Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  30,414,025
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

06

Kinh doanh và quản lý

BB

Ảnh hưởng của niềm tin tôn giáo đến mức độ thực hiện trách nhiệm xã hội của doanh nghiệp

The impact of religiosity on corporate social responsibility

Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Đà Nẵng

2024

8

7-12

1859-1531

Nghiên cứu này kiểm định tác động của niềm tin tôn giáo đến việc thực hiện trách nhiệm xã hội của doanh nghiệp sử dụng mô hình hồi quy trên bộ dữ liệu bao gồm 5.104 công ty tại 31 quốc gia trong giai đoạn 2002 đến 2018. Kết quả phân tích cho thấy, những công ty hoạt động ở các quốc gia có niềm tin tôn giáo cao có mức độ thực hiện trách nhiệm xã hội cao hơn. Tuy nhiên, mối quan hệ thuận chiều này sẽ bị suy yếu đi ở các công ty có vấn đề về hạn chế tài chính. Kết quả vẫn không thay đổi khi sử dụng đo lường khác của biến phụ thuộc và sử dụng mô hình khác thay thế. Nghiên cứu này làm phong phú thêm tài liệu về thực hiện trách nhiệm xã hội, đồng thời ủng hộ quan điểm rằng niềm tin tôn giáo thúc đẩy công ty trở nên có đạo đức hơn, ngại rủi ro hơn và ít có xu hướng lợi dụng các bên liên quan vì lợi ích cá nhân hơn.

This study examines the impact of religion on the corporate social responsibility. Employing a multivariate regression model and a data set including 5,104 companies in 31 countries during the period 2002 to 2018, the study documents that religiosity has a positive and significant impact on corporate social responsibility. However, this positive relationship will be attenuated for firms with financial constraints. The results are robust using a different measure of corporate social responsibility and a different model. This study enriches the literature on corporate social responsibility and supports the view that religious beliefs motivate companies to become more ethical, more risk - averse, and less likely to exploit stakeholders for personal gains

TTKHCNQG, CVv 216

  • [1] M. A. Petersen (2008), “Estimating standard errors in finance panel data sets: Comparing approaches”,The Review of Financial Studies
  • [2] H. L. Chih, H. H. Chih, and T. Y. Chen (2010), “On the determinants of corporate social responsibility: International evidence on the financial industry”,Journal of Business Ethics
  • [3] K. Su (2019), “Does religion benefit corporate social responsibility (CSR)? Evidence from China”,Corporate Social Responsibility and Environmental Management
  • [4] W. Ali, J. Frynas, and Z. Mahmood (2017), “Determinants of corporate social responsibility (CSR) disclosure in developed and developing countries: A literature review”,Corporate Social Responsibility and Environmental Management
  • [5] H. Chen, H. H. Huang, G. J. Lobo, and C. Wang (2016), “Religiosity and the cost of debt”,Journal of Banking & Finance
  • [6] C. K. Leong and Y. C. Yang (2021), “Constraints on “doing good”: Financial constraints and corporate social responsibility,Finance Research Letters
  • [7] X. Du, W. Jian, Y. Du, W. Feng, and Q. Zeng (2014), “Religion, the nature of ultimate owner, and corporate philanthropic giving: Evidence from China”,Journal of Business Ethics
  • [8] E. Tomalin (2009), “Biodivinity and biodiversity: The limits to religious environmentalism”,,Farnham: Ashgate
  • [9] L. Zsolnai (2008), “Sustainability and sufficiency: Economic development in a Buddhist perspective”,Akademiai Kiado, Budapest: Society and Economy
  • [10] A. S. Miller (2000), “Going to hell in Asia: The relationship between risk and religion in a cross culturalsetting”,Review of Religious Research
  • [11] S. D. Dyreng, W. J. Mayew, and C. D. Williams (2012), “Religious social norms and corporate financial reporting”,Journal of Business Finance and Accounting
  • [12] G. Hilary and K.W. Hui (2009), “Does religion matter in corporate decision making in America?”,Journal of Financial Economics
  • [13] J. Marques (2012), “Consciousness at work: A review of some important values, discussed from a Buddhist perspective”,Journal of Business Ethics
  • [14] S. Brammer, G. Williams, and J. Zinkin (2007), “Religion and attitudes to corporate social responsibility in a large cross‐country sample”,Journal of Business Ethics
  • [15] L. Iannaccone (1998), “Introduction to the economics of religion”,,Journal of Economic Literature
  • [16] G. Albaum and R. A. Peterson (2006), “Ethical attitudes of future business leaders: Do they vary by gender and religiosity?”,Business & Society
  • [17] B. R. Agle and H. J. Van Buren (1999), “God and mammon: The modern relationship”,Business Ethics Quarterly
  • [18] J. W. Clark and L. E. Dawson (1996), “Personal religiousness and ethical judgments: An empirical analysis”,Journal of Business Ethics
  • [19] R. J. Barro (1999), “Determinants of democracy”,,Journal of Political Economy
  • [20] J. W. Lipford and R. D. Tollison (2003), “Religious participation and income”,Journal of Economic Behavior & Organization
  • [21] G. R. Peterson (2001), “Think pieces, religion as orienting worldview”,Zygon
  • [22] R. J. Barro and R. M. McCleary (2003), “Religion and economic growth across countries”,American Sociological Review
  • [23] T. Jain and D. Jamali (2016), “Looking inside the black box: The effect of corporate governance on corporate social responsibility",Corporate Governance: An International Review
  • [24] V. Amor-Esteban, I. M. García-Sánchez, and M. P. GalindoVillardón (2018), “Analysing the effect of legal system on corporate social responsibility (CSR) at the country level, from a multivariate perspective”,Social Indicators Research
  • [25] A. Di Giuli and L. Kostovetsky (2014), “Are red or blue companies more likely to go green? Politics and corporate social responsibility”,Journal of Financial Economics
  • [26] G. Gavana, P. Gottardo, and A.M. Moisello (2017), “The effect of equity and bond issues on sustainability disclosure. Family vs non-family Italian firms”,Social Responsibility Journal
  • [27] H. Liang and L. Renneboog (2017), “On the foundations of corporate social responsibility”,The Journal of Finance
  • [28] D. Griffin, O. Guedhami, K. Li, and G. Lu (2021), “National culture and the value implications of corporate environmental and social performance”,Journal of Corporate Finance