Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  26,783,779
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

04

Xã hội học chuyên đề; Khoa học về giới và phụ nữ; Các vấn đề xã hội Nghiên cứu gia đình và xã hội; Công tác xã hội

BB

Nguyễn Ngọc Hoa Kỳ, Lê Anh Linh(1), Võ Khắc Trường Thi, Võ Khắc Trường Thanh

Nhận thức về rủi ro khi tham gia mua sắm trực tuyến: Trường hợp nghiên cứu tại thành phố Phan Thiết, tỉnh Bình Thuận

Risk perception when participating in online shopping: A case study in Phan Thiet city, Binh Thuan province

Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên

2023

11

202 - 207

1859-2171

Nghiên cứu về hành vi mua sắm trực tuyến được xem là chủ đề hấp dẫn đối với các nhà nghiên cứu. Dựa trên những hệ thống lý thuyết và nghiên cứu trước, bài viết này đề xuất một mô hình nghiên cứu nhằm mục tiêu khám phá, xác định và đo lường các thành phần thuộc nhận thức rủi ro tác động đến ý định mua hàng trực tuyến tại thành phố Phan Thiết, tỉnh Bình Thuận. Trong nghiên cứu này, chúng tôi đã tiến hành khảo sát 389 khách hàng mà hầu hết là sinh viên đã mua hàng trực tuyến ít nhất năm lần từ tháng 10 năm 2022 đến tháng 3 năm 2023. Bài viết kết hợp các kỹ thuật phân tích định lượng bao gồm kiểm tra độ tin cậy Cronbach’s Alpha, phân tích nhân tố khám phá, và hồi quy tuyến tính nhằm khẳng định lại các thành phần cũng như giá trị và độ tin cậy của thang đo và kiểm định mô hình lý thuyết. Kết quả nghiên cứu cho thấy bốn thành phần của nhận thức rủi ro có tác động ngược chiều đến ý định mua hàng trực tuyến tại thành phố Phan Thiết, tỉnh Bình Thuận bao gồm: (1) rủi ro thời gian, (2) rủi ro tài chính, (3) rủi ro quyền riêng tư và (4) rủi ro vận chuyển. Trên cơ sở kết quả nghiên cứu, nhóm tác giả đề xuất một số hàm ý quản trị cho người tiêu dùng khi tham gia vào mua hàng trực tuyến.

The study of online shopping behavior is considered an interesting topic for researchers. Based on previous theoretical systems and research, this article proposes a research model with the aim of discovering, identifying and measuring the components of risk perception affecting online shopping intention in Phan Thiet city, Binh Thuan province. In this study, we carried out to investigate 389 customers, whe-re most of whom were students who attended online shopping at least five times f-rom October 2022 to March 2023. The article combines quantitative analysis techniques including Cronbach's Alpha reliability test, exploratory factor analysis, and linear regression to confirm the components as well as the reliability of the scale and measure theoretical models. Research results show that four components of risk perception have negative impacts on online shopping intention in Phan Thiet city, Binh Thuan province including: (1) time risk, (2) financial risk, (3) privacy risk and (4) transportation risk. On the basis of research results, the authors propose some managerial implications for consumers when participating in online shopping.

TTKHCNQG, CTv 178

  • [1] Y. Q. Zhao (2011), Narrative Thought in Ancient China: Ming and Qing dynasties of modern narrative thinking,
  • [2] G. A. Chen (1999), Novels Ideological Studies of Jin Shengtan,
  • [3] S. T. Jin (2009), Guanhuatang The sixth Genius Book: The Western Wing,
  • [4] S. T. Jin (2009), The Water Margin,
  • [5] Y. L. Sheng (2022), An Analysis of Jin Shengtan’s View of Drama Criticism from Jin’s Critical Edition of The Romance of the West Chamber,Journal of Drama Criticism Research
  • [6] S. T. Zhou (2021), “A Talented Person Understands a Talented Person” – A Study of the Key Conceptual Propositions of Jin Shengtan’s Narrative Theory,Journal of Hechi University
  • [7] W. Wu (2022), Jin Shengtan's Aesthetic Concept,Journal of Ming – Qing Fiction Studies
  • [8] S. T. Zhou (2021), “Structure” - Seventh research on the key concepts and propositions of Jin Shengtan's novel narrative theory,Journal of GuangXi Normal University for Nationalities
  • [9] X. T. Li (2021), On the Aesthetic Connotation of “Extraordinary” in Jin Shengtan’s Novel Comments – A Case Study of Comments on Shuihuzhuan,Hebei Academic Journal
  • [10] L. R. Li (2019), On the “Nothing” of Jin Shengtan's Comments on Narrative Literature,Journal of Jiujiang University
  • [11] T. Z. Shao (2019), Jin Shengtan’s Literary Acceptance of Subject Theory,Journal of Harbin University
  • [12] Y. Q. Zhao (2010), Study on Jin Shengtan’s Literary creation Thought,Journal of Social Science of Hunan Normal University
  • [13] Y. Q. Zhao (2010), On Jin Shengtan’s View of story from the Narrative Point of View,Research of Chinese Literature
  • [14] K. C. Nguyen (2020), Criticism of Jin Shengtan’s style,Journal of Theory and Criticism of Literature and Arts
  • [15] T. T. M. Bui (2021), Jin Shengtan’s literary critical theory and ideology and its reception in Vietnam,Doctoral dissertation
  • [16] J. Hair, W. Black, Babin et al. (2006), Multivariate data analysis,
  • [17] M. I. Al-Rawad, A. Al Khattab, Z. I. Al-Shqairat, T. A. Krishan, M. H. Jarrar (2015), An Exploratory Investigation of Consumers’ Perceptions of the Risks of Online Shopping in Jordan,International Journal of Marketing Study
  • [18] A. M. Hassan, M. B. Kunz, A. W. Pearson, F. A. Mohamed (2006), Conceptualization and measurement of perceived risk in online shopping,Marketing Management Journal
  • [19] L. Baruh, E. Secinti, Z. Cemalcilar (2017), Online Privacy Concerns and Privacy Management: A Meta-Analytical Review,Journal of Communication
  • [20] A. Mathur, G. P. Moschis, E. Lee (2003), Life events and brand preference changes,Journal of Consumer Behavior
  • [21] C. Bezes (2016), Comparing online and in-store risks in multichannel shopping,International Journal of Retail Distribution Management
  • [22] M. Hubert, M. Blut, C. Brock, C. Backhaus, T. Eberhardt (2017), Acceptance of Smartphone-Based Mobile Shopping: Mobile Benefits, Customer Characteristics, Perceived Risks, and the Impact of Application Context,Psychology Marketing
  • [23] R. Chakraborty, J. Lee, S. Bagchi-Sen, S. Upadhyaya, H. R. Rao (2016), Online shopping intention in the context of data breach in online retail stores: An examination of older and younger adults,Decision Support System
  • [24] R. Bajaj, P. Kumar (2019), Exploring the influence of demographic factors on perceived performance risk among youth towards online shopping in Punjab,International Journal of Business Global
  • [25] J. Kim, S. Forsythe (2010), Factors affecting adoption of product virtualization technology for online consumer electronics shopping,International Journal of Retail Distribution Management
  • [26] V. B. Vo, T. T. H. Dao, G. D. Nguyen (2023), Online shopping: the impact of self-efficacy and the moderating role of online trust,Vietnam Trade and Industry Review