Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,056,862
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Các vấn đề khoa học giáo dục khác

Trịnh Thanh Hải(1), Trần Trung, Lê Văn Đạo, Nguyễn Văn Đức

Liên kết thị trường trong sự phát triển hệ thống giáo dục đại học Việt Nam: Bằng chứng thực nghiệm giai đoạn 2013 - 2016

Market linkages in the development of vietnam’s higher education system: empirical evidence in the 2013 - 2016 period

Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam

2022

3

11-18

2615-8957

Bài viết nghiên cứu cung cấp bằng chứng thực nghiệm về thực trạng liên kết giữa sự phát triển kinh tế thị trường với hiệu suất giáo dục đại học tại Việt Nam giai đoạn 2013 - 2016. Chỉ số Färe-Primont (FP) phân tách hiệu suất giáo dục đại học tại Việt Nam thành các chỉ số cấu phần. Kết hợp với dữ liệu niên giám thống kê, kết quả nghiên cứu chỉ ra rằng, các chỉ tiêu phát triển kinh tế của Việt Nam (Ví dụ: tổng sản phẩm, phát triển doanh nghiệp tư nhân, chỉ số phát triển công nghiệp, dòng chảy đầu tư trực tiếp nước ngoài FDI) không cải thiện song song với hiệu suất giáo dục đại học. Điều này hàm ý một sự phát triển thiếu đồng bộ trong hai trụ cột kinh tế và giáo dục đại học tại Việt Nam. Do đó, trong giai đoạn tới, xây dựng và phát triển một cách hiệu quả các cơ chế kết nối giữa trường đại học với thị trường (lao động), đồng thời việc xây dựng dự án chia sẻ thông tin giáo dục đồng bộ là nhiệm vụ tối quan trọng trong hoạch định chính sách

The study provides empirical evidence on the linkage between economic development and Vietnam’s higher education efficiency during the 2013-2016 period. The Färe-Primont index decomposes Vietnam’s higher education system’s total factor productivity (TFP) into several components, combined with the Statistical Yearbook data, the results show that the economic indicators of Vietnam (i.e., gross domestic product, private enterprise development, industrial development index, and foreign direct investment [FDI] flow) do not improve in tandem with higher education performance. This result implies a lack of synchronization in the two pillars: the economy and higher education in Vietnam. Therefore, in the coming years, effectively building and developing mechanisms to connect universities with the (labor) market, and at the same time constructing a synchronous educational information sharing project is the main task for policy-making.

TTKHCNQG, CVv 489

  • [1] Vu, Q., & Tran, T. Q (2021), Government financial support and firm productivity in Vietnam,Finance Research Letters, 40, 101667.
  • [2] Tran, C. D. T. T., Battese, G. E., & Villano, R. A (2020), Administrative capacity assessment in higher education, The case of universities in Vietnam,International Journal of Educational Development, 77, 102198
  • [3] Farrell, M. J (1957), The measurement of productive efficiency,Journal of the Royal Statistical Society, 120(3), p.253-282
  • [4] Pham, T. L. P (2013), Higher education governance in vietnam: university action, the state and changing relationships,
  • [5] Mok, K. H (2021), Managing neo-liberalism with Chinese c-haracteristics: The rise of education markets and Higher education governance in China,International Journal of Educational Development, 84, 102401
  • [6] Hall, P. A., & Soskice, D (2021), An introduction to varieties of capitalism,op. cit, 21-27
  • [7] Becker, G. S (1964), Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education,University of Chicago Press
  • [8] Trịnh, T. H - Thuần, P. V - Nghiêm, T. T - Lã, P. T (2021), Tác động của chất lượng quản trị công tới nâng cao hiệu quả hoạt động của các trường đại học và cao đẳng tại Việt Nam: Bằng chứng thực nghiệm giai đoạn 2013 - 2016,Tạp chí Giáo dục, p.12-20
  • [9] Trần Quang Tuyến - Phạm Hiệp Hùng - Lê Văn Đạo (2020), Đánh giá hiệu quả hệ thống giáo dục Việt Nam: chỉ dụng chỉ số FP,Tạp chí Giáo dục, số 471(2), p.4-11.
  • [10] Hayden, M (2017), The road ahead for the higher education sector in Vietnam,Journal of International and Comparative Education (JICE), p.77-89
  • [11] (2020), Improving the Performance of Higher Education in Vietnam: Strategic Priorities and Policy Options,World Bank
  • [12] Slaughter, S., Slaughter, S. A., & Rhoades, G (2004), Academic capitalism and the new economy: Markets, state, and higher education,JHU Press
  • [13] Felgueira, T., & Rodrigues, R. G (2015), Market orientation of teachers and researchers in higher education institutions: a new approach,Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 3017-3024
  • [14] Akonkwa, D. B. M (2009), Is market orientation a relevant strategy for higher education institutions? Context analysis and research agenda,International journal of quality and service sciences.
  • [15] Schlosser, F. K., & McNaughton, R. B (2009), Using the I‐MARKOR scale to identify market‐oriented individuals in the financial services sector,Journal of Services Marketing
  • [16] Narver, J. C., & Slater, S. F (1990), The effect of a market orientation on business profitability,Journal of marketing, 54(4), p.20-35.