Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  30,275,142
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

14

Các vấn đề khoa học giáo dục khác

BB

Kết nối toán học giữa đạo hàm và tích phân trong dạy học giải quyết các vấn đề thực tế

Mathematical connection between derivatives and integrals in teaching and solving practical problems

Tạp chí Giáo dục

2024

10

12-17

2354-0753

Trong dạy học Toán, học sinh cần phát triển khả năng kết nối toán học để hiểu toán, đặc biệt với các khái niệm toán học trừu tượng như đạo hàm, tích phân. Thông qua mô hình hóa các tình huống thực tế, học sinh có thể kết nối toán học với thực tế, cũng như kết nối các kiến ​​thức toán học với nhau. Nghiên cứu này sử dụng phương pháp thực nghiệm để kiểm chứng sự ảnh hưởng của giáo án đến khả năng của học sinh trong việc liên hệ toán học giữa đạo hàm và tích phân trong dạy học giải quyết vấn đề thực tế cuộc sống. Nghiên cứu được thực hiện trên 42 học sinh lớp 12A2, Trường THPT Hai Bà Trưng, ​​Thành phố Huế trong học kỳ I năm học 2023-2024. Kết quả nghiên cứu bước đầu cho thấy, việc dạy học nội dung tích phân tập trung vào mối liên hệ toán học giữa đạo hàm và tích phân thông qua việc giải các tình huống thực tế khác nhau đã giúp học sinh nâng cao khả năng liên hệ toán học giữa đạo hàm và tích phân cũng như giữa toán học và thực tế. .

In teaching Mathematics, students need to develop the ability to connect mathematics to understand mathematics, especially with abstract mathematical concepts such as derivatives and integrals. Through modeling real-life situations, students can connect mathematics to reality, as well as connect mathematical knowledge with each other. This study uses experimental methods to verify the effects of lesson plans on students' ability to make mathematical connections between derivatives and integrals in teaching real-life problem solving. The research was conducted on 42 students of class 12A2, Hai Ba Trung High School, Hue City in the first semester of the 2023-2024 school year. The results of the initial research show that teaching integral content by focusing on the mathematical connection between derivatives and integrals through solving different real-life situations helped the students improve their ability to make mathematical connections between derivatives and integrals, as well as between mathematics and reality.

TTKHCNQG, CVv 216

  • [1] Walle, J. A. V. D. (2007), Elementary and Middle School Mathematics Teaching Developmentally.,Boston: Allyn & Bacon.
  • [2] Stylianides, A. J., & Stylianides, G. J. (2007), Learning mathematics with understanding: A critical consideration of the learning principle in the principles and standards for school mathematics.,The Montana Mathematics Enthusiast
  • [3] Niss, M., & Blum, W (2020), The learning and teaching of mathematical modelling,Routledge
  • [4] (2000), Principles and Standards for School Mathematics,Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics
  • [5] Leinwand, S. (2014), Principles to actions: Ensuring mathematical success for all,National Council of Teachers of Mathematics, Incorporated.
  • [6] Julie, C., & Mudaly, V. (2007), Mathematical modelling of social issues in school mathematics in south Africa,In Blum, W., Galbraith, P. L., Henn, H. W., & Niss, M.(Eds.). Modelling and applications in mathematics education, ICMI 14 (pp. 503-510). Springer Science & Business Media
  • [7] Hiebert, J., & Wearne, D. (2004), Developing understanding through problem solving,In H. Schoen (Ed.), Teaching Mathematics through Problem Solving (pp. 3-13), Reston, VA: NCTM
  • [8] Hiebert, J., & Carpenter, T. (1992), Learning and teaching with understanding,In D. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 65-79). New York, NY: Macmillan.
  • [9] Garcia-Garcia, J., & Dolores-Flores, C. (2018), Intra-mathematical connections made by high school students in performing Calculus tasks.,International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
  • [10] Cai, J., & Ding, M. (2015), On mathematical understanding: perspectives of experienced Chinese mathematics teachers.,Journal of Mathematics Teachers Education
  • [11] Blum, W., Galbraith, P.L., Henn, H.-W., & Niss, M. (Eds.) (2007), Modelling and Applications in Mathematics Education: The 14th ICMI Study,New York, NY: Springer.
  • [12] Berry, J., & Nyman, M. (2003), Promoting students’ graphical understanding of the calculus.,The Journal of Mathematical Behavior