Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,043,883
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Tâm lý học chuyên ngành

Sự hài lòng với khu vực nơi sinh sống của trẻ em

Childrent’s satisfaction with living areas

Tâm lý học

2022

02

16 - 31

1859-0098

Khu vực nơi sinh sống của trẻ là một trong những môi trường nuôi dưỡng hạnh phúc cũng như nhân cách của trẻ. Sự hài lòng của trẻ với khu vực nơi sinh sống là một trong những thước đo sức khỏe tâm lý của trẻ. Bằng việc sử dụng bảng hỏi với 1.565 trẻ em đang sinh sống, học tập tại 6 tỉnh/thành phố cho thấy, xét về tổng thể, sự hài lòng với khu vực nơi sinh song của trẻ em ở mức cao. Mức độ hài lòng của trẻ 10 tuồi cao hơn trẻ 12 tuổi và của trẻ ở thành thị, nông thôn cao hơn trẻ ở miền núi. Đặc biệt, những trẻ có cảm nhận về khu vực sinh sống càng tích cực thì mức độ hài lòng với khu vực nơi sinh sống càng cao. Yếu tố “an toàn ” có ảnh hưởng mạnh nhất đến cảm giác hài lòng và hạnh phúc của trẻ. Những kết quả nghiên cứu này có ý nghĩa quan trọng trong việc nâng cao sự hài lòng của trẻ thông qua việc cải thiện và nâng cao chất lượng môi trường và các mối quan hệ xã hội tại nơi trẻ đang sinh sống.

The area whe-re the child lives is one of the environments that nurture the child's happiness as well as his personality. Children's satisfaction with the area whe-re they live is one of the measures of children's psychological health. Using a questionnaire with 1,565 children living and studying in six provinces and cities shows that, overall, children's satisfaction with the area whe-re they live is high. The satisfaction level of 10- year-old children is higher than that of 12-year-old children and that of children in urban and rural areas is higher than that of children in mountainous areas. In particular, the more positive the children's perception of the living area is, the higher their satisfaction is. Safety is the strongest influential factor on children's satisfaction and happiness. The research results have important implications in improving children's satisfaction through improving and enhancing the quality ofthe environment and social relationships whe-re children are living.

