Lọc theo danh mục
liên kết website
Lượt truy cập
- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
Kinh tế học và kinh doanh khác
Lưu Thị Minh Ngọc(1), Hoàng Trọng Trường
Sự phiền toái của các loại quảng cáo video trên YouTube và hàm ý cho doanh nghiệp Việt Nam
Tạp chí khoa học thương mại
2020
140
44-54
1859-3666
Nghiên cứu này khảo sát mức độ phiền toái của hai dạng quảng cáo có thể bỏ qua và không thể bỏ qua trên YouTube. Tác động của sự phiền toái gây ra bởi hai loại hình quảng cáo trên đến tâm lý và hành vi khách hàng sẽ được so sánh và đánh giá, từ đó đưa ra các gợi ý về cách thức quảng cáo hiệu quả cho doanh nghiệp. 100 người tham gia được chia làm 2 nhóm để xem một đoạn video trong đó có chứa ngẫu nhiên một loại quảng cáo. Sau đó, phản ứng của những người này được khảo sát bằng bảng hỏi. Kết quả cho thấy, quảng cáo không thể bỏ qua gây nhiều cảm giác phiền toái hơn, từ đó thái độ của người xem tiêu cực hơn, niềm tin với thông điệp thấp hơn và có xu hướng né tránh quảng cáo hơn. Tuy nhiên, quảng cáo không thể bỏ qua lại tỏ ra hiệu quả hơn trong việc tăng cường nhận thức về nhãn hàng và sản phẩm xuất hiện trong quảng cáo
TTKHCNQG, CVv 416
- [1] Yu, R., Chan, A.H.S., Zhao, P. & Gao, Y (2012), Enhancing memorability,International Journal of Advertising, 31(4), 861-876
- [2] (2019), YouTube advertising formats,Available at https://support. google.com/youtube/answer/2467968?hl=en-GB. Retrieved on 30/4/2019
- [3] Yang, K. C, Yang, C, Huang, C. H, Shih, P. H, & Yang, S. Y (2014), Consumer attitudes toward online video advertising: An empirical study on YouTube as platform,2014 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management, 2015, 1131-1135. Available at: https://ieeexplore-ieeeorg.ezproxy.sussex.ac.uk/document/7058815
- [4] Silk, A.J. & Vavra, T.G. (1974), The influence of advertising's affective qualities on consumer response,In: Hughes, G.D. and M.L. Ray (eds.): Buyer/consumer information processing. Chapel Hill
- [5] Sawyer, A.G. (1981), Repetition, cognitive responses and persuasion,In: Petty, R. et al. (eds): Cognitive responses in persuasions. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
- [6] Pikas, B. & Sorrentino, G (2014), The effectiveness of online advertising: Consumer's perceptions of ads on Facebook,Twitter and YouTube, The Journal of Applied Business Economics, 16(4), 70-81
- [7] Moore, D.L. & Hutchinson, J.W. (1983), The effect of ad affect on advertising effectiveness,Advance in Consumer Research, 17, 440-452
- [8] Mehta, R. & Sivadas, E (1995), Direct marketing on the internet: An empirical assessment of consumer attitudes,Journal of Direct Marketing, 9 (3). DOI: https://doi.org/10.1002/dir.4000090305
- [9] Mackenzie, S. B. & Lutz, R.J. (1982), Monitoring advertising effectiveness: A structural equation analysis of the mediating role of attitude toward the ad,Working Paper No. 117, Center for Marketing Studies, UCLA
- [10] . Loureiro, S (2018), Tell what you want but do not irritate me: A senior perspective about advertising,Journal of Promotion Management, 24(2), 198-214. Retrieved f-rom https://www-tandfonlinecom.ezproxy.sussex.ac.uk/doi/abs/10.1080/104964 91.2017.1360825
- [11] Krugman, H.E (1983), Television program interest and commercial interruption: Are commercials on interesting programs less effective?,Journal of Advertising Research, 23 (1), 21-23
- [12] Krugman, D.M. & Johnson, K.F (1991), Differences in the consumption of traditional broadcast and VCR movie rental,Journal of Broadcasting & Electronic Media, 35(2), 213-232
- [13] James, W.L., & A.J. Kover (1992), Observations: do overall attitudes toward advertising affect involvement with specific advertisements?,Journal of Advertising Research, 32(5), 78-83
- [14] Hart, C. O. & Blumestein, H (2016), The latest video trends: whe-re your audience is watching,Available at https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/video-trends-whe-re-audiencewatching/. Retrieved on 29/6/2019
- [15] Greyser, S.A. (1973), Irritation in advertising.,Journal of Advertising Research, 13 (Feb), 3-10
- [16] Gorn, G. J. (1982), The effect of music in advertising on choice behavior: A classical conditioning approach,Journal of Marketing, 46 (1), 94 - 101. Retrieved f-rom https://doi.org/10.1177/ 002224298204600109
- [17] Fishman, E (2016), How long should your next video be?,Available at https://wistia.com/learn/marketing/optimal-videolength. Retrieved on 10/1/2020
- [18] Edwards, S., Li, H., & Lee, J (2002), Forced exposure and psychological reactance: Antecedents and consequences of the perceived intrusiveness of pop-up ads,Journal of Advertising, 31(3), 83-95. Retrieved f-rom http://www.jstor.org/stable/4189228
- [19] Dillard, J. & Shen, L (2005), On the nature of reactance and its role in persuasive health communication,Communication Monographs, 72 (2), 144- 168, DOI: 10.1080/03637750500111815
- [20] Clee, M.A. & Wicklund R.A (1980), Consumer behavior and psychological reactance,Journal of Consumer Research, 6 (4), 389 - 405. Retrieved f-rom http://search.ebscohost.com. ezproxy.sussex.ac.uk/login.aspx?direct=true&db=b uh&AN=4662209&site=ehost-live
- [21] Brehm, J. W (1966), A theory of psychological reactance,Oxford, England: Academic Press
- [22] Amyx, D.A., & Lumpkin, J.R (2016), Interaction effect of ad puffery an ad skepticism on consumer persuasion,Journal of Promotion Management, 22 (3), 403-242. DOI: 10.1080/10496491.2016.1154920
- [23] Aaker, D. A., & Bruzzone, D. E. (1985), Causes of irritation in advertising,Journal of Marketing, 49 (2), 47-57. DOI: 10.2307/1251564
