Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,825,520
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Nguyễn Hữu Thành Chung(1), Trần Văn Hải, Vũ Thị Mai Anh, Nghiêm Xuân Huy, Tạ Thị Thu Hiền, Nguyễn Hữu Đức

Mô hình đại học SMARTI và hệ thống đối sánh chất lượng UPM

SMARTI university model and performance benchmarking system UPM

TC Nghiên cứu chính sách và quản lý - ĐH Quốc gia HN

2020

01

28-43

2615-9295

Trong bối cảnh của cuộc cách mạng lần thứ 4, hệ thống đại học Việt Nam cần đáp ứng hai nhóm yêu cầu thực hiện chức năng của thế hệ đại học thứ 3 và thách thức của cuộc cách mạng này. Đó là mô hình đại học thông minh định hướng đổi mới sáng tạo. Mô hình đại học này đã được mô tả theo tiếp cận hệ sinh thái đại học SMARTI với 5 giá trị cơ bản kỹ năng số và khởi nghiệp; linh hoạt và liên thông; nghiên cứu và đổi mới sáng tạo; quốc tế hóa và thúc đẩy các chuẩn mực xã hội. Mô hình đại học SMARTI có thể được đối sánh và quản trị thông qua bộ tiêu chuẩn UPM. Kết quả thử nghiệm cho một số cơ sở giáo dục hàng đầu của Việt Nam cho thấy các cơ sở này đã đạt tiêu chuẩn 5 sao tương đương với các đại học xuất sắc trong top 300 châu Á.

In the globalization context, Vietnamese higher education institutions need to fulfill the functions of the third generation university as well as the challenges of the fourth industrial revolution. In this case, the innovation-driven smart university, namely SMARTI model, was proposed. By the approach of the university ecosystem, SMARTI model has been described with 5 core values digital skills and entrepreneurship; flexibility and connectivity; research and innovation; internationalization; and promotion of social norms. The SMARTI can be governed and benchmarked through the criteria of the university performance metrics (UPM). Preliminary implementations were employed for Vietnam's leading institutions. The results show that these universities have achieved a 5-star standard equivalent to excellent universities in the top 300 in Asia.

TTKHCNQG, CTv 184

  • [1] (2015), Guide to AUN-QA Assessment,
  • [2] Allan Gibb (2012), Exploring the synergistic potential in entrepreneurial university development: towards the building of a strategic framework,Annals of Innovation & Entrepreneurship 3 (2012)
  • [3] (2019), Compare University and Colleges Rankings,https://www.umultirank.org. (accessed 20 December 2019
  • [4] (2013), Guidelines for implementing research-oriented university criteria (2013),https://vnu.edu.vn/upload/vanban/2013/10/08/120 6-Huong-dan-ve-cac-tieu-chi-truong-daihocnghien-cuu..pdf
  • [5] Fehmida Hussain (2012), E-learning 3.0 = E-learning 2.0 + Web.3.0,IADIS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2012), p.11
  • [6] (2018), Redesigning Malaysia higher education,https://www.thestar.com.my/news/education
  • [7] L. Aida Velasco (2013), Entrepreneurship education in Philippines,DLSU Business & Education Review, 22 (2013)
  • [8] (2018), Framing Malaysian Higher Education – Future Proof Talents,Ministry of Higher Education Malaysia, 2018
  • [9] Li Weiming; Li Chunyan; Du Xiaohua (2016), Tens year of Entrepreneurship Education at Chinese Universities: Evolution, Problems and System Building,Chinese Education & Society 49 (3) (2016) 198-216
  • [10] M. Guerrero-Cano; D. Kirby; D. Urbano (2006), A literature review on entrepreneurial universities: An institutional approach,Working paper presented at the 3rd Conference of Pre Communications to Congresses, Business Economic Department. Autonomous University of Barcelona. Barcelona, June 2006
  • [11] J.G. Wissema (2009), Towards the third generation university. Managing the university in transition,Edward Elgar, Cheltenham, United Kingdom (2009)
  • [12] C.B.J. Ong; T.M.N. Nguyen (2017), The 4Cs Framework to Transform Higher Education Institution as an Innovation Producing Ecosystem,International Workshop “Creativity Development and Opportunities for Business and Startup Ideas”. Hanoi, 11-12,8/2017
  • [13] Nguyen Huu Duc; Nguyen Huu Thanh Chung; Nghiem Xuan Huy; Mai Thi Quynh Lan; Tran Bich Lieu; Ha Quang Thuy; Nguyen Loc (2018), Towards the Higher Education 4.0 – C-haracteristics and Criteria,VNU Journal of Science: Policy and Management Studies 34(4) (2018) 1-28
  • [14] Nguyen Huu Thanh Chung; Vo Dinh Hieu; Ngo Manh Dung (2019), Scientific Research Productivity and Quality of Vietnamese Higher Education Institutions Analysis Based on Integrated Database of Web of Science and Scopus,VNU Journal of Science: Policy and Management Studies, 35(4) (2019) 24-37
  • [15] Michael A. Peters (2019), Global university rankings: Metrics, performance, governance,Educational Philosophy and Theory, 51(1) (2019)