Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  30,197,999
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Võ Văn Hiền, Lê Hoàng Vân Trang, VÕ VĂN HIỀN(1)

Nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng đến ý định khởi nghiệp của sinh viên Trường Đại học Tiền Giang

A study of factors affecting Tien Giang University students’ entrepreneurial intention

Khoa học (ĐH Mở TP. Hồ Chí Minh)

2021

2

170-192

2734-9306

Mục đích của bài viết là xác định các nhân tố ảnh hưởng đến ý định khởi nghiệp của sinh viên Trường Đại học Tiền Giang. Nghiên cứu dựa trên lý thuyết hành vi dự định của Ajzen (1991) kết hợp với các nghiên cứu liên quan để xây dựng mô hình nghiên cứu đề xuất gồm bảy nhân tố tác động đến ý định khởi nghiệp. Nghiên cứu định tính nhằm điều chỉnh mô hình và thang đo sơ bộ, hình thành mô hình và thang đo nghiên cứu chính thức. Nghiên cứu định lượng được tiến hành để kiểm định độ tin cậy thang đo và đo lường mức độ ảnh hưởng của các nhân tố đến ý định khởi nghiệp thông qua phân tích hồi quy tuyến tính đa biến. Kết quả nghiên cứu chỉ ra rằng có năm nhân tố ảnh hưởng đến ý định khởi nghiệp của sinh viên, sắp xếp theo mức độ ảnh hưởng giảm dần là: (1) đặc điểm tính cách, (2) giáo dục khởi nghiệp, (3) kinh nghiệm, (4) nhận thức kiểm soát hành vi và (5) quy chuẩn chủ quan. Dựa trên kết quả nghiên cứu, một số hàm ý quản trị liên quan đến 5 nhân tố ảnh hưởng cũng được đưa ra nhằm nâng cao ý định khởi nghiệp của sinh viên nhà trường, đồng thời đề xuất hướng nghiên cứu cho tương lai.

The objective of this paper is to identify the factors affecting Tien Giang university students’ entrepreneurial intention. The study is based on the theory of Planned Behavior (Ajzen, 1991) and previous relevant empirical studies to build a proposed research model which included seven factors influencing students’ entrepreneurial intention. Qualitative research corrected the research model and preliminary research scale and formed the official research model and scale. Quantitative research was used to test the scale’s reliability and measure the impact of factors on entrepreneurial intention through the multivariate linear regression analysis. Study results indicated that five factors were being sorted by the level of diminishing influence: (1) personality traits, (2) entrepreneurship education, (3) experience, (4) perceived behavioral control, and (5) subjective norm. Besides, the study also showed differences relevant to students’ entrepreneurial intention by gender. Based on the study outcomes, the paper was concluded by giving some managerial implications relevant to 05 influencing factors to increase students’ entrepreneurial intention in the considered area and proposing research directions for the future.

