Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  30,040,373
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

14.35.18; 14.35.21

Khoa học giáo dục

Nguyễn La Soa, Trương Thanh Hằng, Phạm Thế An(1)

Đánh giá năng lực giảng viên kế toán để thực hiện đào tạo theo IFRS trong các trường đại học ở Việt Nam

Assessing accounting lecturer's competency for performance of IFRS training in universities in Vietnam

Kinh tế & Phát triển

2017

245

96-104

1859-0012

Bài viết đánh giá năng lực giảng viên giảng dạy kế toán theo IFRS, so sánh với năng lực thực tế của giảng viên hiện nay dựa trên kết quả khảo sát 214 giảng viên đang thực hiện giảng dạy môn kê toán ở các trường đại học Việt Nam. Kết quả nghiên cứu cho thấy, các giảng viên đáp ứng khá tốt về ý thức rèn luyện, trách nhiệm với công việc, kỹ năng sư phạm và kiến thức chuyên môn. Tuy nhiên, mức độ đáp ứng với các năng lực rất quan trọng trong yêu cầu giảng dạy theo IFRS như: ý thức sáng tạo, kỹ năng phán xét, kiến thức liên ngành, kiến thức ngoại ngừ thì chưa thực sự tốt, đồng thời mức đáp ứng có sự khác nhau tương đối giữa các nhóm giảng viên. Từ kết quả, bài viết đế xuất một số khuyến nghị nhằm nâng cao năng lực giảng viên, đáp ứng yêu cầu giảng dạy kế toán theo IFRS.

The article evaluates the capacity of IFRS accounting lecturers and compares the actual capacity of current lecturers by the results of a survey of 214 lecturers whoã are currently teaching accounting at some Vietnamese universities. The results show that they respond well to training sense, job responsibilities, pedagogical skills and expertise. However, the level of responses to the capacities is very important to the requirements of IFRS teaching such as: creative consciousness, judgment skills, interdisciplinary knowledge, foreign languages are not really good. At the same time the level of responses is relatively different between groups of lecturers. From the result, the paper proposes some recommendations for improving lecturer's capacity and meeting IFRS teaching requirements.

TTKHCNQG, CTv60

  • [1] Pham & Cộng sự (2011), Do jure convergence between Vietnamese and international accounting standards,AFAANZ Conference 2011, Darwin, Australia
  • [2] Nguyễn Đình Thọ (2013), Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh: Thiết kế và thực hiện,Nhà Xuất Bản Lao Động Xã Hội
  • [3] Li (2010), Does Mandatory Adoption of IFRS in the European Uni-on Reduce the Cost of Equity Capital?,The Accounting Review
  • [4] Lê Quân & Nguyễn Quốc Khánh (2012), Đánh giá năng lực Giám đốc điều hành doanh nghiệp nhỏ vừa theo mô hình ASK,Tạp chí Khoa học ĐHQGHN
  • [5] IFRS Foundation (2016), The Global Financial Reporting Language,http://www.ifrs.org/-/media/f-the-world/documents/the-global-financial-reporting-language-may-2016.pdf
  • [6] Harrow, A. (1972), A Taxonomy of Psychomotor Domain: A Guide for Developing Behavioral Objects,
  • [7] Dubois & William Rothwell (2004), Competency-Based or a Traditional Approach to Training?,ProQuest Education Journals
  • [8] Deaconu, A. (2011), Principles and Rules-based Accounting Debate: Implications for an Emergent Country,The Journal of the Faculty of Economics
  • [9] Dave, R. H. (1975), Developing and Writing Behavioral Objectives,Tucson, Arizona: Educational Innovators Press
  • [10] Ahmed A. Bakarman (2005), Attitude, Skills, and Knowledge (ASK) - A New Model for Design Education,http://dx.doi.org/10.24908/pceea.v0i0 3894