Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  25,856,491
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

76

Tâm thần học

Nguyễn Văn Tuấn, Trần Thị Thu Hà, Nguyễn Hoàng Yến(1)

Đặc điểm stress và chiến lược đối phó ở thanh thiếu niên rối loạn lo âu lan tỏa

Stress characteristics and coping strategies among adolescents with general anxiety disorder

Tạp chí Nghiên cứu y học (Đại học Y Hà Nội)

2022

12V1

91-100

2354-080X

Nghiên cứu rối loạn lo âu lan toả ở lứa tuổi thanh thiếu niên nhằm đánh giá các đặc điểm stress và chiến lược đối phó ở nhóm người bệnh đến khám và điều trị tại Bệnh viện Bạch Mai và Bệnh viện Nhi Trung ương. Bằng phương pháp nghiên cứu mô tả cắt ngang 51 trường hợp được chẩn đoán xác định rối loạn lo âu lan toả ở lứa tuổi từ 10 đến 19 tuổi. Kết quả: stress thường gặp nhất là trong học tập với khối lượng học tập quá nhiều, quá khó chiếm 43,1%; thi cử xếp loại 41,2%; sự kỳ vọng của người khác 17,6%, mức độ stress thường gặp nhất là trung bình. Ba phương thức đối phó với stress thường được sử dụng nhất là tự đổ lỗi cho bản thân, trút giận và tự phân tâm. Các phương thức đối phó chủ động được sử dụng nhiều hơn ở cuối lứa tuổi thanh thiếu niên. Nam giới lựa chọn phương thức đối phó thích nghi (tập trung giải quyết cảm xúc và vấn đề) cao hơn so với nữ giới. Nữ giới lựa chọn phương thức đối phó chấp nhận cao hơn nam giới, sự khác biệt có ý nghĩa thống kê (p = 0,024). Phương thức đối phó bất thường: chấp nhận, trút giận, hành vi kém gắn kết và tự đổ lỗi cho bản thân là có tương quan tuyến tính tỉ lệ thuận với điểm số xác định tình trạng stress.

This is a cross sectional descriptive study of 51 adolescents from 10 to 19 years old diagnosed with generalized anxiety disorder to assess stress characteristics and coping strategies. Patients were recruited for the study when they presented for examination and treatment at Bach Mai Hospital and the National Children Hospital. Results: the most common stress was academic requirement (43.1%) graded exams (41.2%) and people's expectations (17.6%). The stress levels are most often average. The three most commonly stress coping strategies are self-blame, anger, and dissociation. Active coping strategies are more often exercised by late teen adolescent males. Males are more likely to cope with stress by actively solving emotional problems and other problems than female. Females had a higher limit of passively coping with stress than males, the difference was statistically significant (p = 0.024).

TTKHCNQG, CVv 251

  • [1] Matud MP (2004), Gender differences in stress and coping styles,Personality and Individual Differences
  • [2] Lewis E (2010), Adolescent coping strategies and onset of substance use,Bachelor Science thesis, University of Delaware
  • [3] Eschenbeck H, Kohlmann CW, Lohaus A (2007), Gender differences in coping strategies in children and adolescents,Journal of Individual Differences
  • [4] Cicognani E (2011), Coping strategies with minor stressors in adolescence,Journal of Applied Social Psychology
  • [5] Sinha R (2008), Chronic stress, drug use, and vulnerability to addiction,Ann N Y Acad Sci
  • [6] Mattis JS (2002), Religion and spirituality in coping experiences of African American women,Psychology of Women Quarterly
  • [7] Ano GG, Vasconcelles EB (2005), Religious coping and psychological adjustment to stress,J Clin Psychol
  • [8] Tremolada M, Bonichini S, Taverna L (2016), Coping strategies and perceived support in adolescents and young adults,Psychology
  • [9] Al-Bahrani M, Aldhafri S, Alkharusi H, et al. (2013), Age and gender differences in coping style across various problems,Journal of Adolescence
  • [10] Bhattarai B, Maskey S, Lopchan M (2016), Stress and coping strategies among adolescents in private school, Chitwan, Nepal,Journal of Chitwan Medical College
  • [11] Beesdo K, Knappe S, Pine DS (2009), Anxiety and anxiety disorders in children and adolescents,Psychiatric Clinics of North America
  • [12] Lee EH (2012), Review of the psychometric evidence of the perceived stress scale,Asian Nursing Research
  • [13] Su X you, Lau JT, Mak WW, et al. (2015), Brief COPE instrument for assessing coping strategies among people living with HIV in China,Infect Dis Poverty
  • [14] Burstein M, Beesdo-Baum K, He JP, et al. (2014), Threshold and subthreshold generalized anxiety disorder among US adolescents,Psychol Med
  • [15] Burke JC (2017), Role stress, coping style, and mental health in late adolescence and early adulthood,Master’s Theses and Capstones, Univ. of New Hampshire
  • [16] Kunz NR, Khan A, Lamm LW, et al. (2002), Efficacy and safety of venlafaxine extended release in children and adolescents with generalised anxiety disorder,European Neuropsychopharmacology
  • [17] Creswell C, Waite P, Cooper PJ (2014), Assessment and management of anxiety disorders in children and adolescents,Archives of Disease in Childhood
  • [18] Hussong AM, Chassin L (2004), Stress and coping among children of alcoholic parents through the young adult transition,Develop Psychopathol
  • [19] Herres J (2015), Adolescent coping profiles differentiate reports of depression and anxiety symptoms,Journal of Affective Disorders
  • [20] Mohammadi MR, Pourdehghan P, Mostafavi SA, et al. (2020), Generalized anxiety disorder: Prevalence, predictors, and comorbidity in children and adolescents,Journal of Anxiety Disorders