Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,666,853
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Kinh doanh và quản lý

Lý thuyết thực hành xã hội: Ứng dụng trong nghiên cứu kế toán quản trị

Social practice theory: An application in management accounting research

Nghiên cứu Tài chính kế toán

2022

09

34 - 40

1859 - 4093

Lý thuyết thực hành (lý thuyết thực hành xã hội) là một lý thuyết nằm trong nhóm các lý thuyết xã hội học tìm cách hiểu và giải thích thế giới xã hội và văn hóa bằng cách phân tích các thực hành cơ bản của các cá nhân. Vận dụng lý thuyết thực hành, nhiều nghiên cứu trên thế giới đã giải thích được nhiều hiện tượng trong thực hành kế toán quản trị như: tính chính phủ và hoạt động có chủ đích trong thực hành kế toán quản trị, mạng lưới các tác nhân trong thực hành kế toán quản trị và trách nhiệm giải trình trong thực hành kế toán quản trị. Bài viết này nhằm khái quát nội dung của lý thuyết thực hành và tổng hợp một số nghiên cứu đã vận dụng lý thuyết này trong các nghiên cứu kế toán quản trị.

Practice theory (social practice theory) is a theory within the group of sociological theories that seek to understand and explain the social and cultural world by analyzing the basic practices of individuals.Applying practice theory, many researchs have explained phenomena in management accounting practice, such as: governmentality and programmatic action, actor-network theory, and accountability in management accounting practice. This paper aims to generalize the content of practice theory and synthesize a number of researchs that have applied this theory in management accounting studies.

TTKHCNQG, CVv 266

  • [1] Young; J. J. (1996), Institutional thinking: the case of financial instruments.,Accounting, Organizations and Society, 21(5), 487-512.
  • [2] Vaivio; J. (1999), Examining ‘‘The quantified customer’’.,Accounting, Organizations and Society, 24(8), 689-715.
  • [3] Seal; W.; Berry; A.; Cullen; J. (2004), Disembedding the supply chain: institutionalized reflexivity and interfirm accounting.,Accounting, Organizations and Society, 29(1), 73-92.
  • [4] Schatzki; T. R. (2001), Practice mind-ed orders.,The practice turn in contemporary theory. pp. 42-55.
  • [5] Roberts; J. (1990), Strategy and accounting in a U. K. conglomerate.,Accounting, Organizations and Society, 15(1-2), 107-126.
  • [6] Roberts; J.; Scapens; R. (1985), Accounting systems and systems of accountability - understanding accounting practices in their organizational contexts.,Accounting, Organizations and Society, 10, 443-456.
  • [7] Quattrone; P.; Hopper; T. (2005), A ‘time-space odyssey’: management control systems in two multinational organisations.,Accounting, Organizations and Society, 30(7-8), 735-764.
  • [8] Preston; A.; Cooper; D.; Coombs; R. W. (1992), Fabricating budgets: a study of the production of management budgeting in the National Health Service.,Accounting, Organizations and Society, 17(6), 561-593.
  • [9] Ogden; S. G. (1997), Accounting for organizational performance: the construction of the customer in the privatized water industry.,Accounting, Organizations and Society, 22(6), 529-556.
  • [10] Miller; P. (2001), Governing by numbers: why calculative practices matter.,Social Research, 68(2), 379- 396.
  • [11] Miller; P.; Rose; N. (1990), Governing economic life.,Economy and Society, 19(1), 1-31.
  • [12] Miller; P.; O’Leary; T. (1994), Accounting, ‘‘economic citizenship’’ and the spatial reordering of manufacture.,Accounting, Organizations and Society, 19(1), 15-43.
  • [13] Miller; P.; O’Leary; T. (1990), Making accounting practical.,Accounting, Organizations and Society, 15(5), 479-498.
  • [14] Miller; P.; O’Leary; T. (1987), Accounting and the construction of the governable person.,Accounting, Organizations and Society, 12(3), 235-265.
  • [15] Law; J. (1991), Introduction: monsters, machines and sociotechnical relations.,A Sociology of Monsters: Essays on Power, Technology and Domination. pp. 1-25.
  • [16] Latour; B. (1996), On actor-network theory: a few clarifications.,Soziale Welt, 47(4), 369-381.
  • [17] Latour; B. (1996), Aramis or the love of technology.,
  • [18] Latour; B. (1987), Science in action: how to follow scientists and engineers through society.,
  • [19] Hoskin; K. W.; Macve; R. H. (1986), Accounting and the examination: a genealogy of disciplinary power.,Accounting, Organizations and Society, 11(2), 105-136.
  • [20] Hoskin; K.; Macve; R. (1988), The genesis of accountability: the West Point connections.,Accounting, Organizations and Society, 13(1), 37-73.
  • [21] Goodwin; C. (1994), Professional vision.,American Anthropologist, 96(3), 606-633.
  • [22] Ezzamel; M.; Bourn; M. (1990), The roles of accounting information systems in an organization experiencing financial crisis.,Accounting, Organizations and Society, 15(5), 399-424.
  • [23] Dent; J. F. (1991), Reality in the making: a study of organizational transformation.,International Studies of Management and Organization, 21(4), 23-36.
  • [24] Cooper; D. J. (1980), Discussion of towards a political economy of accounting.,Accounting, Organizations and Society, 5(1), 161-166.
  • [25] Chua; W. F. (1995), Experts, networks and inscriptions in the fabrication of accounting images: a story of the representation of three public hospitals.,Accounting, Organizations and Society, 20(2/3), 111-145.
  • [26] Bloomfield; B. P.; Coombs; R.; Cooper; D. J.; Rea; D. (1992), Machines and manoeuvre: responsibility accounting and the construction of hospital information systems.,Accounting, Management and Information Technology, 2, 197-219.
  • [27] Berry; A. J.; Capps; T.; Cooper; D.; Ferguson; P.; Hopper; T.; Lowe; E. A. (1985), Management control in an area of the NCB: rationales of accounting practices in a public enterprise.,Accounting, Organizations and Society, 10(1), 3-28.