Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,769,475
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

06

Địa lý kinh tế và văn hoá

Đánh giá chất lượng dịch vụ các điểm du lịch văn hóa: trường hợp nghiên cứu tại làng nghề Non Nước, thành phố Đà Nẵng

Assessment of service quality of cultural tourist attractions: a case study of non nuoc village in Da Nang city

Tạp chí Khoa học - Đại học Sư phạm TP Hồ Chí Minh

2022

10

1665-1677

1859-3100

Các điểm du lịch văn hóa (CTAs) ngày càng trở nên phổ biến bởi chúng bảo tồn và tái hiện các văn hóa bản địa và lối sống cộng đồng, đồng thời đóng góp quan trọng đối với nền kinh tế. Cùng với sự gia tăng của du khách trong những năm gần đây, các điểm du lịch văn hóa cần cải thiện hơn nữa chất lượng dịch vụ nhằm nâng cao sức hấp dẫn và tính cạnh tranh. Mặc dù có những tiến bộ đáng kể trong đánh giá CTAs, nhưng có rất ít nghiên cứu phân tích chất lượng dịch vụ du lịch dựa trên đánh giá về tầm quan trọng và mức độ thực hiện đối với CTAs. Để phân tích chất lượng dịch vụ của những điểm du lịch văn hóa, nghiên cứu này được thực hiện tại làng nghề Non Nước, thành phố Đà Nẵng, nơi có các giá trị văn hóa đặc sắc và đa dạng. Mô hình nghiên cứu IPA được vận dụng và kết hợp với thang đo SERQUAL. Dựa trên mô hình nghiên cứu, 23 tiêu chí đánh giá được thiết lập thành 5 nhóm bao gồm “Các yếu tố hữu hình”, “Sự tin cậy”, “Thái độ và trách nhiệm”, “Sự bảo đảm” và “Sự đồng cảm và tính thuận tiện”. Thang đo Likert 5 mức độ được sử dụng đối với hệ tiêu chí này. Kết quả nghiên cứu tại làng nghề Non Nước cho thấy khách du lịch đánh giá cao tầm quan trọng của phần lớn các tiêu chí chất lượng dịch vụ du lịch, song họ lại đánh giá thấp mức độ thực hiện các tiêu chí, đặc biệt là các yếu tố về vệ sinh công cộng và các yếu tố về đồng cảm.

Cultural Tourist Attractions (CTAs) are becoming more popular since they preserve and represent indigenous people's culture and lifestyles while significantly contributing to the economy. Along with the current visitor surge, CTAs must improve service quality components to strengthen their attractiveness and competitiveness. Despite these significant advancements in CTAs assessment, very few studies have analyzed SQ based on an evaluation of the importance and performance of CTAs. Therefore, selecting a service quality measuring system for cultural tourist attractions plays an important role. To analyze the quality of tourism services given by the places, the study was done in Non Nuoc village in Da Nang city, a village with various unique cultural values. In this article, the research paradigm "Importance – Performance Analysis" (IPA) was used and combined with "SERVQUAL." Based on the research model, 23 indicators were established in the 5 groups, namely “Tangibles,” “Reliability,” “Behavior and Responsible,” “Assurance,” and “Empathy and Convinience.” For these indicator groupings, a 5-level Likert scale is utilized. The result shows that tourists place a high value on most the indices showing the importance of service quality. Still, they underestimated the level of performance, especially in terms of public hygiene and empathy.

