



- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
BB
Nguyễn Thị An, Phí Hải Long
Ảnh hưởng của truyền thống mạng xã hội đến ý định lựa chọn điểm đến Nha Trang của khách du lịch nội địa
The influence of social media on domestic tourists' intention to choose Nha Trang as a destination
Tạp chí Khoa học Đại học Hạ Long
2024
13-23
2815-5521
Nghiên cứu nhằm phân tích ảnh hưởng của truyền thông mạng xã hội đến ý định lựa chọn điểm đến du lịch Nha Trang của khách du lịch nội địa; từ đó, đề xuất các hàm ý quản trị giúp thu hút khách du lịch đến với Nha Trang. Dữ liệu được thu thập từ 328 du khách Việt Nam từ tháng 3 đến tháng 5 năm 2024 dưới hai hình thức là trực tiếp và trực tuyến. Kết quả phân tích cho thấy có ba yếu tố ảnh hưởng đến ý định lựa chọn điểm đến du lịch của du khách, bao gồm chất lượng thông tin, sự hữu ích của thông tin và truyền miệng trên mạng xã hội. Ngoài ra, yếu tố quảng cáo trên mạng xã hội lại không có ảnh hưởng đến ý định lựa chọn điểm đến của khách du lịch. Kết quả này trái ngược với một số nghiên cứu liên quan trước đây. Do đó, nghiên cứu này cung cấp một góc nhìn mới đối với các yếu tố truyền thông mạng trong việc ảnh hưởng đến ý định lựa chọn điểm đến du lịch của du khách.
The study analyzes the influence of social media on domestic tourists' intention to choose Nha Trang as a tourist destination; thereby, proposing managerial implications to attract tourists to Nha Trang. Questionnaire survey administered to 328 tourists in Vietnam f-rom March to May 2024 in two forms: direct and online. The analysis results indicate that there are three factors affecting tourists' intention to choose a tourist destination, including information quality, information usefulness and word of mouth on social networks. In addition, the advertising factor on social networks does not affect tourists' intention to choose a destination, which is contrary to many previous studies. Therefore, this study provides a new perspective on social media factors in influencing tourists' intention to choose a tourist destination.
TTKHCNQG, CVv 538
- [1] Yoo, K. H., & Gretzel, U. (2011), Influence of personality on travel-related consumer-generated media creation,Computers in Human Behavior
- [2] Wu, T. Y., & Lin, C. A. (2017), Predicting the effects of eWOM and online brand messaging: Source trust, bandwagon effect and innovation adoption factors,Telematics and Informatics
- [3] Trương Trí Thông, Hồ Tiểu Bảo & Lê Thùy Dương (2022), Ảnh hưởng của truyền thông mạng xã hội đến ý định du lịch của du khách thế hệ Z ở Việt Nam,Dong Thap University Journal of Science
- [4] Tsai, F. M., & Bui, T. D. (2021), Impact of word of mouth via social media on consumer intention to purchase cruise travel products,Maritime Policy Management
- [5] Trivedi, J., & Rozia, M. (2019), The impact of social media communication on Indian consumers travel decisions,Journal of Communication: Media Watch
- [6] Ninan, N., Roy, J. C., & Cheriyan, N. K. (2020), Influence of social media marketing on the purchase intention of Gen Z,International Journal of Advanced Science and Technology
- [7] Kim, S. E., Lee, K. Y., Shin, S. I., & Yang, S. B. (2017), Effects of tourism information quality in social media on destination image formation: The case of Sina Weibo,Information Management
- [8] Kim, H., & Niehm, L. S. (2009), The impact of website quality on information quality, value, and loyalty intentions in apparel retailing,Journal of Interactive Marketing
- [9] Khang, H., Ki, E. J., & Ye, L. (2012), Social media research in advertising, communication, marketing, and public relations, 1997–2010,Journalism & Mass Communication Quarterly
- [10] Jalilvand, M. R., & Samiei, N. (2012), The impact of electronic word of mouth on a tourism destination choice: Testing the theory of planned behavior (TPB),Internet Research
- [11] Jaya, I. P. G. I. T., & Prianthara, I. B. T. (2020), Role of social media influencers in tourism destination image: How does digital marketing affect purchase intention?,Social Science, Education and Humanities Research
- [12] Huerta-Álvarez, R., Cambra-Fierro, J. J., & Fuentes-Blasco, M. (2020), The interplay between social media communication, brand equity and brand engagement in tourist destinations: An analysis in an emerging economy,Journal of Destination Marketing Management
- [13] Heinrichs, J. H., Lim, J. S., & Lim, K. S. (2011), Influence of social networking site and user access method on social media evaluation,Journal of Consumer Behaviour
- [14] Han, J., & Chen, H. (2021), Millennial social media users' intention to travel: the moderating role of social media influencer following behavior,International Hospitality Review
- [15] Hajli, M. (2012), A research framework for social commerce adoption,Information Management Computer Security
- [16] Hair, J. F. (2010), Multivariate data analysis,
- [17] Grewal, D., Krishnan, R., Baker, J., & Borin, N. (1998), The effect of store name, brand name and price discounts on consumers' evaluations and purchase intentions,Journal of Retailing
- [18] Gebsombut, N., & Ho, C. T. B. (2019), Drivers of social network adoption in post-travel phase: An empirical study in Thai tourists,Cogent Business Management
- [19] Gao, J., Zhang, C., Wang, K., & Ba, S. (2012), Understanding online purchase decision making: The effects of unconscious thought, information quality, and information quantity,Decision Support Systems
- [20] Filieri, R., Alguezaui, S., & McLeay, F. (2015), Why do travelers trust TripAdvisor? Antecedents of trust towards consumer-generated media and its influence on recommendation adoption and word of mouth,Tourism Management
- [21] (2024), Global Digital Overview,https://datareportal.com/reports/digital2024-global-digital-overview
- [22] Duffett, R. G. (2015), Facebook advertising’s influence on intention-to-purchase and purchase amongst Millennials,Internet Research
- [23] Cheng, Y., Wei, W., & Zhang, L. (2020), Seeing destinations through vlogs: implications for leveraging customer engagement behavior to increase travel intention,International Journal of Contemporary Hospitality Management
- [24] Casaló, L. V., Flavian, C., & Guinalíu, M. (2010), Determinants of the intention to participate in firm-hosted online travel communities and effects on consumer behavioral intentions,Tourism Management
- [25] Carrillat, F. A., d’Astous, A., & Grégoire, E. M. (2014), Leveraging social media to enhance recruitment effectiveness: a Facebook experiment,Internet Research
- [26] Cao, M., Zhang, Q., & Seydel, J. (2005), B2C e‐commerce web site quality: an empirical examination,Industrial Management Data Systems
- [27] Bae, S. J., Lee, H., Suh, E. K., & Suh, K. S. (2017), Shared experience in pretrip and experience sharing in posttrip: A survey of Airbnb users,Information Management
- [28] Bebber, S., Milan, G. S., De Toni, D., Eberle, L., & Slongo, L. A. (2017), Antecedents of purchase intention in the online context,Journal of Relationship Marketing
- [29] Aymankuy, Y., Soydaş, M. E., & Saçlı, Ç. (2013), The effect of social media utilization on holiday decisions of tourists: A study on academic staff,Journal of Human Sciences
- [30] Abubakar, A. M., & Ilkan, M. (2016), Impact of online WOM on destination trust and intention to travel: A medical tourism perspective,Journal of Destination Marketing Management