



- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
06
Kinh tế học; Trắc lượng kinh tế học; Quan hệ sản xuất kinh doanh
BB
Trịnh Thuỳ Dương, Phùng Thế Vinh, Lê Đình Bình
Các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định lựa chọn sản phẩm trà của người tiêu dùng tại thị trường Hà Nội
Factors affecting consumers' decision to choose tea products in Hanoi market
Tạp chí Khoa học Xã hội Việt Nam
2024
2
57-71
1605-2811
Thị trường trà tại Việt Nam đã chứng kiến sự phát triển đáng kể trong những năm gần đây, đặc biệt tại các trung tâm đô thị lớn như Hà Nội. Việc đa dạng sản phẩm tạo ra nhiều lựa chọn cho người tiêu dùng, giúp khách hàng dễ dàng hơn trong việc quyết định mua sắm. Tuy nhiên, sự tăng trưởng này đặt ra nhiều thách thức hơn cho các doanh nghiệp. Bằng cách phân tích các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định lựa chọn sản phẩm trà của người tiêu dùng tại thị trường Hà Nội gồm: Nhận thức về chất lượng; thương hiệu; chuẩn chủ quan; giá cả và thái độ, bài viết cung cấp thông tin cho các doanh nghiệp trong ngành trà, giúp doanh nghiệp hiểu rõ hơn những nhu cầu của khách hàng, từ đó tạo ra các chiến lược kinh doanh hiệu quả.
The tea market in Vietnam has experienced remarkable growth in recent years, particularly in major urban hubs like Hanoi. The diversification of products has yielded a plethora of options for consumers, facilitating their decision-making process. Nevertheless, this upsurge in market expansion poses formidable challenges for enterprises. Through a comprehensive analysis of the factors impacting consumers' choices in the tea market of Hanoi, encompassing their perceptions of product quality, brand recognition, subjective standards, pricing, and customer attitudes, this article offers invaluable insights to businesses within the tea industry. These insights empower companies to gain a profound understanding of customer demands, thereby enabling the formulation of more efficient business strategies.
TTKHCNQG, CVt 63
- [1] Vũ Huy Thông (2010), Giáo trình hành vi người tiêu dùng,
- [2] Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2013), Using multivariate statistics,
- [3] Tuominen, P. (1999), Managing brand equity,Lta
- [4] Sarver, V. T. (1983), Ajzen and Fishbein's "theory of reasoned action": A critical assessment,Journal for the Theory of Social Behaviour
- [5] Simone, A. F. (), Pricing Effects on Food Choices,The American Society for Nutritional Sciences
- [6] Schiffman, Leon G. K., Leslie, L. (2004), Consumer Behavior,
- [7] Priyanwada, K. G. T. C. (2018), Factors Influencing Consumer Purchasing Behavior of Tea in Sri Lanka,International Journal of Business and Management Invention
- [8] Phan Quân Việt, Phạm Ngọc Minh (2019), Các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định lựa chọn sản phẩm nước mắm PT Fisaco của khách hàng tại TP. Phan Thiết, tỉnh Bình Thuận,Tạp chí Khoa học Đại học Văn Lang
- [9] Nunnaly, J. (1978 (revised 1985)), Psychometric theory,
- [10] Norussis, M. J. (), SPSS-X advanced statistics guide,
- [11] Nguyễn Hồng Quân (2020), Các nhân tố marketing ảnh hưởng đến ý định mua sản phẩm đồ uống tại thị trường Hà Nội,Tạp chí Quản lý và Kinh tế quốc tế
- [12] Nguyễn Quốc Nghi, Bùi Văn Trịnh (2015), Nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định chọn thương hiệu xoài cát Hòa Lộc,Tạp chí khoa học Đại học Đồng Tháp
- [13] Munmun, Arindam (2013), Consumer buying behaviour in relation to consumption of tea - a study of Pune city,International Journal of Sales & Marketing
- [14] Lingyun, T., Anne, T., Lei, W. (2021), Cultural motives affecting tea purchase behavior under two usage situations in China,Journal of Ethnic Foods
- [15] Lê Thị Hồng Nghĩa, Nguyễn Tố Như (2021), Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định mua sản phẩm Sâm Ngọc Linh của người tiêu dùng tại thị trường Kon Tum,Tạp chí Nghiên cứu Tài chính - Marketing
- [16] Khuong, N. M., Tran, H. N. T. (2018), The Impacts of Product Packaging Elements on Brand Image and Purchase Intention,International Journal of Trade, Economics and Finance
- [17] Kotler, P. (2009), Marketing management,
- [18] Keller, K. L. (1998), Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity,
- [19] Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008), Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS,
- [20] Hoàng Văn Thành (2018), Các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định lựa chọn sản phẩm bia của người tiêu dùng tại thị trường Hà Nội,Tạp chí Công thương
- [21] Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., Tatham, R. L. (1998), Multivariate data analysis,
- [22] Gordon, P. (2011), Brand Equity: What’s Price Got to Do with it?,Millward Brown: Point of View
- [23] Ghazalia, E., Soon, Dilip S. M., Nguyen, B. (2017), Health and cosmetics: Investigating consumers’ values for buying organic personal care products,Journal of Retailing and Consumer Service
- [24] Fishbein, M., Ajzen, I. (1975), Belief attitude, intention and behavior: An introduction to the theory and research,
- [25] Đoàn Phương Trang, Nguyễn Thị Oanh (2018), Các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định mua cà phê Việt của người tiêu dùng Nhật Bản,Tạp chí khoa học kinh tế
- [26] Churchill, Jr., G. A. (1979), A paradigm for developing better measures of marketing constructs,Journal of Marketing Research
- [27] Bandura, A. (1997), Self-efficacy: The exercise of control,
- [28] Akshaya, K., Ashok, K.R., Malarkodi, M., Vasanthi, R. (2021), A study on purchase behaviour of tea among the consumers in Nilgiris district,The Pharma Innovation Journal
- [29] Anandhi, S., Selvarani, P. (2016), Consumer's Purchase Behaviour towards Tea: A Study with Reference to Coimbatore District,International Journal of Management and Social Science Research Review
- [30] Aaker, D. A. (1996), Measuring brand equity across products and market,California Management Review
- [31] Aaker, D. A. (1991), Managing Brand Equity,