TTKHCNQG, CVv 404

  • [1] Sabah, S. (2106), Entrepreneurial intention: Theory of planned behaviour and the moderation effect of start-up experience.,In M. Franco (Ed.), Entrepreneurship-practice – Oriented perspectives (pp. 87-101). doi:10.5772/65640
  • [2] Rasli, A. M., Khan, S. U. R., Malekifar, S., Jabeen, S. (2013), Factors affecting entrepreneurial intention among graduate students of Universiti Teknologi Malaysia.,International Journal of Business and Social Science, 4(2), 182-188.
  • [3] (2019), Báo cáo tình hình học tập của sinh viên học kỳ 1 năm học 2019 – 2020 [Report on the learning situation of students in the first semester of the academic year 2019-2020]. Tien Giang, Vietnam: Phòng Công tác sinh viên Trường Đại học Tiền Giang,
  • [4] Phan, T. A., Giang, T. T. C. (2015), Nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng đến ý định khởi sự doanh nghiệp: Trường hợp sinh viên Khoa Kinh tế và Quản trị kinh doanh trường Đại học Cần Thơ [Research on factors affecting the intention to start a business: The case of students of the Faculty of Economics and Business Administration, Can Tho University].,Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, 40(2015), 59-66.
  • [5] Obschonka, M., Silbereisen, R. K., & Schmitt-Rodermund, E. (2010), Entrepreneurial intention as developmental outcome.,Journal of Vocational Behavior, 77(1), 63-72.
  • [6] Nguyen, T. T. (2015), Nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng tới tiềm năng khởi sự kinh doanh của sinh viên đại học [Research on factors influencing college students' entrepreneurial potential]. (Unpublished doctoral dissertation).,
  • [7] Nguyen, T. D. (2011), Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh [Scientific research methods in business].,
  • [8] Nga, J. K. H., Shamuganathan, G. (2010), The influence of personality traits and demographic factors on social entrepreneurship start up intentions.,Journal of Business Ethics, 95(2), 259-282.
  • [9] Mazzarol, T., Volery, T., Doss, N., Thein, V. (1999), Factors influencing small business startups: A comparison with previous research.,International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 5(2), 48-63.
  • [10] MacMillan, I. C. (1993), The emerging forum for entrepreneurship scholars.,Journal of Business Venturing, 8(5), 377-381.
  • [11] Lüthje, C., Franke, N. (2003), The ‘making’of an entrepreneur: Testing a model of entrepreneurial intent among engineering students at MIT.,R&D Management, 33(2), 135- 147.
  • [12] Liñán, F., Rodríguez-Cohard, J. C., Rueda-Cantuche, J. M. (2011), Factors affecting entrepreneurial intention levels: A role for education.,International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), 195-218.
  • [13] Liñán, F., Chen, Y. W. (2009), Development and cross‐cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions.,Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 593-617.
  • [14] Kuratko, D. F. (2005), The emergence of entrepreneurship education : Development, trends, and challenges.,Entrepreneurship Theory and Practice, 29(5), 577-598.
  • [15] Kuckertz, A., Wagner, M. (2010), The influence of sustainability orientation on entrepreneurial intentions - Investigating the role of business experience.,Journal of Business Venturing, 25(5), 524-539.
  • [16] Krueger, N. F., Brazeal, D. V. (1994), Entrepreneurial potential and potential entrepreneurs.,Entrepreneurship Theory and Practice, 18(3), 91-104.
  • [17] Koe, W. L., Sa’ari, J. R., Majid, I. A., Ismail, K. (2012), Determinants of entrepreneurial intention among millennial generation.,Procedia - Social and Behavioral Sciences, 40(2012), 197-208.
  • [18] Kickul, J., Gundry, L. (2002), Prospecting for strategic advantage: The proactive entrepreneurial personality and small firm innovation.,Journal of Small Business Management, 40(2), 85-97.
  • [19] Karabulut, A. T. (2016), Personality traits on entrepreneurial intention.,Procedia – Social and Behavioral Sciences, 229(2016), 12-21.
  • [20] Isaacs, E., Visser, K., Friedrich, C., Brijlal, P. (2007), Entrepreneurship education and training at the Further Education and Training (FET) level in South Africa.,South African Journal of Education, 27(4), 613-629.
  • [21] Hoang, T., & Chu, N. N. M (2008), Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS [Analyze research data with SPSS].,Ho Chi Minh, Vietnam : Nhà xuất bản Hồng Đức
  • [22] Hoang, T. T. P., Bui, C. T. T. (2013), Ý định khởi nghiệp của nữ học viên MBA tại TP. Hồ Chí Minh [The intention of starting a business of female MBA students in Ho Chi Minh City].,Tạp chí Phát triển Kinh tế, 271(2013), 10-12.
  • [23] Hisrich, R. D., Drovensek, M. (2002), Entrepreneurship and small business research: A european perspective.,Journal of Small Business and Enterprise Development, 9(2), 171-222
  • [24] Gird, A., Bagraim, J. J. (2008), The theory of planned behaviour as predictor of entrepreneurial intent amongst final-year university students.,South African Journal of Psychology, 38(4), 711-724.
  • [25] Dohse, D., Wal-ter, S. G. (2012), Knowledge context and entrepreneurial intentions among students.,Small Business Economics, 39(4), 877-895.
  • [26] Do, L. T. H. (2016), Các nhân tố ảnh hưởng đến ý định khởi nghiệp kinh doanh của sinh viên quản trị kinh doanh tại trường Đại học Lao động – Xã hội (cơ sở thành phố Hồ Chí Minh) [Factors affecting the intention to start a business of business administration students at the University of Labor and Social Affairs (Ho Chi Minh City campus)].,Tạp chí khoa học Yersin, 1, 44-53.
  • [27] Devonish, D., Alleyne, P., C-harles-Soverall, W., Young, Marshall, A., Pounder, P. (2010), Explaining entrepreneurial intentions in the Caribbean.,International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 16(2), 149-171.
  • [28] Bird, B. (1988), Implementing entrepreneurial ideas: The case for intention.,Academy of Management Review, 13(3), 442-453.
  • [29] Autio, E., Keeley, R. H., Klofsten, M., Parker, G. G. C., Hay, M. (2001), Entrepreneurial intent among students in Scandinavia and in the USA.,Enterprise and Innovation Management Studies, 2(2), 145-160.
  • [30] Armitage, C. J., Conner, M. (2001), Efficacy of the theory of planned behavior : A meta‐ analytic review.,British Journal of Social Psychology, 40(4), 471-499.
  • [31] Amos, A., Alex, K. (2014), Theory of planned behaviour, contextual elements, demographic factors and entrepreneurial intentions of students in Kenya.,European Journal of Business and Management, 6(15), 167-175.
  • [32] Ambad, S. N. A., Damit, D. H. D. A. (2016), Determinants of entrepreneurial intention among undergraduate students in Malaysia.,Procedia Economics and Finance, 37(2016), 108-114.
  • [33] Ajzen, I. (1991), The theory of planned behavior.,Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.