Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,094,187
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Các vấn đề khoa học giáo dục khác

Lữ Thị Mai Oanh, Phạm Hương Trà(1), Nguyễn Thị Như Thúy, Bùi Thị Diệu Linh, Âu Quang Hiếu

Tiếp nhận và phản ứng với tin giả của sinh viên trong bối cảnh dịch bệnh covid-19

Receiving and responding to student fake news in the context of the covid-19 epidemic

Tạp chí Giáo dục

2022

2

59-64

2354-0753

Trong bối cảnh đại dịch COVID-19, các thiết bị kỹ thuật số và kết nối Internet đã góp phần phát tán và tiếp nhận tin tức giả một cách nhanh chóng, ảnh hưởng đến đời sống và tâm lý của học sinh. Dựa trên số liệu khảo sát từ 1338 sinh viên Đại học Sư phạm (50,9%; n = 681) và Đại học Sư phạm Công nghệ TP.HCM (49,1%; n = 657) từ tháng 2 đến tháng 5 năm 2021, bài viết tập trung phân tích kênh tiếp nhận và phát tán tin giả của sinh viên trong bối cảnh hiện nay của đại dịch COVID-19. Kết quả cho thấy, tin giả được sinh viên thảo luận thường liên quan đến tin tức y tế, giải trí và giáo dục, chủ yếu được tiếp nhận và truyền tải qua các kênh mạng xã hội hoặc bạn bè. Bài báo cũng chỉ ra rằng khoảng 30% số người được hỏi khi nhận được tin giả không rõ nguồn gốc mà không có xác nhận chính thức từ các cơ quan Chính phủ, họ cảm thấy hoang mang; lo lắng và mất hy vọng. Do đó, việc kiểm soát hiệu quả tin tức giả là rất quan trọng trong xã hội thông tin ngày nay.

In the context of the COVID-19 pandemic, digital devices and Internet connection have contributed to the rapid spreading and receiving of fake news, affecting students’ lives and psychology. Based on the survey data from 1338 students of the University of Education (50.9%; n=681) and Ho Chi Minh City University of Technology and Education (49.1%; n=657) from February to May 2021, the article focuses on analyzing students' channels of receiving and spreading fake news in the current context of the COVID-19 pandemic. The results showed that fake news discussed by students was often related to medical, entertainment and educational news, and was mainly received and transmitted through social networking channels or friends. The article also pointed out that about 30% of the respondents, when receiving fake news from unknown origins without official confirmations from Government agencies, felt bewildered; anxious and lost hope. Therefore, effective control over fake news is crucial in today’s society of information.

