Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  24,790,668
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Lê Hải Mỹ Ngân(1), Nguyễn Thị Minh Thảo

Thiết kế tổ chức dạy học chủ đề STEM hệ thống cấp nước tự động đơn giản theo quy trình dạy học 6E chương trình trung học cơ sở.

STEM-education: Simple automatic water-suppling systembased on the 6E learningmodel for secondary students

Tạp chí Khoa học (Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh)

2020

2

254-269

1859-3100

Giáo dục STEM là một mô hình học tập đang được khuyến khích trong chương trình giáo dục phổ thông hiện nay. Một chủ đề STEM có tác động đối với học sinh chỉ khi chủ đề được gắn liền với thực tiễn địa phương và thể hiện ý nghĩa tác động đến đời sống con người. Một trong số các lĩnh vực thực tiễn có thể đề cập và cũng thu hút được nhiều sự quan tâm hiện nay chính là khoa học robot (Robotics). Bài viết này trình bày một chủ đề STEM trong lĩnh vực các mô hình thông minh, đó là chủ đề hệ thống cung cấp nước tự động đơn giản. Chủ đề được thiết kế theo quy trình dạy học 6E, là một quy trình nhấn mạnh yếu tố thiết kế kĩ thuật trong dạy học theo định hướng STEM.

STEM education is a learning approach which is encouraged to be implemeted in the current Vietnamese general education curriculum. A STEM topic will have impacts on students only when it is linked to local practices and meaningful for human life. One of aspects that is practical and attracts public attention is Robotics. This article presents a STEM topic in the field, which is a simple automated water supply system. The topic is designed based on the 6E teaching model, a model that emphasizes technical design elements in STEM-oriented teaching

TTKHCNQG, CTv 138

  • [1] (2009), What Is Robotics,https://www.nasa.gov/audience/forstudents/5- 8/features/nasa-knows/what_is_robotics_58.html
  • [2] (2017), What's the Difference Between Robotics and Artificial Intelligence?,http://blog.robotiq.com/whats-the-difference-between-robotics-and-artificialintelligence
  • [3] Nourbakhsh, I. R., Hamner, E., Crowley, K., Wilkinson, K (2004), Formal measures of learning in a secondary school mobile robotics course.,Paper presented at the IEEE International Conference on Robotics and Automation, 2004. Proceedings. ICRA'04. 2004
  • [4] Nguyen, T. N. (2017), Design and organize STEM education topics for middle and high school students,HCMC University of Education
  • [5] Mohr‐Schroeder, M. J., Jackson, C., Miller, M., Walcott, B., Little, D. L., Speler, L., . . . Schroeder, D. C. (2014), Developing Middle School Students' Interests in STEM via Summer Learning Experiences: S ee B lue STEM C amp,School Science and Mathematics, 114(6), 291-301. Next Generation Science Standards. Retrieved f-rom https://www.nextgenscience.org
  • [6] (2018), General education curriculum,
  • [7] Komis, V., Romero, M., Misirli, A (2016), A scenario-based approach for designing educational robotics activities for co-creative problem solving,Paper presented at the International Conference EduRobotics 2016.
  • [8] Kim, C., Kim, D., Yuan, J., Hill, R. B., Doshi, P., Thai, C. N., Education (2015), Robotics to promote elementary education pre-service teachers' STEM engagement, learning, and teaching.,Computers & Education, 91, 14-31.
  • [9] Jung, S., Won, E. S. (2018), Systematic review of research trends in robotics education for young children.,Sustainability, 10(4), 905.
  • [10] Eguchi, A. (2014), Why Robotics in Education?-Robotics as a Learning Tool for Educational Revolution.,Paper presented at the Society for Information Technology & Teacher Education International Conference
  • [11] Chung, C.-C., Lin, C.-L., Lou, S.-J. (2018), Analysis of the learning effectiveness of the STEAM-6E special course—A case study about the creative design of IoT assistant devices for the elderly,Sustainability, 10(9), 3040.
  • [12] Christensen, R., Knezek, G. (2017), Relationship of middle school student STEM interest to career intent,Journal of Education in Science & Environment and Health, 3(1), 1-13.
  • [13] Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., Landes, N. (2006), The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness,Colorado Springs, Co: BSCS, 5, 88-98.
  • [14] Burke, B. N., D.T.E. (2014), THE ITEEA 6E learning byDeSIGN(TM) model MAXIMIZING INFORMED DESIGN AND INQUIRY IN THE INTEGRATIVE STEM CLASSROOM,Technology and Engineering Teacher, 73(6), 14-19
  • [15] Blikstein, P. (2013), Digital fabrication and ‘making’in education: The democratization of invention.,FabLabs: Of machines, makers and inventors, 4, 1-21.
  • [16] Benitti, F. (2012), Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review,Computers & Education, 58(3), 978-988.
  • [17] Alimisis, D., Kynigos, C. (2009), Constructionism and robotics in education,Teacher education on robotic-enhanced constructivist pedagogical methods, 11-26.
  • [18] Alimisis, D. (2012), Robotics in education & education in robotics: Shifting focus f-rom technology to pedagogy.,Paper presented at the Proceedings of the 3rd International Conference on Robotics in Education.
  • [19] Alimisis, D. (2010), Introducing robotics in schools: post-TERECoP experiences f-rom a pilot educational program,Paper presented at the Proceedings of Intl. Conf. on Simulation, Modeling and Programming for Autonomous Robots (SIMPAR 2010) Workshops.