Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  21,940,277
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Kỹ thuật môi trường khác

Đặng Huy Cường, Nguyễn Đức Khánh(1), Trịnh Xuân Phong, Bùi Văn Chinh

Sử dụng nhiệt khí thải để cải thiện tính năng kỹ thuật và giảm thiểu phát thải độc hại của động cơ sử dụng nhiên liệu xăng sinh học

Implementation of exhaust gas energy to enhance the performance and emission characteristics of bio-fuel engine

Khoa học và Công nghệ (Đại học Công nghiệp Hà Nội)

2020

2

76-80

1859-3585

Ethanol được sử dụng phổ biến làm nhiên liệu thay thế trên động cơ ô tô, xe máy để giảm thiểu mức tiêu thụ nhiên liệu hóa thạch và giảm thiểu ô nhiễm môi trường. Nhiên liệu ethanol có thông số nhiệt hóa hơi cao hơn so với nhiên liệu xăng nhưng áp suất hơi bão hòa lại thấp hơn nhiều so với nhiên liệu xăng, điều này làm giảm nhiệt độ của môi chất nạp mới và ảnh hưởng tới khả năng khởi động và chạy không tải ổn định của động cơ. Bài báo này trình bày kết quả nghiên cứu thực nghiệm tận dụng nhiệt khí thải để sấy nóng đường nạp của động cơ sử dụng nhiên liệu xăng sinh học. Nhờ lượng nhiệt từ khí thải, nhiệt độ đường nạp của đông cơ tăng lên, từ đó cải thiện được quá trình cháy của động cơ, nâng cao được tính năng kỹ thuật. Kết quả nghiên cứu cho thấy, khi sử dụng nhiệt khí thải để sấy nóng đường nạp, suất tiêu hao nhiên liệu của động cơ cải thiện đáng kể và một số thành phần phát thải có xu hướng giảm.

Bio-ethanol, a kind of alternative fuel used on vehicles equipped internal combustion engine. Ethanol has higher heat of vaporization value than gasoline and lower reid of vapor pressure, thus the reduction of the intake manifold temperature which effects engine performance especially at cold starting and idling conditions. This paper present experimental study on using exhaust gas to heat the intake manifold, thereby increasing intake mixture temperature, to improve the combustion process of the engine, results in improvement of engine performances. The study results show that, the specific fuel consumption of the test engine improves remarkably and some gaseous emissions tend to be reduced as the intake manifold be heated by exhaust gas.

TTKHCNQG, CVt 70

  • [1] Pham Huu Tuyen; Le Anh Tuan; Nguyen Duy Vinh; Pham Van Doan (2012), Durability Testing for Motorcycle Engines Fueled with E10.,The 2nd International Conference on Automotive Tecnology, Engine and Al-ternative Fuels (ICAEF2012), Ho Chi Minh City, Vietnam.
  • [2] Le Anh Tuan; Pham Minh Tuan (2009), Impacts of Gasohol E5 and E10 on Performance and Exhaust Emissions of In-used Motorcycle and Car: A Case Study in Vietnam.,
  • [3] Schifter, I., U. González, L. Díaz, R. Rodríguez, I. Mejía-Centeno, C. González-Macías (2018), F-rom Actual Ethanol Contents in Gasoline to Mid-Blends and E-85 in Conventional Technology Vehicles. Emission Control Issues and Consequences.,Fuel 219 (January). Elsevier: 239–247.
  • [4] Clairotte, M., T. W. Adam, A. A. Zardini, U. Manfredi, G. Martini, A. Krasenbrink, A. Vicet, E. Tournié, C. Astorga, (2013), Effects of Low Temperature on the Cold Start Gaseous Emissions f-rom Light Duty Vehicles Fuelled by Ethanol-Blended Gasoline.,
  • [5] Graham, Lisa A.; Sheri L. Belisle; Cara Lynn Baas. (2008), Emissions f-rom Light Duty Gasoline Vehicles Operating on Low Blend Ethanol Gasoline and E85.,Atmospheric Environment 42 (19): 4498–4516.
  • [6] Durbin, Thomas D.; J. Wayne Miller; Theodore Younglove; Tao Huai; Kathalena Cocker (2007), Effects of Fuel Ethanol Content and Volatility on Regulated and Unregulated Exhaust Emissions for the Latest Technology Gasoline Vehicles.,Environmental Science and Technology 41 (11): 4059–4064.
  • [7] Le Anh Tuan, et.al (2017), Al-ternative fuels for internal combustion engine.,
  • [8] Iodice, P.; Senatore, A. (2013), Influence of Ethanol-gasoline Blended Fuels on Cold Start Emissions of a Four-stroke Motorcycle. Methodology and Results.,SAE Technical Paper 2013-24-0117
  • [9] P. Iodice; G. Langella; A. Amoresano (2018), Ethanol in gasoline fuel blends: Effect on fuel consumption and engine out emissions of SI engines in cold operating conditions.,Applied Thermal Engineering, 130, 1081-1089,
  • [10] P. Iodice; A. Senatore; G. Langella; A. Amoresano (2017), Advantages of ethanol-gasoline blends as fuel substitute for last generation Si engines.,Environmental Progress and Sustainable Energy, 36, 4, 1173-1179.
  • [11] K. Nguyen Duc; V. Nguyen Duy; L. Hoang-Dinh; T. Nguyen Viet; T. Le-Anh, (2019), Performance and emission c-haracteristics of a port fuel injected, spark ignition engine fueled by compressed natural gas.,Sustainable Energy Technologies and Assessments, vol. 31, pp. 383-389.
  • [12] Duc, K.N.; V.N. Duy (2018), Study on Performance Enhancement and Emission Reduction of Used Fuel-Injected Motorcycles Using Bi-Fuel Gasoline-LPG.,Energy for Sustainable Development 43: 60–67.
  • [13] Duc Khanh Nguyen; Han Nguyen Tien; Vinh Nguyen Duy (2018), Performance Enhancement and Emission Reduction of Used Motorcycles Using Flexible Fuel Technology.,Journal of the Energy Institute 91 (1). Elsevier Ltd: 145– 152.
  • [14] P. Iodice; A. Senatore (2015), Industrial and Urban Sources in Campania, Italy: “The Air Pollution Emission Inventory.,Energy & Environment, 26(8), pp. 1305-1318.