TTKHCNQG, CVv 211

  • [1] Veenhoven R. (2012), Cross-national differences in happiness: Cultural measurement bias or effect ofculture?.,International Journal ofWellbeing. Vol. 2 (4). p. 333 - 353.
  • [2] (1989), Convention on the rights ofthe child. New York: Author.,Retrieved f-rom: http://www2.ohchr.org/english/law/crc.htm.
  • [3] Steptoe A., Deaton A., Stone A.A. (2015), Psychological well-being, health, and ageing.,Lancet. Vol. 385. p. 640 - 648
  • [4] Seligson J.L., Huebner E.s., Valois R.F. (2003), Preliminary validation ofthe brief multidimensional students' life satisfaction scale (BMSLSS).,Soc. Indic. Res. Vol. 61. p. 121 - 145. DOI: 10.1023/A: 1021326822957
  • [5] Scott, Jacqueline, Camilla Chaudhary (2003), Beating the odds: Youth and family disadvantage. In Youth, Citizenship and Social Change. .,Leicester: The National Youth Agency
  • [6] Schkade D.A., Kahneman D. (1998), Does living in California make people happy? A focusing illusion in judgment of life satisfaction.,Psychological Science. Vol. 9 (5). p. 340-346
  • [7] Pavot w., Diener E., Colvin C.R., Sandvik E. (1991), Further validation of the satisfaction with life scale: Evidence for the cross-method convergence ofwellbeingmeasures.,Journal of Personality Assessment. Vol. 57. p. 149 - 161.
  • [8] Pavot w., Diener E. (1993), The affective and cognitive context of selfreported measures ofsubjective well-being.,Social Indicators Research. Vol. 28. p. 1 - 20.
  • [9] Oberle E., Schonert-Reichl K.A., Zumbo B.D. (2011), Life satisfaction in early adolescence: Personal, neighborhood, school, family, and peer influences.,Journal of Youth and Adolescence. Vol. 40 (7). p. 889 - 901. DOI: 10.1007/s 10964- 010-9599-1.
  • [10] Lee D.E., Kwon s.w. (2015), Community-level factors and adolescent depression ỉn South Korea: Socioeconomic composition, education environment, and community wellbeing.,Child Indicators Research. Vol. 8 (2). p. 459 - 470. DOI: 10.1007/ si2187-014-9259-1.
  • [11] Lee B.J., Yoo M.S. (2015), Family, school, and community correlates of children’s subjective well-being: An international comparative study.,Child Indicators Research. Vol. 8 (1). p. 151 - 175. DOI: 10.1007/S12187-014-9285-Z
  • [12] Lawless N.M., Lucas R.E. (2011), Predictors ofregional well-being: A county level analysis.,Social Indicators Research. Vol. 101 (3). p. 341 - 357. Retrieved f-rom: http://www.jstor.org/stable/41476450
  • [13] Jutras s., Lepage G. (2006), Parental perceptions of contributions ofschool and neighborhood to children's psychological wellness.,Journal of Community Psychology. Vol. 34 (3). p. 305 - 325.
  • [14] ISCIWeB (2021), Childrens worlds comparative report 2020.,Available online; https://isciweb.org/wp-content/uploads/2020/08/Childrens-Worlds-Comparative-Report 2020.pdf(accessed on 29 May 2021).
  • [15] Helliwell J.F., Putnam R.D. (2007), The social context ofwell-being. In The Science of Well-Being.,Editors F.A. Huppert, N. Baylis and B. Keveme (Oxford: Oxford University Press), p. 435 - 460.
  • [16] Gilman R., Huebner s. (2003), A review of life satisfaction research with children and adolescents.,School Psychology Quarterly. Vol. 18 (2). p. 192
  • [17] Giacomoni C.H., Hutz c.s. (2008), Multidimensional life satisfaction scale for children: Development and validation studies.,Estudos de Psicologia - Campinas. Vol. 25(1). p. 25 -35.
  • [18] Flouri E., Tzavidis N., Kallis c. (2010), Area and family effects on the psychopathology of the Millennium Cohort Study children and their older siblings.,Journal of Child Psychology and Psychiatry. Vol. 51 (2). p. 152 - 161. DOI: 10.1111/ j.1469-7610.2009.02156.xT
  • [19] Fattore T., Mason J., Watson E. (2009), When Children are asked about their well-being: Towards a framework for guiding policy.,Child Indicators Research. Vol. 21 (1). p. 57 -77
  • [20] Fattore T., Mason J., Watson E. (2007), Children’s conceptualisations oftheir well-being.,Social Indicators Research. Vol. 80 (1). p. 5 - 29
  • [21] Evans D. (2021), Understanding “feeling safe” - the most important liveability attribute (f-rom link: ; accessed on 30 May 2021).,https://blog.id.com.au/2021/community-views/understandingfeeling-safe-the-most-important-liveability-attribute
  • [22] Diener E. (2009), Culture and well-being.,Dordrecht: Springe
