Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  30,283,017
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Nguyễn Văn Ít(1), Hoàng Thị Chỉnh, Trần Anh Minh

RESEARCH ON IMPACT OF MARKETING CAPABILITIES, BRAND IMAGES AND COMPETITIVENESS ON BUSINESS PERFORMANCE OF TOURIST ENTERPRISES IN THUA THIEN HUE PROVINCE

NGHIÊN CỨU ẢNH HƯỞNG CỦA YẾU TỐ NĂNG LỰC MARKETING, HÌNH ẢNH THƯƠNG HIỆU VÀ NĂNG LỰC CẠNH TRANH ĐẾN HIỆU QUẢ KINH DOANH CỦA DOANH NGHIỆP DU LỊCH TẠI TỈNH THỪA THIÊN HUẾ

Tạp chí Khoa học Công nghệ và Thực phẩm

2018

1

Nghiên cứu được tiến hành nhằm xác định mối quan hệ và đo lường ảnh hưởng của yếu tố năng lực marketing, hình ảnh thương hiệu, năng lực cạnh tranh đến hiệu quả kinh doanh của doanh nghiệp du lịch trên cơ sở khảo sát 490 lãnh đạo doanh nghiệp (doanh nghiệp nội địa và doanh nghiệp có yếu tố nước ngoài) thuộc lĩnh vực kinh doanh dịch vụ du lịch tại tỉnh Thừa Thiên Huế trong thời gian từ tháng 3 năm 2018 đến tháng 7 năm 2018. Phân tích dữ liệu bằng mô hình phân tích nhân tố khám phá (EFA), mô hình cấu trúc (SEM). Kết quả xác định được mối quan hệ và mức độ ảnh hưởng của yếu tố năng lực marketing, hình ảnh thương hiệu, năng lực cạnh tranh đến hiệu quả kinh doanh của doanh nghiệp du lịch. Nghiên cứu này còn đưa ra hàm ý quản trị phù hợp giúp các doanh nghiệp kinh doanh du lịch đạt hiệu quả kinh doanh tốt. Từ khóa Văn hóa tổ chức, năng lực marketing, hình ảnh thương hiệu, năng lực cạnh tranh, hiệu quả kinh doanh.

The research on progress relationship and impacts of marketing capabilities, brand images, competitiveness on business efficiency of tourist enterprises was conducted on the basis of a survey of 490 tourism enterprises' managers in Thua Thien Hue f-rom March 2018 to July 2018. This study analyzed the data by Explorary Factor Analysis (EFA), Structural Equation Modeling (SEM). The results determined the relationship and level impacts of marketing capabilities, brand images, competitiveness on business performance of tourist enterprises. Based on these results, some implications are also considered to improve business efficiency for tourist enterprises. Keywords Organizational culture, marketing capabilities, brand images, competitiveness, business performance.

  • [1] Hair J. F., Black, W. C., Babin B. J., Anderson R. E., Tatham R.L. (2010), Mutilvariate data analysis,Prentice Hall, Upper Saddle River NJ (2010).
  • [2] Li V. (2011), The methodology to assess the competitiveness of real estate developers in China,Queensland University of Technology (2011) 15-16.
  • [3] Lim K., O’Cass A. (2001), Consumer brand classifications: An assessment of culture-of-origin versus country-of-origin,Journal of Product and Brand Management 10 (2) (2001) 120-136.
  • [4] Prasad K., Dev C. S. (2000), Managing hotel brand equity: A customer-centric framework for assessing performance,Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly 41 (3) (2000) 22-31.
  • [5] Haluk Köksal M., Özgül E. (2007), The relationship between marketing strategies and performance in an economic crisis,Marketing Intelligence and Planning 25 (4) (2007) 326-342.
  • [6] Man T. W., Lau T., Chan K. (2002), The competitiveness of small and medium enterprises,Journal of Business Venturing 17 (2) (2002) 123–142
  • [7] Kadocsa G. (2006), Research of competitiveness factors of SME,Acta Polytechnica Hungarica 3 (4) (2006) 71-84.
  • [8] Brown J. R., Ragsdale C. T. (2002), The competitive market efficiency of hotel brands: An application of data envelopment analysis,Journal of Hospitality and Tourism Research 26 (4) (2002) 332-360.
  • [9] Fiol C. M. (1991), Managing culture as a competitive resource: An identity-based view of sustainable competitive advantage,Journal of Management 17 (1) (1991) 191-211.
  • [10] Dowling G. R. (1993), Developing your company image into a corporate asset,Long Range Planning 26 (2) (1993) 101-109.
  • [11] Schwartz H., Davis S. M. (1981), Matching corporate culture and business strategy,Organizational Dynamics 10 (1) (1981) 30-48
  • [12] Bonoma T.V. (1984), Making your marketing strategy work,Harvard Business Review 62 (2) (1984) 69-76.
  • [13] Smith J. L., Flanagan W. G. (2006), Creating competitive advantage: Give customers a reason to choose you over your competitors,Doubleday, New York (2006) 56-57
  • [14] Handaru A. W., Kartini D., Effendi N., Febrian E. (), Firm competitiveness: Findings f-rom five stars hotels in Jakarta, Indonesia,International Journal of Business and Commerce 5 (8) (24-39).
  • [15] Nguyễn Mạnh Quân (2011), Giáo trình Đạo đức kinh doanh và văn hóa công ty,
  • [16] Smircich L. (1983), Concepts of culture and organizational analysis,Administrative Science Quarterly (1983) 339-358
  • [17] Knapp D. E. (2000), The Brand Mindset,
  • [18] Kotler P, Amstrong G. (2012), Principle of marketing (14th Edn.),Pearson Prentice Hall(2012) 32-33
  • [19] Chan L. L., Shaffer M. A., Snape E. (2004), In search of sustained competitive advantage: the impact of organizational culture, competitive strategy and human resource management practices on firm performance,The International Journal of Human Resource Management 15 (1) (2004) 17-35
  • [20] Craig J. B., Dibrell C., Davis P. S. - (2008), Leveraging family‐based brand identity to enhance firm competitiveness and performance in family businesses,Journal of Small Business Management 46 (3) (2008) 351-371.