic). Trên cơ sở nghiên cứu lý thuyết thủy động lực học chân vịt tàu thủy, một giải pháp tối ưu đặc tính thủy động lực và hiệu suất đẩy chân vịt tàu thủy được áp dụng. Một loại chân vịt mới được đề xuất phát triển cho tàu. Trình bày một số kết quả nghiên cứu, tính toán và so sánh hiệu quả ứng dụng đối với hai trường hợp cụ thể là chân vịt có bánh lái và không có bánh lái đi kèm, chân vịt có khả năng thay đổi bước đặt cánh. Đây là hai điểm quan trọng trong đề xuất phát triển loại chân vịt mới ứng dụng cho tàu không sử dụng nước dằn.

In this paper, the authors presents some results of a study on improving hydrodynamic performances and power efficiency of a propeller by theoretical calculations and Computation of Fluid Dynamics (CFD). Base on the hydrodynamic theory of a propeller, an optimal solution on hydrodynamic performances and power efficiency of a propeller is applied. A new kind of propeller is proposed for the ships. The authors present some results of computation and comparison on hydrodynamics performances of the two cases as well as a propeller with and without rudder, and a propeller able to change the blade pitch angle. These are the two important points which propose for the new kind of propeller to apply for the non ballast water ship. The research on improving hydrodynamic performances and power efficiency of propeller is also a study to improve the economics efficiency of the ship in transportation.

TTKHCNQG, CTv 178

  • [1] (2015), ANSYS FLUENT User's Guide,Theory Guide, Release 15.0
  • [2] (2011), The resistance committee,Final report and recommendations to 26th ITTC, Vol.1
  • [3] B. Mohammadi; O. Pironneau (1994), Analysis of the K-epsilon turbulence model,Wiley & Sons
  • [4] H.K. Versteeg (2015), An Introduction to Computational Fluid Dynamics, the Finite Volume Method,2 nd Edition, Pearson Education.
  • [5] Wang. Z; Xiong. Y; Qi. W (2012), Numerical prediction of contra-rotating propellers open water performance,Journal of Huazhong University of science and technology, Vol.40, pp.77-88
  • [6] Ghassemi, H (2009), The effect of wake flow and skew angle on the ship propeller performance,Sharif University of Technology, Vol. 16: p. 10
  • [7] Lee, S. K (2008), Ice Controllable Pitch Propeller Strength Check based on IACS Polar Class Rule,Originally presented at the IceTech Conference held July 20 - 23, 2008, in Banff, Alberta, Canada, pp. 9-15.
  • [8] N.V.He, (2017), A study on development of a new concept cargo river ship with reduced resistance acting on hull in calm water,Journal of Science and Technology, Vol. 121, pp.89-94
  • [9] N.V. He; Y. Ikeda (2014), Added resistance acting on hull of a non ballast water ship,Journal of Marine Science and Application, Vol. 13 No1, pp. 11-12
  • [10] T. Tatsumi (2011), Development of a new energy saving tanker with non ballast water - Part 1,The JSNAOE, Fukuoka, (2011) 216-218. (in Japanese)
  • [11] Ngo. V. H; Le. T. T; Ikeda. Y (2016), A study on improving hydrodynamic performances of a system rudder and propeller by attaching a fix plate on the rudder,The 8th Asia-Pacific Workshop on Marine Hydrodynamics - APHydro 2016, Hanoi, Vietnam, pp.277-284
  • [12] Ngo. V.H; Le. T.T; Le. Q; Ikeda. Y (2015), A Study on interaction effects on hydrodynamic performance of a system rudder-propeller by distant gap,Proceeding of the 12th International Marine Design Conference, Tokyo, Japan, pp. 179-193.
  • [13] K. Mizutani (2013), Effects of cargo handling equipment on wind resistance acting on a WCC,Proc. 16th JASNAOE, Hiroshima, Japan, pp.421-425.
  • [14] N.V. He; Y. Ikeda (2013), A Study on Interaction Effects between Hull and Acc on Air Resistance of a Ship,Proc. 16th JASNAOE, Hiroshima, Japan, pp.281-284