  • [23] Diener E., Oishi s., Lucas R.E. (2003), Personality, culture and subjective well-being: Emotional and cognitive evalua-tions oflife.,Annual Review of Psychology. Vol. 54 (1). p. 403 - 425.
  • [24] Diener E., Emmons R.A., Larsen R.J., Griffin s. (1985), The satisfaction with life scale.,Journal of Personality Assessment. Vol. 49. p. 71 - 75
  • [25] Diener E. (1984), Subjective well-being.,Psychology Bullery. Vol. 95. p. 542 - 575.
  • [26] Deci E.L., Ryan E.M. (2002), Handbook of self-determination research.,Rochester: University of Rochester Press
  • [27] Cummins R.A., McCabe M.P., Romeo Y., Gullone E. (1994), The comprehensive quality of life scale: Instrument development and psychometric evaluation on tertiary staffand students.,Educatioinal and Psychological Measurement. Vol. 54. p. 372 - 382
  • [28] Cummins R.A. (1996), Assessing quality oflife. In I.R. Brown (ed.). Quality of life for handicapped people.,London: Chapman & Hall
  • [29] Cruces G., Ham A., Tetaz M. (2008), Quality oflife in buenos aires neighborhoods: Hedonic price regressions and the life satisfaction approach.,Research Department Publications. 3260. Inter-American Development Bank. Research Department.
  • [30] Cassoni c., Marturano E., Coimbra s., Fontaine A. (2017), A validation study of the multidimensional life satisfaction scale for children.,Psicologia: Reflexao E Critica. Vol. 30 (1). DOI: 10.1186/s41155-017-0068-6.
  • [31] Ben-Arieh A., Casas F., Frones I., Korbin J.E. (2014), Multifaceted concept of child well-being. In A. Ben-Arieh, F. Casas, I. Frones, and J.E. Korbin (eds.).,Handbook of child well-being, p. 1 - 27. Dordrecht: Springer
  • [32] Austin D.M., Furr L.A., Spine M. (2002), The effects of neighborhood conditions onperceptions ofsafety.,Journal of Criminal Justice. Vol. 30 (5). p. 417 - 427.
  • [33] Argyle M. (2001), The Psychology ofHappiness. Routledge,
  • [34] Antaramian S.P., Huebner E.s., Valois R.F. (2008), Adolescent life satisfaction. Applied Psychology: An International Review.,57 (Suppl 1). p. 112 - 126. DOI: 10.1111/ j. 1464-0597.2008,00357.x
  • [35] Aminzadeh K., Dennya s., Utterb J., Milfontc T.L., Ameratungab s., Teevaled T., Clarke T. (2013), Neighbourhood social capital and adolescent self-reported wellbeing in New Zealand: a multilevel analysis.,Social Science & Medicine. Vol. 84. p. 13-21.
  • [36] Amerigo M., Aragones J.I. (1997), A theoretical and methodological approach to the study ofresidential satisfaction.,Journal of Environmental Psychology. Vol. 17(1). p. 47 - 57.
  • [37] Amerigo M., Aragones J.I. (1990), Residential satisfaction in council housing.,Journal of Environmental Psychology. Vol. 10. p. 313 - 325.
  • [38] Adams s., s. Savahl (2016), Children’s discourses of natural spaces: consideration for children’s subjective well-being.,Child Indicators Research. DOI: 10.1007/s 12187-016-9374-2.
  • [39] (2020), Báo cáo Tiếng nói trẻ em Việt Nam.,
  • [40] Nguyễn Văn Lượt (2016), Tâm trạng, lòng tự trọng và sự hài lòng với học tập, cuộc song của trẻ em có bố mẹ đi làm ăn xa.,Tạp chí Tâm lý học. số 8. Tr. 43 - 51.
  • [41] Knud s. Larsen, Lê Văn Hảo (2015), Tâm lý học xuyên văn hóa.,
  • [42] Đào Lan Hương (2020), Gắn kết gia đình và hài lòng với cuộc sổng của thanh thiếu niên.,Tạp chí Tâm lý học. số 1. Tr. 62 - 75
  • [43] Trần Huyền (2019), Người lớn có vai trò quan trọng trong phát huy quyền tham gia của trẻ em.,Tạp chí Lao động và Xã hội Online ( .html; truy cập ngày 30/5/2021). http://laodongxahoi.net/nguoilon-co-vai-tro-quan-trong-trong-phat-huy-quyen-tham-gia-cua-tre-em-1314465
  • [44] Ngô Thanh Huệ, Lê Thị Mai Liên (2013), Nghiên cứu chất lượng cuộc sổng của trẻ em từ 6 - 11 tuổi qua tiếp cận tâm lý học.,Tạp chí Khoa học Đại học Quốc gia Hà Nội, Chuyên san Khoa học Xã hội và Nhân văn. Tập 29. số 3. Tr. 1 - 9.
  • [45] Nguyễn Thị Thanh Hà (2019), Cảm nhận hạnh phúc của trẻ em lứa tuổi tiểu học.,Luận văn thạc sỹ. Trường Đại học Khoa học xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội.
  • [46] Trương Thị Khánh Hà (2019), Lòng biết ơn và sự hài lòng với cuộc sổng.,Tạp chí Tâm lý học. số 5. Tr. 16 - 24
  • [47] Trương Thị Khánh Hà, Trịnh Thị Linh, Trần Hà Thu, Trương Quang Lâm (2020), Cảm nhận hạnh phúc và nhữngyếu to ảnh hưởng.,
  • [48] (2016), Bảo cáo phân tích tình hình trẻ em Việt Nam,