TTKHCNQG, CTv 138

  • [1] Zeithaml, V. A. (1988), Consumer Perceptions of Price, Quality, and Value: A Means-End Model and Synthesis of Evidence.,Journal of Marketing, 52(3), 2-22. Retrieved f-rom https://doi.org/10.1177/002224298805200302
  • [2] Wong Ooi Mei, A., Dean, A. M., & White, C. J. (1999), Analysing service quality in the hospitality industry.,Managing Service Quality: An International Journal, 9(2), 136–143. Retrieved f-rom https://doi.org/10.1108/09604529910257920
  • [3] Thanh, D. C. (2012), Giai phap nang cao chat luong dich vu du lich tren dia ban quan Thot Not, thanh pho Can Tho [Solutions for improving service quality in Thot Not district, Can Tho city],Can Tho University Science Journal. Retrieved f-rom https://tailieunhanh.com/vn/tlID1294365_giai-phap-nang-cao-chat-luong-dich-vu-du-lichtren-dia-ban-quan-thot-not-thanh-pho-can-tho.html
  • [4] Tasci, A. D. A., & Boylu, Y. (2010), Cultural comparison of tourists’ safety perception in relation to trip satisfaction,International Journal of Tourism Research, 12(2), 179-192. Retrieved f-rom https://doi.org/10.1002/jtr.745
  • [5] Ric-hards, G., & Ric-hards, G. B. (1996), Cultural Tourism in Europe.,CAB International.
  • [6] Rahmiati, F., Othman, N. A., Bakri, M. H., Ismail, Y., & Amin, G. (2020), Tourism Service Quality and Tourism Product Availability on the Loyalty of International Tourists,The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(12), 959–968. Retrieved f-rom https://doi.org/10.13106/jafeb.2020.vol7.no12.959
  • [7] Phuong N. H., & Thuan L. T. (2013), Giai phap nang cao chat luong dich vu tinh Hau Giang [Solutions for improving service quality in Hau Giang province].,Can Tho University Science Journal, 25, 45-51.
  • [8] Pham Hong, L., Ngo, H. T., & Pham, L. T. (2021), Community-based tourism: Opportunities and challenges a case study in Thanh Ha pottery village, Hoi An city, Vietnam.,Cogent Social Sciences, 7(1), 1926100. Retrieved f-rom https://doi.org/10.1080/23311886.2021.1926100
  • [9] (1994), Reassessment of Expectations as a Comparison Standard in Measuring Service Quality: Implications for Further Research.,Journal of Marketing, 58(1), 111-124. Retrieved f-rom https://doi.org/10.1177/002224299405800109
  • [10] Otto, J. E., & Ritchie, J. R. B. (1996), The service experience in tourism.,Tourism Management, 17(3), 165-174. Retrieved f-rom https://doi.org/10.1016/0261-5177(96)00003-9
  • [11] Martilla, J. A., & James, J. C. (1977), Importance-Performance Analysis,Journal of Marketing, 41(1), 77-79. Retrieved f-rom https://doi.org/10.1177/002224297704100112
  • [12] (2019), Continuously Improving the Quality of Tourism Services, a Method of Increasing Customer Satisfaction.,SERIES V - ECONOMIC SCIENCES, 12(61), 87-94. Retrieved f-rom https://doi.org/10.31926/but.es.2019.12.61.1.12
  • [13] Luu, T. D. H. (2012), Giai phap nang cao chat luong dich vu tren dia ban thanh pho Can Tho [Solutions for improving service quality in Can Tho city].,Can Tho University Science Journal, 22b, 231-241.
  • [14] Lo, C., Wang, C.-H., Chien, P.-Y., & Hung, C.-W. (2012), An empirical study of commercialization performance on nanoproducts.,Technovation, 32. Retrieved f-rom https://doi.org/10.1016/j.technovation.2011.08.005
  • [15] González Santa-Cruz, F., & López-Guzmán, T. (2017), Culture, tourism and World Heritage Sites.,Tourism Management Perspectives, 24, 111-116. Retrieved f-rom https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.08.004
  • [16] (2020), Annual tourism activity report, 2011-2020,
  • [17] (2022), Location and natural conditions of Da Nang city.,Retrieved f-rom https://danang.gov.vn/web/en/detail?id=26029&_c=16407111
  • [18] Cristobal-Fransi, E., Daries, N., Ferrer-Rosell, B., Marine-Roig, E., & Martin-Fuentes, E. (2020), Sustainable Tourism Marketing,MDPI
  • [19] Brooker, P. (2016), A Glossary of Literary and Cultural Theory (3rd ed.),Routledge. Retrieved f-rom https://doi.org/10.4324/9781315666327
  • [20] Bhat, M. A. (2012), Tourism Service Quality: A Dimension-specific Assessment of SERVQUAL*.,Global Business Review, 13(2), 327-337. Retrieved f-rom https://doi.org/10.1177/097215091201300210
  • [21] Berry, L. L., Parasuraman, A., & Zeithaml, V. A. (1988), The service-quality puzzle.,Business Horizons, 31(5), 35-43. Retrived f-rom https://doi.org/10.1016/0007-6813(88)90053-5
  • [22] Barsky, J. D. (1995), World-class customer satisfaction,Irwin Professional Pub
  • [23] Al-Ababneh, M. M. (2013), Service Quality and its Impact on Tourist Satisfaction (SSRN Scholarly Paper No. 3633075).,Social Science Research Network. Retrieved f-rom https://papers.ssrn.com/abstract=3633075