Lọc theo danh mục
liên kết website
Lượt truy cập
- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
Kỹ thuật cơ khí nói chung
BB
Bùi Thị Minh Tú, Trương Lê Bích Trâm, Hồ Trần Ngọc Anh(1), Nguyễn Lê Châu Thành, Ngô Tấn Thống
Đặc trưng quá trình cháy động cơ dual fuel chạy bằng syngas nhiệt trị cao
Combustion c-haracteristics of dual fuel engine fueled with high-heat value syngas
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
2024
02
20 - 28
1859-2171
Syngas thu được từ quá trình khí hóa là nhiên liệu tiềm năng sử dụng trên động cơ nhiệt. Trong công trình này, phần mềm Ansys Fluent 2021R1 được sử dụng trong nghiên cứu ảnh hưởng của hàm lượng oxygen trong chất oxy hóa đến chất lượng syngas thu được từ lò khí hóa viên nén nhiên liệu gỗ, quá trình cung cấp nhiên liệu và quá trình cháy của động cơ dual fuel được cải tạo từ động cơ diesel Vikyno RV165. Khi khí hóa viên nén nhiên liệu sinh khối với chất oxy hóa là không khí được làm giàu oxygen thì nhiệt trị syngas tăng. Tổng thành phần khối lượng các chất khí cháy được trong syngas lần lượt là 35%, 41%, 54% và 66% khi chất oxy hóa là không khí được làm giàu bởi 0%, 10%, 30% và 50% oxygen; mức giảm công suất của động cơ dual fuel so với động cơ diesel trước khi cải tạo khi sử dụng các mẫu syngas này lần lượt là 32,30%, 22,65%, 10,38% và 5,40%. Có thể xem gần đúng các thông số đặc trưng quá trình cháy của động cơ dual fuel syngas tăng theo quy luật tuyến tính theo hàm lượng oxygen làm giàu không khí cung cấp cho lò khí hóa viên nén nhiên liệu sinh khối. Kết quả của nghiên cứu này làm cơ sở để nghiên cứu sử dụng rộng rãi syngas trên động cơ nhiệt.
Syngas f-rom refuse-derived fuel gasification is a potential fuel for use in heat engines. In this research, Ansys Fluent 2021R1 software was used to study the influence of the content of oxygen in the oxidant on the quality of syngas obtained f-rom refuse-derived fuel wood gasifier, the fuel supply and combustion of dual fuel engine converted f-rom Vikyno RV165 diesel engine. The heat value of syngas f-rom refuse-derived fuel gasification can be improved by using oxygen-enriched air as oxidant. The total mass compositions of combustible gases in the syngas is 35%, 41%, 54% and 66%, respectively, when the air oxidant is enriched by 0%, 10%, 30% and 50% oxygen. Compared to diesel operating mode, the power reduction of dual fuel engine fueled with these syngas is 32.30%, 22.65%, 10.96% and 5.40%, respectively. It is possible to approximate c-haracteristics parameters of the combustion process concentration of the dual fuel syngas engine increasing linearly according to the content of oxygen enriched air supplied to the biomass refuse-derived fuel gasifier. The results of this research as a basis for the widespread use of syngas in heat engines.
TTKHCNQG, CTv 178
- [1] M. T. Phung, V. G. Bui, T. S. Tran, M. T. Nguyen, D. Q. Tong (2023), Simulation and Experimental Study on Refuse Derived Fuel Gasification in a Downdraft Gasifier,14th Asia-Pacific Conference on Combustion
- [2] T. T. X. Nguyen, T. M. T. Bui, V. G. Bui (2023), Simulation and experimental study of refuse-derived fuel gasification in an updraft gasifier,Int. J. Renew. Energy Dev.
- [3] T. T. X. Nguyen, T. M. T. Bui, L. B. T. Truong (2024), Effects of Syngas from Various Biomass Gasification on Combustion of Spark Ignition Engine,GMSARN International Journal
- [4] V. G. Bui, T. M. T. Bui, T. H. T. Tran, D. L. Pham (2022), Gasification simulation of refuse derived fuel RDF in a downdraft gasifier,24th Vietnam National Scientific Conference on Fluid Mechanics
- [5] V. G. Bui, V. D. Nguyen, L. B. T. Truong, N. T. Huynh (2022), Gasification efficiency of different solid wastes from agriculture production,24th Vietnam National Scientific Conference on Fluid Mechanics
- [6] V. G. Bui, V. D. Nguyen, X. T. Cao, V. A. Vu (2022), Simulation of syngas-biogas-hydrogen flexible fuel supply for a stationary SI engine,The University of Danang - Journal of Science and Technology
- [7] V. G. Bui, T. M. T. Bui, N. V. Dong, V. H. Bui, M. T. Phung (2022), Equivalence ratio adjustment for engine fueled with biogas-syngas-hydrogen in hybrid renewable energy system,The University of Danang - Journal of Science and Technology
- [8] V. G. Bui, T. M. T. Bui, T. N. A. Ho (2023), A comparison study on combustion characteristics of dual fuel engine with syngas supplying through premixed mixture and direct injection,The University of Danang - Journal of Science and Technology
- [9] V. G. Bui, A. V. Vo, V. P. Nguyen, D. T. Trieu, N. D. Le, M. T. Nguyen, D. Q. Tran, V. T. Nguyen (2023), Comparison between simulation and experiment results on gasification of rdf from solid waste in rural area,The University of Danang - Journal of Science and Technology
- [10] V. G. Bui, T. T. X. Nguyen, T. M. T. Bui (2023), Simulation on direct injection of flexible syngas-biogas-hydrogen blend into combustion chamber of dual fuel engine,The University of Danang - Journal of Science and Technology
- [11] T. T. X. Nguyen, T. M. T. Bui, V. G. Bui (2023), Simulation and experimental study of refuse-derived fuel gasification in an updraft gasifier,Int. J. Renew. Energy Dev.
- [12] H. L. Yip, A. Srna, A. C. Y. Yuen, S. Kook, R. A. Taylor, G. H. Yeoh, P. R. Medwell, Q. N. Chan (2019), A Review of Hydrogen Direct Injection for Internal Combustion Engines: Towards Carbon-Free Combustion,Applied Sciences
- [13] F. Y. Hagos, A. R. A. Aziz, S. A. Sulaiman, B. K. M. Mahgoub (2016), Low and Medium Calorific Value Gasification Gas Combustion in IC Engines,Developments in Combustion Technology
- [14] F. Y. Hagos, A. Rashid, A. Aziz, S. A. Sulaiman (2014), Syngas (H2/CO) in a spark-ignition direct-injection engine. Part 1: Combustion, performance and emissions comparison with CNG,International Journal of Hydrogen Energy
- [15] S. J. Lee, H. S. Yi, E. S. Kim (1995), Combustion characteristics of intake port injection type hydrogen fueled engine,Int. J. Hydrogen Energy
- [16] V. G. Bui, V. N. Tran (2014), Mixer Design for High Performance SI Engine Converted from A Diesel Engine,International Journal of Engineering Research & Technology
- [17] V. G. Bui, T. M. T. Bui, L. B. T. Truong, V. H. Bui (2019), Technique of Biogas-HHO Gas Supply for SI Engine,International Journal of Engineering Research & Technology (IJERT)
