Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  29,873,675
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Giáo dục chuyên biệt

Kiều Thị Kính, Hoàng Thị Nam Giang(1)

Tích hợp biến đổi khí hậu vào chương trình đào tạo khoa học sức khỏe: kinh nghiệm thế giới và khả năng áp dụng tại Việt Nam

Integration of climate change into health science syllabi: international experiences to be applied in Vietnam

Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2021

3

24-33

2354-1075

Ngành y tế là một trong những nhóm ngành chịu tác động lớn do biến đổi khí hậu (BĐKH). Theo các nghiên cứu trên thế giới, BĐKH làm tăng nguy cơ dịch bệnh, nhất là các bệnh truyền nhiễm, đồng thời các điều kiện thời tiết cực đoan và thiên tai đã và đang tác động tiêu cực đến hạ tầng ngành y tế và đội ngũ y bác sĩ. Chính vì vậy, bài báo này trước hết phân tích những khóa học liên quan đến BĐKH đã được giảng dạy tại nhiều trường Đại học Y Dược hàng đầu trên thế giới, bao gồm: nội dung, phương pháp giảng dạy, hình thức giảng dạy. Sau đó, trên cơ sở kinh nghiệm quốc tế và đánh giá thực trạng đào tạo các nhóm ngành khoa học sức khỏe tại Việt Nam, một số giải pháp được đưa ra nhằm nâng cao nhận thức và năng lực thích ứng của sinh viên các trường Y Dược ở nước ta, cụ thể là tích hợp vào chương trình chính khóa thông qua việc giới thiệu BĐKH như là một học phần mới hoặc lồng ghép vào các học phần sẵn có hoặc thông qua chương trình ngoại khóa như cuộc thi, dự án, hoạt động tình nguyện và nghiên cứu.

The health sector is one of the sectors most affected by climate change. According to studies worldwide, climate change increases the risk of diseases, especially infectious diseases, and extreme weather conditions and natural disasters that are negatively impacting health sector infrastructure and medical staff. Therefore, this paper firstly analyzes courses related to climate change that have been taught at many leading medical universities in the world, including: content, teaching methods, teaching methods. Then, on the basis of international experience and assessment of the training situation of health sciences groups in Vietnam, a number of solutions are proposed to increase awareness and adaptive capacity of students in schools. medicine nationwide, including integrating into the official curriculum through the introduction of climate change as a new course or embedding into existing modules and through extracurricular programs such as competitions, projects, volunteering and research activities.

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] Dyer, G., Second N., Andrews, J., (Clean A.-C.P.), (2011), Higher Education’s Role in Adapting to a Changing Climate.,Leadership. 33.
  • [2] (2020), Cẩm nang tuyển sinh 2021.,
  • [3] Green, E.I.H., Blashki, G., Berry, H.L., (2009), Preparing Australian medical students for climate change.,Aust. Fam. Physician. 38, 726–729.
  • [4] Monroe, M.C., Plate, R.R., Oxarart, A., Bowers, A., Chaves, W.A., (2019), Identifying effective climate change education strategies: a systematic review of the research.,Environ. Educ. Res. 25, 791–812. https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1360842
  • [5] (), ACRRM Primary Curriculum for Rural and Remote Medicine,,http://www.acrrm.org.au/main.asp?NodeID=90
  • [6] (2015), Fact Sheet: Health Educators Climate Commitment.,https://www.whitehouse.gov/the-press-office/2015/12/04/fact-sheet-health-educatorsclimate-commitment
  • [7] Đỗ, T.L. , (2015), Tổ chức các hoạt động giáo dục biến đổi khí hậu trong dạy học địa lí lớp 12 trung học phổ thông với sự trợ giúp của công nghệ thông tin và truyền thông.,Luận án tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
  • [8] Đỗ, H.T., (2015), Dạy học tích hợp phát triển năng lực học sinh.,
  • [9] Xaviers, R., (1996), Khoa sư phạm tích hợp hay làm thế nào để phát triển các năng lực ở nhà trường.,
  • [10] Ryan, H., Ferreira, I., Raworth, K., (2018), How are universities integrating climate-change awareness into teaching?,https://www.kateraworth.com/wp/wp-content/uploads/2018/12/ How-are-Universities-Integrating-Climate-Change-Awareness-into-Teaching.pdf
  • [11] (2015), Not just hot air: putting climate change education into practice.,
  • [12] (), Hệ thống cơ sở dữ liệu quốc gia về biến đổi khí hậu.,http://csdl.dcc.gov.vn/du-lieu/c-67/Cac-khai-niem,-dinh-nghia-lien-quan-den-BDKH.html
  • [13] Alan, G., Edward, L.T., Harold, S. (), Medical Education Publichealthonline: Health Science,,http://www.publichealthonline.org/health-sciences/
  • [14] (2011), Higher Education’s Role in Adapting to a Changing Climate Second Nature.,
  • [15] (2018), Action plan for health sector’s response to climate change f-rom 2018 to 2025 and vision to 2030 (Decree 7562/QĐ-BYT).,
  • [16] (2010), Vietnam - Economics of adaptation to climate change (English).,Washington, DC: World Bank.
  • [17] (2014), Quantitative risk assessment of the effects of climate change on se-lected causes of death, 2030s and 2050s.,
  • [18] Prüss-Üstün, A., Corvalän, C., (2007), Preventing disease through healthy environments: Towards an estimate of the environmental burden of disease.,Eng. Sanit. e Ambient. 12, 115–116. https://doi.org/10.1590/s1413-41522007000200001
  • [19] Cunningham, A.A., Daszak, P., Wood, J.L.N., (2017), One health, emerging infectious diseases and wildlife: Two decades of progress?,Philos. Trans. R. Soc. B Biol. Sci. 372. https://doi.org/10.1098/rstb.2016.0167
  • [20] Caminade, C., Kovats, S., Rocklov, J., Tompkins, A.M., Morse, A.P., Colón-González, F.J., Stenlund, H., Martens, P., Lloyd, S.J., (2014), Impact of climate change on global malaria distribution.,Proc. Natl. Acad. Sci. U. S. A. 111, 3286–3291. https://doi.org/10.1073/pnas.1302089111
  • [21] Ebi, K.L., Nealon, J., (2016), Dengue in a changing climate.,Environ. Res. 151, 115–123. https://doi.org/10.1016/j.envres.2016.07.026
  • [22] A, C., M, A., A, A., S, B., S, B., R, B., S, F., N, G., A, J., M, K., M., L., (2009), Managing the health effects of climate change: Lancet and University College London Institute for Global Health Commission,. Lancet (London, England). 373, 1693–733,