



- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
Khoa học giáo dục
Nguyễn Văn Biên(1), Dương Thị Yến
Vận dụng TRIZ trong dạy học chủ đề STEM nhằm phát triển năng lực sáng tạo của học sinh.
Tạp chí Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)
2019
9
165-176
2354-1075
TTKHCNQG, CVv 157
- [1] V. B. Nguyễn (2015), Quy trình xây dựng chủ đề tích hợp về khoa học tự nhiên,Tạp chí Khoa học Đại học Sư phạm Hà Nội, Vol. 60, No. 2, pp. 61-66.
- [2] J. P. Guilford (), Creativity. Am. Psychol.,pp. 444-454.
- [3] B. Barbot (2011), Assessing Creativity in the Classroom.,Open Educ. J., Vol. 4, No. 1, pp. 58-66.
- [4] B. Barbot, M. Besançon, and T. Lubart (2015), Creative potential in educational settings: its nature, measure, and nurture.,Educ. 3-13, Vol. 43, No. 4, pp. 371-381
- [5] B. Barbot, M. Besançon, and T. Lubart (2016), The generality-specificity of creativity: Exploring the structure of creative potential with EPoC,Learn. Individ. Differ., Vol. 52, pp. 178-187.
- [6] T. Lubart (1999), Creativity across cultures,In R.J. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity.
- [7] M. F. L. L. và R. P. Daniel (2003), Sự phát triển tư duy độc lập mang tính đối thoại.,ED 476183, p. 18.
- [8] R. . Nickerson (1999), Tăng cường tính sáng tạo. In.R.J. Sternberg, Sách hướng dẫn về tính sáng tạo,
- [9] T. N. Phạm (2012), Tâm lí học sáng tạo.,
- [10] D. Phan (2007), Phương pháp luận sáng tạo và đổi mới,
- [11] F. E. Weinert (2001), Concept of Competence: A Conceptual Clarification in "Definition and Se-lection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundation" (DeSeCo),
- [12] L. Mercatelli, F. Tomasi, and M. Masutti (2009), Guide on introducing TRIZ at school Based on TETRIS project experience.,
- [13] S. Altsuller, G. S., Shulyak, L., & Rodman (1997), 40 principles: TRIZ keys to innovation,New York Tech. Innov. Center, Inc
- [14] S.-J. Lou, C.-C. Chung, W.-Y. Dzan, K.-H. Tseng, and R.-C. Shih (2013), Effect of Using TRIZ Creative Learning to Build a Pneumatic Propeller Ship while Applying STEM Knowledge,Int. J. Eng. Educ., Vol. 29, No. 2, pp. 365-379
- [15] J. C. Yan, W. C., & Zhang (2014), Research and promotion of application of TRIZ in the equipment manufacturing industry,Sci. Technol. Innov., Vol. 5, pp. 47-50
- [16] E. Rantanen, K., &Domb (2007), Simplified TRIZ: New problem solving applications for engineers and manufacturing professionals,Auerbach Publications
- [17] T. Lubart, C. Pacteau, A. Y. Jacquet, and X. Caroff (2010), Children’s creative potential: An empirical study of measurement issues. Learn. Individ. Differ.,Vol. 20, No. 4, pp. 388-392.
- [18] V. B. Nguyễn et al. (2019), Giáo dục STEM trong nhà trường phổ thông,
- [19] N. Tsupros, R. Kohler, and J. Hallinen (2009), STEM Education in Southwestern Pennsylvania the missing components.,
- [20] (2013), The future of education and skills education 2030,
- [21] J. Delors (1996), Learning: The Treasure Within,