Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  25,078,958
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

14

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

BB

Phan Thị Thúy Hằng, Phan Thị Thanh Thúy

Yếu tố ảnh hưởng đến ý định nghỉ việc của giáo viên mầm non: Nghiên cứu tại Nghệ An và Hà Tĩnh

Factors affecting the intention to quit of preschool teachers: A study in Nghe An and Ha Tinh

Tạp chí Giáo dục

2025

14

53-58

2354-0753

Nghiên cứu này nhằm mục đích tìm hiểu các yếu tố ảnh hưởng đến ý định nghỉ việc của giáo viên mầm non tại hai tỉnh Nghệ An và Hà Tĩnh trong giai đoạn hiện nay. Nghiên cứu sử dụng phương pháp tiếp cận hỗn hợp, kết hợp cả phương pháp định lượng và định tính. Dữ liệu được thu thập từ 1.380 giáo viên mầm non tại Nghệ An và Hà Tĩnh bằng kỹ thuật lấy mẫu ngẫu nhiên phân tầng. Phương pháp định lượng được thực hiện thông qua bảng câu hỏi, được thiết kế với 21 mục trên thang đo Likert 5 điểm để đánh giá các yếu tố ảnh hưởng đến ý định nghỉ việc của giáo viên mầm non. Phương pháp định tính bao gồm 20 cuộc phỏng vấn bán cấu trúc để hiểu sâu hơn về kết quả khảo sát định lượng. Kết quả chỉ ra rằng các yếu tố chính ảnh hưởng mạnh đến ý định nghỉ việc của giáo viên mầm non là: chính sách lương và chế độ đãi ngộ; áp lực công việc; và mối quan hệ với ban giám hiệu nhà trường và phụ huynh. Ngoài ra, các yếu tố như sự thân thiện của đồng nghiệp và điều kiện làm việc cũng góp phần thúc đẩy giáo viên mầm non nghỉ việc. Dựa trên những phát hiện này, bài báo đề xuất một số khuyến nghị nhằm giảm ý định nghỉ việc của giáo viên mầm non.

This study aims to investigate the factors influencing the intention to resign of preschool teachers in Nghe An and Ha Tinh provinces in the current period. The research employs a mixed-method approach, combining both quantitative and qualitative methods. Data was collected f-rom 1,380 preschool teachers in Nghe An and Ha Tinh using a stratified random sampling technique. The quantitative method is carried out through a questionnaire, designed with 21 items on a 5-point Likert scale to assess the factors influencing the intention to resign of preschool teachers. The qualitative method involves 20 semi-structured interviews to gain deeper insights into the quantitative survey results. The findings indicate that the key factors strongly influencing preschool teachers' intention to resign are: salary and compensation policies; work pressure; and relationships with school administrators and parents. Additionally, factors such as the friendliness of colleagues and working conditions also contribute to motivating preschool teachers to resign. Based on these findings, the paper proposes several recommendations aimed at reducing the intention to resign among preschool teachers.

TTKHCNQG, CVv 216

  • [1] L. Zhang, S. Yu (2017), Early Childhood Education in China: Teachers’ Motivation and Career Choices,International Journal of Educational Development
  • [2] G. Zhang, A. Chayanuvat (2024), Kindergarten Teachers’ Resilience Factors,Rangsit Journal of Educational Studies
  • [3] Phạm Minh Hoa, Nguyễn Mạnh Tuấn, Nguyễn Hà Linh (2024), Tổng quan nghiên cứu về các nhân tố ảnh hưởng đến phát triển chuyên môn của giáo viên mầm non,Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • [4] M. B. Wells (2015), Predicting Preschool Teacher Retention and Turnover in Newly Hired Head Start Teachers Across the First Half of the School Year,Early Childhood Research Quarterly
  • [5] (2011), Teachers for the 21st Century: Using Evaluation to Improve Teaching,
  • [6] T. D. Nguyen, M. G. Springer (2021), A Conceptual Framework of Teacher Turnover: A Systematic Review of the Empirical International Literature and Insights f-rom the Employee Turnover Literature,Educational Review
  • [7] A. Latifah (2020), Peran Lingkungan dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini,Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal
  • [8] (2016), Annual Report on the Status of Child Care Workers in Korea,
  • [9] B. Keçeci, S. B. K. Kara (2023), Why Do Teachers Leave the Profession: A Case Study,International Journal of Educational Research Review
  • [10] J. Heckman, R. Pinto, P. Savelyev (2013), Understanding the Mechanisms Through Which an Influential Early Childhood Program Boosted Adult Outcomes,The American Economic Review
  • [11] K. M. Hall-Kenyon, R. V. Bullough, K. L. MacKay, E. E. Marshall (2014), Preschool Teacher Well-Being: A Review of the Literature,Early Childhood Education Journal
  • [12] A. A. Grant, L. Jeon, C. K. Buettner (2019), Relating Early Childhood Teachers’ Working Conditions and Wellbeing to Their Turnover Intentions,Educational Psychology
  • [13] M. Frank, A. B. Pessi (2018), Significant Work Is About Self-Realization and Broader Purpose: Defining the Key Dimensions of Meaningful Work,Frontiers in Psychology
  • [14] R. Cieśliński, E. Szum (2014), Burned Out or Just Frustrated? Reasons Why Physical Education Teachers Leave Their Profession,Physical Culture and Sport. Studies and Research
  • [15] T. Atmaca (2020), Examining Factors That Negatively Affect Teachers' Social Dignity and Image,Journal of Education for Life