Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,256,955
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Nguyễn Danh Nam(1), Âu Minh Toán

Sử dụng toán học hóa trong dạy học môn toán lớp 10 ở trường trung học phổ thông

Using mathematising in teaching grade 10 mathematics at high schools

Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên

2020

15

63-70

1859-2171

Phân tích nội hàm của khái niệm toán học hóa và mô hình hóa, trong đó mô hình hóa được coi như là một giai đoạn của quá trình toán học hóa. Phương pháp nghiên cứu tài liệu thứ cấp và phương pháp điều tra, khảo sát thực tiễn qua phiếu hỏi được sử dụng trong bài viết. Đối tượng tham gia khảo sát là 553 học sinh và 136 giáo viên của 13 trường trung học phổ thông của tỉnh Thái Nguyên. Nghiên cứu đã đánh giá thực trạng của việc sử dụng toán học hóa trong dạy học môn Toán lớp 10 ở các trường trung học phổ thông, từ đó đưa ra một số ví dụ minh họa cho việc áp dụng các giai đoạn của quá trình toán học hóa trong dạy học. Kết quả nghiên cứu cho thấy, sử dụng toán học hóa trong dạy học giúp hình thành và phát triển các năng lực toán học cho học sinh, đặc biệt là năng lực mô hình hóa toán học, góp phần tăng cường tính thực tiễn trong dạy học môn Toán.

The paper analyzes the nature of the concepts of mathematising and modeling, in which modeling is considered as a phase of the mathematising process. The methods of studying documnents and practical survey through questionnaire were used in this research. Participants of the survey were 553 students and 136 teachers at 13 high schools in Thai Nguyen province. The research has also examined the current situation of using mathematising in teaching mathematics in grade 10, thereby proposed some illustrative examples for the application of phases of the mathematising process in teaching. The research results show that using mathematising in teaching helps to form and develop students‟ mathematical competencies, especially mathematical modeling competency, making a contribution to strengthen real-life mathematics at schools.

TTKHCNQG, CTv 178

  • [1] T. T. A. Nguyen (2014), Building a rubric to measure quantitative literacy competencies of students when they face with mathematisation situations,” (in Vietnamese),Journal of Science and Education, Hue University of Education, vol. 1, pp.5-15, 2014
  • [2] T. T. A. Nguyen (2013), Using mathematising in teaching probability at schools,” (in Vietnamese),Journal of Science, Hanoi National University of Education, vol. 58, pp. 18-27, 2013
  • [3] T. T. A. Nguyen (2013), Building teaching situations to support mathematising process,” (in Vietnamese),Journal of Science, Ho Chi Minh City University of Education, vol. 48, no. 82, pp. 5-13, 2013
  • [4] (2018), Circular No.32/2018/TT-BGDĐT dated on 26/12/2018 of Minister of Ministry of Education and Training on promulating general education curriculum,” (in Vietnamese), Hanoi, 2018,Circular No.32/2018/TT-BGDĐT dated on 26/12/2018
  • [5] D. N. Nguyen (2015), The process of modeling in teaching mathematics at high schools,” (in Vietnamese),VNU Journal of Science, Educational Research, vol. 31, no. 3, pp. 01- 10, 2015
  • [6] D. N. Nguyen (2016), Modelling in Vietnamese school mathematics,International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, vol. 15, no. 06, pp. 114-126, 2016
  • [7] G. Stillman; P. Galbraith, J; Brown; I. Edwards, (2007), A framework for success in implementing mathematical modelling in the secondary classroom,Mathematics: Essential Research, Essential Practice, vol. 2, pp. 688-697, 2007.
  • [8] G. Kaiser (2007), Modelling and modelling competencies in school,
  • [9] D. N. Nguyen (2013), Modeling method in teaching mathematics at high schools,” in Proceeding of the conference for young lecturers’ in the universities of education, Danang,Danang Publishing House, 2013, pp. 512-516.
  • [10] X. T. Ha; S. N. Pham (2014), Designing exercises with real life situations in teaching mathematics at schools,” (in Vietnamese),Journal of Educational Science, vol. 111, pp. 11-12, 2014.
  • [11] W. Blum, P; Galbraith; M. Niss, (2007), Modelling and applications in mathematics education,Springer, 2007, pp. 3-32.
  • [12] W. Blum; D. Leiss (2007), How do students and teachers deal with mathematical modelling problems? The example „Sugarloaf,Horwood Publishing, 2007, pp. 222-231
  • [13] A. Bessot; T. N. Nguyen (2011), Mathematical modeling of variations in teaching thanks to dynamic geometry - Mira research project,” (in Vietnamese),Journal of Science, Ho Chi Minh City University of Education, vol. 85, pp. 55-63, 2011