TTKHCNQG, CVv 216

  • [1] Ye, S., & Wu, S. F. (2010), Measuring message propagation and social influence on Twitter. com,In International conference on social informatics (pp. 216-231). Springer, Berlin, Heidelberg
  • [2] Vosoughi S., Roy D., Aral, S. (2018), He spread of true and false news online.,Science, 359(6380), 1146-1151
  • [3] Tambuscio, M., Ruffo, G., Flammini, A., & Menczer, F. (2015), Fact-checking effect on viral hoaxes: A model of misinformation spread in social networks,In Proceedings of the 24th International Conference on World Wide Web (pp. 977-982). ACM.
  • [4] Smith, A., & Anderson, M. (2018), Social media use in 2018,Retrieved f-rom http://www.pewinternet.org/ 2018/03/01/social-media-use-in-2018/.
  • [5] Shu, K., Sliva, A., Wang, S., Tang, J., & Liu, H. (2017), Fake news detection on social media: A data mining perspective,ACM SIGKDD explorations newsletter, 19(1), 22-36
  • [6] Shaozhi Ye & S Felix Wu. (2010), Measuring message propagation and social influence on Twitter. com,In International conference on social informatics. Springer, 216-231
  • [7] Schifferes, S., Newman, N., Thurman, N., Corney, D., Göker, A. & Martin, C. (2014), Identifying and verifying news through social media: developing a user-centred tool for professional journalists.,Digital Journalism, 2(3), 406-418.
  • [8] Rutten, F., L. J., Blake, K. D., Greenberg-Worisek, A. J., Allen, S. V., Moser, R. P., & Hesse, B. W. (2019), Online health information seeking among US adults: measuring progress toward a healthy people 2020 objective.,Public Health Reports, 134(6), 617-625.
  • [9] Pourghomi, P., Halimeh, A. A., Safieddine, F., & Masri, W (2017), Right-click Authenticate adoption: The impact of authenticating social media postings on information quality.,In 2017 International Conference on Information and Digital Technologies (IDT) (pp. 327-331). IEEE.
  • [10] Marchi, R. (2012), With facebook, blogs, and fake news, teens reject journalistic objectivity,Journal of Communication Inquiry, 36(3).
  • [11] Lazer, D., Baum, M., Grinberg, N., Friedland, L., Joseph, K., Hobbs, W., & Mattsson, C. (2017), Combating fake news: An agenda for research and action.,
  • [12] Lazer, D. M., Baum, M. A., Benkler, Y., Berinsky, A. J., Greenhill, K. M., Menczer, F., ... & Zittrain, J. L. (2018), The science of fake news,Science, 359(6380), 1094-1096.
  • [13] Kumar, S. and Shah, N. (2018), False information on web and social media: a survey”,presented at the Social Media Analytics: Advances and Applications.
  • [14] (2020), Công an làm việc với gần 700 trường hợp tung tin sai về Covid-19,https://kiemsat.vn/, ngày 27/3/2021.
  • [15] Ireton, C., & Posetti, J. (2018), Journalism, fake news & disinformation: handbook for journalism education and training,
  • [16] Horne, B.D. and Adali, S. (2017), This just in: fake news packs a lot in title, uses simpler, repetitive content in text body, more similar to satire than real news”, presented at the International AAAI Conference on Web and Social Media, available,https://arxiv.org/pdf/1703.09398.pdf
  • [17] Hill, J. A., Agewall, S., Baranchuk, A., Booz, G. W., Borer, J. S., Camici, P. G., ... & Vrints, C. (2019), Medical misinformation: vet the message!.,
  • [18] Hansen, L. K., Arvidsson, A., Nielsen, F. Å., Colleoni, E., & Etter, M (2011), Good friends, bad news-affect and virality in twitter.,In Future information technology (pp. 34-43). Springer, Berlin, Heidelberg
  • [19] Chen, X., Sin, S. C. J., Theng, Y. L., & Lee, C. S. (2015b), Why students share misinformation on social media: Motivation, gender, and study-level differences,The journal of academic librarianship, 41(5), 583-592.
  • [20] Chen, X., Sin, S. C. J., Theng, Y. L., & Lee, C. S. (2015a), Why do social media users share misinformation?,In Proceedings of the 15th ACM/IEEE-CS joint conference on digital libraries (pp. 111-114).
  • [21] Conroy, N. K., Rubin, V. L., & Chen, Y. (2015), Automatic deception detection: Methods for finding fake news.,Proceedings of the association for information science and technology, 52(1), 1-4.
  • [22] Bessi, A. (2017), On the statistical properties of viral misinformation in online social media.,Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, Vol. 469, pp. 459-470.
  • [23] Barthel, M., Mitchell, A., & Holcomb, J. (2016), Many Americans believe fake news is sowing confusion,Pew Research Center, 15, 12.
  • [24] Bakir, V. and McStay, A. (2018), Fake news and the economy of emotions,Digital Journalism, 6(2), 154-175.
  • [25] Allcott, H., & Gentzkow, M. (2017), Social media and fake news in the 2016 election,Journal of economic perspectives, 31(2), 211-36.
  • [26] Akinyemi, B., Adewusi, O., & Oyebade, A. (2020), An Improved Classification Model for Fake News Detection in Social Media,International journal of Information Technology and Computer Science (IJITCS), 12(1), 34-43