



- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
Giáo dục chuyên biệt
BB
Tran Thi Hoang Yen, Nguyen Van Toan
Nâng cao kỹ năng phát âm của sinh viên không chuyên tiếng anh năm thứ nhất bằng kỹ thuật tongue twister
Using tongue twister technique to improve first-year non-english major students’ pronunciation
Tạp chí Khoa học & Công nghệ - Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội
2024
12
83-89
1859-3585x
Phát âm là yếu tố quan trọng để thực hiện giao tiếp tiếng Anh hiệu quả và cần được cải thiện với nhiều phương pháp khác nhau. Bài báo trình bày việc áp dụng kỹ thuật tongue twister để tăng khả năng phát âm tiếng Anh của sinh viên không chuyên tiếng Anh năm thứ nhất thông qua bảy bước của phương pháp nghiên cứu hành động. Dữliệu định lượng được thu thập thông qua các bài kiểm tra phát âm trước và sau khi áp dụng kỹ thuật tongue twister, phản ảnh sự tiến bộ của sinh viên trong suốt quá trình học, trong khi dữ liệu định tính được thu thập từ nhật ký nhận xét của sinh viên, ghi lại những trải nghiệm và quan điểm của họ về kỹ thuật này. Kết quả cho thấy, việc áp dụng kỹ thuật tongue twister giúp cải thiện kỹ năng phát âm các âm một cách chính xác và nhất quán hơn. Bên cạnh đó, sinh viên tham gia nghiên cứu đã thể hiện rõ sự tiến bộ trong khả năng nhận biết trọng âm, sử dụng ngữđiệu chính xác, đồng thời hạn chế các lỗi ngập ngừng và cải thiện tối đa sự trôi chảy khi phát âm tiếng Anh. Nhìn chung, tongue twister là một kỹ thuật hiệu quả cải thiện nhiều khía cạnh của phát âm tiếng Anh cũng như là công cụ ưu việt trong giảng dạy ngôn ngữ này, đặc biệt là cho sinh viên không chuyên.
Pronunciation is an essential element of effective English communication and needs a development through various methods. The study investigates the application of tongue twister as a technique to improve first-year non-English major students through a seven-stage action research process. Quantitative data were collected through pre- and post-pronunciation tests, measuring students' improvement over the course while qualitative insights were drawn f-rom students’ reflective reports to capture their personal experiences and perspectives on the technique. The findings demonstrated that tongue twister led to significant improvements in students' pronunciation of sounds, allowing for greater accuracy and consistency. Moreover, participants showed marked progress in applying correct word stress, intonation patterns, and experienced a reduction in pauses and hesitation for better fluency in their spoken English. Overall, the study highlights tongue twister as a practical and engaging strategy for improving various aspects of English pronunciation, making it a valuable tool for teaching English, especially to non-English major students in their fields.
TTKHCNQG, CVt 70
- [1] Creswell, J. W. (2012), Education research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.),Pearson
- [2] Lindsey, B. H. (2010), The effects of hands-on instructional strategies on fourth grade students’ attitudes and performance in mathematics,Central Florida University
- [3] McBride, Schostak, J. F. (2002), Understanding, Designing and Conducting Qualitative Research in Education: Framing the Project,Open University Press
- [4] Putri, Y. A. (2018), Improving students’ pronunciation by using Tongue twister technique,English Education Study Program of Teacher Training and Education Faculty, Tanjungpura University
- [5] Sitoresmi, U. (2016), Tongue twisters in pronunciation class,Prosiding ICTTE FKIP UNS
- [6] Goldrick, M., Blumstein, S. E. (2008), Cascading Activation f-rom Phonological Planning to Articulatory Processes: Evidence f-rom Tongue Twisters,Department of Cognitive and Linguistic Science Brown University & Department of Linguistics Northwestern University
- [7] Danijela (2009), The Use of Tongue Twister in EFL Teaching,Annual Review of the Faculty of Philosophy
- [8] Sukiani, S. (2020), Improving students’ pronunciation ability through tongue twister method,Doctoral dissertation, UIN Mataram
- [9] Celce-Murcia M., Brinton D. M., Goodwin J. M. (1996), Teaching pronunciation: A reference for teachers of English to speakers of other languages,Cambridge University Press
- [10] Harmer J. (2004), The Practice of English Language Teaching,Pearson Education Limited
- [11] Kissova O. (2019), The role and goals in teaching English pronunciation,6th SWS International Scientific Conference on Arts and Humanities
- [12] Lutfiani D., Astutik I. (2017), Using Tongue Twister to Improve Students' Pronunciation,Journal of English Language, Literature, and Teaching
- [13] Promnak Supanan (2010), Thai University Students' Perspectives on English Pronunciation Awareness: Is It Ignored or Awakened?,Thaksin University
- [14] Pennington M. C., Ric-hards J. C. (1986), Pronunciation revisited,TESOL Quarterly
- [15] Gilakjani A. P. (2012), A study of factors affecting EFL learners' English pronunciation learning and the strategies for instruction,International Journal of Humanities and Social Science
- [16] Uyen T.T. (2009), Major problems in pronouncing English: A case study at the university of Dalat,Dalat University
- [17] Nation I. S. P., Newton J. (2009), Teaching ESL/EFL listening and speaking,Routledge
- [18] Leong L. M., Ahmadi S. M. (2017), An analysis of factors influencing learners' English speaking skill,International Journal of Research in English Education
- [19] Parupalli S. R. (2019), The importance of speaking skills in English classrooms,English Language Centre, King Faisal University