Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,950,410
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Giáo dục chuyên biệt

Vu Thi Ngoc Oanh, Luu Hoai Thu, Nguyen Mai Hoang and Vu Quoc Trung, Vũ Quốc Trung(1)

Tổ chức bài học gốc về “chế tạo đèn ngủ epoxy thông minh” nhằm phát triển khả năng sáng tạo và giải quyết vấn đề cho học sinh trung học

Organization of stem lesson on “making a smart epoxy night light” to develop creative and problem-solving capability for high school students

Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2021

4E

220-234

2354-1075

Phát triển khả năng sáng tạo và giải quyết vấn đề của học sinh là mục tiêu cần thiết, quan trọng và lâu dài ở các trường phổ thông. Việc tích hợp các chủ đề STEM vào chương trình phổ thông thông qua tích hợp liên môn các môn học để giải quyết các vấn đề thực tế giúp người học tạo ra các sản phẩm thiết thực, có tính ứng dụng hữu ích. Nhờ các chủ đề STEM, người học được khuyến khích vận dụng kiến ​​thức đã học để giải quyết các vấn đề cụ thể trong thực tế cuộc sống, từ đó hình thành và phát triển nhiều năng lực khác nhau cho học sinh, đặc biệt là năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo. Bài báo trình bày tác động của việc áp dụng chủ đề STEM trong dạy học Hóa học đến việc phát triển năng lực sáng tạo và giải quyết vấn đề của học sinh, quy trình thiết kế chủ đề STEM trong dạy học Hóa học, các bước thực hiện chủ đề, tiêu chí đánh giá sản phẩm, tiêu chí đánh giá thành phần. năng lực sáng tạo và năng lực giải quyết vấn đề, kết quả phát triển năng lực giải quyết vấn đề và năng lực sáng tạo của học sinh thông qua hoạt động dạy học thực nghiệm ở trường phổ thông. Dữ liệu thu được từ đánh giá của giáo viên và tự đánh giá của học sinh cho thấy sự phát triển rõ ràng về khả năng giải quyết vấn đề và sáng tạo của học sinh trong lớp thực nghiệm

Developing students' creativity and problem-solving capability is a necessary, important, and long-term goal in high schools. Integrating STEM topics into the high school curriculum through interdisciplinary integration of subjects to solve real-life problems helps learners create practical products with useful application. Thanks to the STEM topics, learners are encouraged to apply their acquired knowledge to solve specific problems in real life, from which many different competencies are formed and developed for students especially problem-solving and creativity. The article presents the impact of applying STEM topics in teaching Chemistry to the development of students' creative and problem-solving abilities, the process of designing STEM topics in teaching Chemistry, the steps to implement the topic, product evaluation criteria, evaluation criteria for component competencies of creativity and problem-solving capability, and the results to develop students' problem-solving and creative capability through experimental teaching activities in high schools. The data obtained from the teacher’s assessment and the students’ self-assessment showed obvious development of students’ creative and problem-solving capability in the experimental class

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] Bybee, R. W., (2013), The case for STEM education: Challenges and opportunities,,NSTA Press.
  • [2] Nguyen Thanh Nga, Phung Viet Hai, Nguyen Quang Linh, Hoang Phuoc Muoi, (2017), Design and organize STEM education topics,,Ho Chi Minh City University of Education Publisher (in Vietnamese).
  • [3] (2020), Official Letter 3089 - Implementation of STEM education in secondary education (in Vietnamese).,
  • [4] Ying-Shao Hsu, Yi-Fen Yeh, (2019), Asia-Pacific STEM Teaching Practices f-rom Theoretical Frameworks to Practices,,15-18, 144-145, Springer.
  • [5] (2004), ABET criteria for accrediting engineering programs. Baltimore: ABET, Inc. Author.,Training material for the development and implementation of STEM education topics in high schools. https://www.abet.org/wp-content/uploads/2015/04/criteria-eac-2010-2011.pdf
  • [6] Breiner, J., Harkness, M., Johnson, C. C., & Koehler, C., (2012), What is STEM? A discussion about conceptions of STEM in education and partnerships.,School Science and Mathematics, 112 (1), 3-11.
  • [7] Sanders, M., (2009), STEM, STEM education, STEM mania.,The Technology Teacher, 68(4), 20-26.
  • [8] Bernd Meier, Nguyen Van Cuong, (2014), Modern teaching theory. The basis of innovation in teaching objectives, content and methods.,University of Education Publisher (in Vietnamese).
  • [9] Bybee, R., (2010), What is stem education?,Science, 329, 996. The Case for STEM education: Challenges and Opportunities (January).
  • [10] Do Thi Thu Thuy, (2017), Developing students' creativity and problem-solving capability in teaching chapter: Nitrogen group in Advanced Chemistry 11.,Master Thesis, Hanoi National University of Education (in Vietnamese).
  • [11] Nguyen Thi Thuy Trang, (2017), Teaching the topic of terpenes - advanced grade 11 chemistry according to the STEM model.,Proceedings of International Conference “Developing the pedagogical capability of natural science teachers to meet the requirements of general education reform”, pp. 358-367 (in Vietnamese).
  • [12] Chu Cam Tho, (2016), Lessons on changing training teacher training f-rom STEM festival and open mathematics day in Vietnam.,HNUE Journal of Sciences, Hanoi National University of Education, No. 8A, pp.195-201 (in Vietnamese).
  • [13] Le Xuan Quang, (2016), Some problems in teaching technology subjects in the direction of STEM education.,HNUE Journal of Sciences. Hanoi National University of Education, 61 (6B), pp. 211-218 (in Vietnamese).
  • [14] Engin Karahan, Ahmet Kara and Ahmet Oğuz Akçay, (2021), Designing and implementing a STEM career maturity program for prospective counselors.,International Journal of STEM Education, Article number: 23
  • [15] Hui-Hui Wang, (2020), Examining Patterns in Teacher-Student Classroom Conversations during STEM Lessons.,Journal for STEM Education Research, 3, pp. 69-90.
  • [16] Tsupros, N., Kohler, R., & Hallinen, J., (), STEM education: A project to identify the missing components.,Pennsylvania: Intermediate Unit 1: Center for STEM Education and Leonard Gelfand Center for Service Learning and Outreach, Carnegie Mellon University.
  • [17] (2018), General Education Program, Hanoi.,