Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,858,837
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Chế tạo máy nói chung

Pham Trong Hoa, Nguyen Thiet Lap, Ngo Ich Long, Nguyen Van Kuu, Nguyễn Văn Kựu(1)

Mô phỏng số ảnh hưởng của thông số kết cấu đến phân bố áp suất thủy tĩnh và áp suất thủy động của màng dầu bôi trơn trong bơm bánh răng ăn khớp trong

Numerical analysis of effect of geometric parameters on hybrid pressure distribution in internal gear motor and pump

Tạp chí Khoa học Kỹ thuật Thủy lợi & Môi trường

2019

Đặc biệt

180-185

1859-3941

Bài báo phân tích ảnh hưởng của các thông số kết cấu đến phân bố áp suất thủy tĩnh và áp suất thủy động của màng dầu bôi trơn trong bơm bánh răng ăn khớp trong. Áp suất thủy động được tính toán thông qua việc giải phương trình dòng chảy Reynold. Mô hình sức cản thủy lực được sử dụng để tính toán áp suất thủy tĩnh. Các kết quả tính toán số chỉ ra rằng, khe hở hướng tâm có ảnh hưởng rất lớn đến phân bố của áp suất thủy tĩnh và áp suất thủy động, khe hở hướng chỉ ảnh hưởng đến áp suất thủy tĩnh trong khi đó tỷ số kết cấu L/D có ảnh hưởng ít đến cả hai thành phần áp suất thủy tĩnh và thủy động.

The paper analyzes the effect of geometric parameters on proportion of hydrodynamic and hydrostatic pressure in the oil lubrication film of internal gear motor and pump. The Reynolds equation with appropriate boundary condition is solved to obtain 2D hydrodynamic pressure distribution by using the finite difference method (FDM). The resistance network model (RNM) is used to predict the hydrostatic pressure profile. Numerical calculations point out that the radial clearance has much effect on both static and dynamic pressure. The axial clearance has effect only on hydrostatic pressure profile. Meanwhile, the L/D ratio has slightly effect on pressure distribution

TTKHCNQG, CVt 64

  • [1] Pham, T.H.; Müller, L.; Weber, J. (2018), Dynamically loaded the ring gear in the internal gear motor/pump: Mobility of solution,Journal of Mechanical Science and Technology.
  • [2] Helene, M.; Arghir, M.; Frene, J. (2003), Numerical Three-Dimensional Pressure Patterns in a Recess of a Turbulent and Compressible Hybrid Journal Bearing,Journal of Tribology, 125, p301-308
  • [3] Rana, N.K.; Gautam, S.S. (2016), Performance c-haracteristics of constant flow valve compensated conical multirecess hybrid journal bearing under micropolar lubrication,Int. J. Design Engineering
  • [4] Vijay, K.D.; Satish, C.; Pandey, K.N. (2013), Analysis of Hybrid (Hydrodynamic/ Hydrostatic) Journal Bearing,Advanced Materials Research, 650, p385-390
  • [5] Xiu, S.C.; Xiu, P.B.; Gao, S.Q. (2009), Simulation of Temperature Field of Oil Film in Super-high Speed Hybrid Journal Bearing Based on FLUENT,Advanced Materials Research, p296-300
  • [6] Trong Hoa Pham (2019), Hybrid method to analysis the dynamic behavior of the ring gear for the internal gear motors and pumps,Journal of Mechanical Science and Technology, 33, p602-612
  • [7] B. J. Hamrock; S. R. Schmid (2004), Fundamental of Fluid Film Lubrication Second Edition,Marcel Dekker Inc, New York, USA.