Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  24,792,626
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Lê Hải Mỹ Ngân(1), Nguyễn Trúc Vy

Thói quen tham gia lớp học bằng ngôn ngữ nói của học sinh trung học cơ sở trong môn khoa học

Verbal participation of vietnamese secondary school students in science classroom

Tạp chí Khoa học - Đại học Sư phạm TP Hồ Chí Minh

2021

2

321-330

1859-3100

Đối với việc tổ chức hoạt động học tập trong lớp học, sự tham gia trao đổi bằng ngôn ngữ nói của học sinh là một yếu tố quan trọng. Do đó, trong nghiên cứu này, chúng tôi quan tâm đến vấn đề hiểu được các dạng phong cách tham gia lớp học có sử dụng ngôn ngữ nói của học sinh. Chúng tôi đã sử dụng bảng câu hỏi Engagement and Participation in Classroom – Science (EPIC-S) để khảo sát phong cách tham gia lớp học sử dụng ngôn ngữ nói của học sinh Việt Nam và nhận thức về mong đợi của giáo viên đối với các phong cách tham gia lớp học. Khảo sát được thực hiện trên 883 học sinh ở một số trường trung học công lập ở 3 khu miền Bắc, Trung và Nam Việt Nam Dữ liệu được phân tích bằng phần mềm SPSS 2, kết quả cho thấy, học sinh Việt Nam có xu hướng tham gia lớp học trong im lặng, tức chủ yếu là tập trung lắng nghe, ghi chú, cố gắng hiểu bài giảng. Tuy nhiên, một phần đáng kể học sinh đã có sự kết hợp ngoài việc ghi ghú hay lắng nghe thì cũng mong muốn tham gia lớp học bằng cách diễn đạt bằng ngôn ngữ nói để trao đổi, thảo luận. Kết quả nghiên cứu sẽ đóng góp vào việc xây dựng phương pháp giảng dạy môn khoa học ở Việt Nam.

In STEM activities in classroom, student engagement using oral language is an important feature. Therefore we are interested in understanding the types of classroom participation that use students' spoken language. In this study, we used the Engagement and Participation in Classroom - Science Questionnaire (EPIC-S) to survey Vietnamese students' classroom participation behaviours using spoken language as well as their perceptions of teachers' expectations for participation behaviours. The survey was conducted with 883 students at some public high schools in the North, Central and South areas of Vietnam. The data were analyzed using SPSS 20. The results showed that Vietnamese students tend to participate in silence, mainly focusing on listening, taking notes and trying to understand lectures. However, a considerable number of students not only take notes or listen but also want to join the class by expressing in spoken language. The results will contribute to understanding more of teaching methods in general and STEM education in particular in Vietnam.

TTKHCNQG, CTv 138

  • [1] Yu-Ta Chien, C.-H. J., Sonya Martin, Hye-Eun Chu, Wanjoo Ahn, and Chun-Yen Chang (2016), Toward an understanding of students’ verbal and non-verbal participatory practices in the science classroom,Paper presented at the International Conference of East-Asian Association for Science Education
  • [2] Wanjoo Ahn, H.-E. C., Sonya Martin, Yu-Ta Chien, Chun-Hui Jen, and Chun-Yen Chang (2016), Development of an instrument to examine Engagement and Participation in Classroom – Science (EPIC-S).,Paper presented at the International Conference of East-Asian Association for Science Education, Taiwan.
  • [3] Wade, R. C. (1994), Teacher education students' views on class discussion: Implications for fostering critical reflection,Teaching and teacher education, 10(2), 231-243
  • [4] Techakosit, S., & Nilsook, P. (2018), The Development of STEM Literacy Using the Learning Process of Scientific Imagineering through AR,International Journal of Emerging Technologies in Learning, 13(1), 230-238.
  • [5] (2018), Chuong trinh giao duc pho thong tong the [General education curriculum].,
  • [6] Liu, J. (2001), Asian students' classroom communication patterns in US universities: An emic perspective,Greenwood Publishing Group.
  • [7] Kim, K. (2011), How are we to understand Asia?,Perceptions and identities. Asia Review, 1(1), 37-58.
  • [8] Ketsing, J., Faikhamta, C. & Pongsophon, P. (2018), Factors Contributing to Students’ Participation Preferences in Thai Science Classrooms,Paper presented at the International Conference of East - Asian Association for Science Education, Taiwan.
  • [9] Jen, C. H., Chien, Y. T., Martin, S. N., Chu, H. E., & Chang, C. Y. (2017), 'Student participation and perception of social environment in the science classroom.,Paper presented at the 12th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Dublin, Ireland.
  • [10] Chien, Y. T., Jen, C. H., Martin, S. N., Chu, H. E., & Chang, C. Y. (2018), 'Factors Contributing to Student Participation in Science Classroom: A Survey Study,Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching (NARST).
  • [11] Bas, G. (2010), Effects of multiple intelligences instruction strategy on students achievement levels and attitudes towards English Lesson,Cypriot Journal of Educational Sciences, 5(3), 167-180.
  • [12] Astin, A. W. (1999), Student involvement: A developmental theory for higher education,
  • [13] Abdullah, M. Y., Bakar, N. R. A., & Mahbob, M. H. (2012), The dynamics of student participation in classroom: observation on level and forms of participation,Procedia-Social and Behavioral Sciences, 59, 61-70.