Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,337,724
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Bệnh truyền nhiễm

Lưu Đức Mỹ, Nguyễn Thị Thanh Hương, Lê Thị Hà, Nguyễn Việt Anh, Nguyễn Thị San, Phạm Quang Thái(1)

Kiến thức, thực hành của giáo viên về phòng chống bệnh dại tại tỉnh Sơn La, 2019

Knowledge and practice for rabies prevention and control among school teachers in Son La, 2019

Y học dự phòng

2020

7

86-93

0868-2836

Nghiên cứu mô tả cắt ngang được tiến hành nhằm mô tả kiến thức và thực hành phòng chống bệnh dại của 950 giáo viên trong toàn bộ các trường học tại tỉnh Sơn La năm 2019. Kết quả cho thấy 96% giáo viên đã từng nghe nói về bệnh dại, chủ yếu qua phương tiện thông tin đại chúng. Hầu hết giáo viên có kiến thức đúng về bệnh dại, nhưng số giáo viên phản ứng và xư trí đúng tại thời điểm và sau bị chó, mèo tấn công thấp. 85,8% biết cần tiêm vắc xin phòng dại cho động vật. Khoảng 60% biết và đã tiêm vắc xin phòng dại sau phơi nhiễm. Còn khoảng 1% dùng y học cổ truyền để chữa bệnh dại sau khi bị chó, mèo cắn. Khoảng 60% các giáo viên nhận ra vai trò của giảng dạy học sinh cũng như truyền đạt cho mọi người xung quanh trong hoạt động phòng chống bệnh dại. Vì vậy, cần tăng cường kiến thức cho giáo viên để thực hiện hiệu quả truyền thông phòng chống bệnh dại trong trường học.

School - based education on rabies prevention and control contributes to reduce risk of rabies deaths in children, and the role of school teachers is the key factor. The cross-sectional study was conduct among 950 school teachers of all schools in Son La, 2019 to describe knowledge and practice for rabies prevention and control. Results showed that 96% teachers heard about rabies, on mass media generally. Almost teachers had sufcent knowledge of rabies, but there was a low rate of them had sufcient knowledge of reaction and treatment when and post exposure. About 85.5% teachers knew rabies vaccinating for animals. Around 60% knew and did vaccination after being bitten by dogs, cats. Nearly 3% teachers appied traditional medicine for rabies treatment. Around 60% of them understand their roles of educating school children, and communicating people in rabies control and prevention. Therefore, improving knowledge for school teachers to getting effective rabies school-based communication is highly recommend.

TTKHCNQG, CTv 29

  • [1] Davlin SL, Lapiz SM, et al (2014), Knowledge, attitudes, and practices regarding rabies in Filipinos following implementation of the Bohol Rabies Prevention and Elimination Programme.,Epidemiol Infect. 2014; 142(7): 1476-1485.
  • [2] Ntampaka p, Nyaga PN, Niragire F, et al. (2019), Knowledge, attitudes and practices regarding rabies and its control among dog owners in Kigali city, Rwanda.,PLoS One. 2019; 14(8).
  • [3] Edukugho AA, Umoh JU, et al. (2018), Knowledge, attitudes and practices towards rabies prevention among residents of Abuja municipal area council, Federal Capital Territory, Nigeria.,Pan Aft Med J. 2018; 31(21).
  • [4] Lunney M, Fevre SJ, Stiles E, et al. (2012), Knowledge, attitudes and practices of rabies prevention and dog bite injuries in urban and peri-urban provinces in Cambodia, 2009.,Ini Health. 2012; 4(1): 4-9.
  • [5] Digafe RT, Kifelew LG and Mechesso AF. (2015), Knowledge, attitudes and practices towards rabies: questionnaire survey in rural household heads of Gondar Zuria District, Ethiopia.,BMC Res Notes. 2015; 8(400).
  • [6] Mai le TP. Dung LP, Tho NT, et al (2010), Community knowledge, attitudes, and practices toward rabies prevention in North Vietnam.,Int Q Community Health Educ. 2010-2011; 31 (1): 21 -31
  • [7] Nguyễn Tiến Dũng, Nguyễn Thị Thu Yến, Ngô Văn Toàn và cs. (2016), Một số đặc điếm dịch tề bệnh dại ở người tại tỉnh Sơn La, 2011 - 2015.,Tạp chí Y học dự phòng. 2016; 13(186): 36-39.
  • [8] Nguyễn Thị Thanh Hương, Hoàng Vàn Tân, Nguyễn Thị Kiều Anh và cộng sự. (2017), Kiến thức, thái độ, thực hành về bệnh dại ở trẻ em học đường nhóm tuồi 6 - 1 5 tuồi tại tinh Phú Thọ.,Tạp chí Y học dự phòng. 2017; 27(6): 327.
  • [9] (2017), Global Alliance for Rabies Control.,https:// rabiesalliance.org/resources/teaching-children/.
  • [10] Nguyễn Thị Thanh Hương, Hoàng Vãn Tân, Nguyễn Trần Hiển. (2012), Đặc điểm dịch tễ học bệnh dại trên người ở Việt Nam. 2009-2011.,Tạp chi Y học dự phong. 2012; 22(8): 31-38.
  • [11] (2013), WHO Expert Consultation on Rabies: second report.,Geneva. 2013.
  • [12] (2018), WHO Expert Consultation on Rabies: third report. Geneva.,