Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  24,776,440
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Các vấn đề khoa học giáo dục khác

Nguyễn Huyền Anh, Lê Thị Ngọc Diệp, Lê Minh Hằng, Hoàng Diệu Quỳnh, Nguyễn Văn Biên(1), Lê Thị Phượng

Các yếu tố ảnh hưởng đến hiệu quả khoá học online bồi dưỡng sinh viên sư phạm về “Dạy học kết hợp”

Factors affecting the effectiveness of the online course in training pedagogical students on “blended learning”

Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam

2022

6

1-5

2615-8957

Dạy học kết hợp đang ngày càng được chú trọng, quan tâm và phát triển trong các tổ chức giáo dục, đặc biệt là giáo dục đại học trước sự ảnh hưởng của COVID-19. Dạy học kết hợp bao gồm các buổi học trực tuyến và trực tiếp. Trong đó, các bài giảng trực tuyến cần được lập kế hoạch và chuẩn bị đầy đủ hơn so với các buổi học trực tiếp, từ xây dựng câu hỏi, cấu trúc bài giảng đến xem xét khả năng tương tác tới người học. Trong nghiên cứu này, chúng tôi phát triển một khóa tự học kết hợp nhằm: 1/ Xem xét nhu cầu tự học của học sinh/sinh viên; 2/ Đánh giá những khó khăn và thuận lợi trong công tác xây dựng và triển khai khoá bồi dưỡng trong thực tế; 3/ Đánh giá sự hài lòng của người dùng với khóa học kết hợp. Tổng cộng 73 học viên cao học và sinh viên sư phạm đã tham gia khóa học trong 4 tuần. Theo đó, dữ liệu định tính và định lượng đã được thu thập để đánh giá chất lượng khóa học và sự hài lòng của học viên cho thấy tính khả thi trong việc thực hiện mô hình học tập kết hợp với: 1/ Sự hài lòng của người dùng ở mức tương đối cao; 2/ Nội dung có lượng tương tác cao; 3/ Chất lượng kiến thức thể hiện qua kết quả kiểm tra ở mức khá.

Blended teaching is increasingly focused and developed in educational institutions, especially in higher education institutions in light of the effects of COVID-19. Blended learning includes online and face-to-face sessions. In particular, online lectures need to be planned and prepared much more carefully than face-to-face sessions, from building questions, structuring lectures to considering interactivity with students. This study directly develops a combined self-study course in order to: 1/ Consider the self-study needs of students; 2/ Assess the difficulties and advantages in the construction and implementation of the training course in practice; 3/ Evaluate users’ satisfaction with the combined course. A total of 73 graduate and undergraduate students participated in the 4-week course. Accordingly, qualitative and quantitative data have been collected to evaluate the course quality and students’ satisfaction, showing the feasibility of implementing the blended learning model with: 1/ The satisfaction of the students is at relatively high-level performance, 2/ The content has a high amount of interaction; 3/ The quality of lesson comprehension, as shown by the test results, is quite good.

TTKHCNQG, CVv 489

  • [1] Rogers, P. C., Graham, C. R., & Mayes, C. T (2007), Cultural competence and instructional design: Exploration research into the delivery of online instruction cross-culturally,Educational Technology Research and Development, 55(2), p.197-217
  • [2] Wlodkowski, R. J., & Ginsberg, M. B (2017), Enhancing adult motivation to learn: A comprehensive guide for teaching all adults,John Wiley & Sons
  • [3] Garrison, D. R., & Vaughan, N. D (2008), Blended learning in higher education: Framework, principles, and guidelines,John Wiley & Sons
  • [4] Gikandi, J. W., Morrow, D., & Davis, N. E (2011), Online formative assessment in higher education: A review of the literature,Computers & Education, 57(4), p.2333-2351.
  • [5] Graham, C. R (2018), Current research in blended learning,Handbook of distance education, 173-188
  • [6] Hattie, J (2008), Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement,routledge
  • [7] Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M., & Jones, K (2009), Evaluation of evidence-based practices in online learning: A meta-analysis and review of online learning studies,
  • [8] Sitzmann, T., Kraiger, K., Stewart, D., & Wisher, R (2006), The comparative effectiveness of web‐based and classroom instruction: A meta‐analysis,Personnel psychology, 59(3), p.623-664.
  • [9] Picciano, A (2009), Blending with purpose: The multimodal model,Journal of the Research Center for Educational Technology, 5(1), p.4-14.
  • [10] Graham, C. R (2009), Blended learning models Encyclopedia of Information Science and Technology,Second Edition, pp. 375-382, IGI Global
  • [11] Oliver, M., & Trigwell, K, (2005), Can ‘blended learning’be redeemed?,E-learning and Digital Media, 2(1), p.17-26.
  • [12] Moskal, P., Dziuban, C., & Hartman, J (2013), Blended learning: A dangerous idea?,The Internet and Higher Education, 18, p.15-23.
  • [13] Garrison, D. R (2016), E-learning in the 21st century: A community of inquiry framework for research and practice,Routledge
  • [14] Allen, I. E., & Seaman, J (2013), Changing course: Ten years of tracking online education in the United States,ERIC
  • [15] Picciano, A. G., Seaman, J., Shea, P., & Swan, K (2012), Examining the extent and nature of online learning in American K-12 education: The research initiatives of the Alfred P. Sloan Foundation,The Internet and Higher Education, 15(2), p.127-135
  • [16] Drysdale, J. S., Graham, C. R., Spring, K. J., & Halverson, L. R (2013), An analysis of research trends in dissertations and theses studying blended learning,The Internet and Higher Education, 17, 90-100
  • [17] Henrie, C. R., Halverson, L. R., & Graham, C. R (2015), Measuring student engagement in technologymediated learning: A review,Computers & Education, 90, p.36-53.
  • [18] Graham, C. R (2013), Emerging practice and research in blended learning,Handbook of distance education, 3, p.333-350.