Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  30,391,966
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

14

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Sử dụng tiếp cận dạy học theo bối cảnh nhằm thúc đẩy năng lực giải quyết vấn đề về phương trình cho học sinh lớp 10

Using a contextual teaching approach to improve the problem-solving competence on equations for 10th graders

Tạp chí Khoa học - Đại học Sư phạm TP Hồ Chí Minh

2022

12

2002-2015

1859-3100

Có nhiều biện pháp để nâng cao năng lực giải quyết vấn đề (GQVĐ) cho học sinh (HS), trong đó dạy học theo bối cảnh là một biện pháp quan trọng và hiệu quả. Bài báo này đã đề xuất một số cách thiết kế vấn đề thực tế (VĐTT) và kết hợp VĐTT được thiết kế với dạy học theo bối cảnh về chủ đề “Phương trình” nhằm nâng cao năng lực GQVĐ cho HS lớp 10. Kết quả nghiên cứu thu được từ dữ liệu định tính và dữ liệu định lượng của quá trình thực nghiệm dạy học cho thấy HS hiểu tốt cách thức GQVĐ, năng lực giải quyết các VĐTT của HS được cải thiện rõ khi so sánh kết quả của bài kiểm tra đầu vào (pre-test) với bài kiểm tra đầu ra (post-test).

There are many ways to improve problem-solving competence for students, in which context-based teaching is an important and effective method. This article proposes a number of ways to design realistic problems and to combine designed real problems with contextual teaching on the topic of "equations" to improve problem-solving competence for 10th graders. Research results obtained from qualitative and quantitative data of the experimental teaching process show that students understand well how to solve problems, and their competence in solving realistic problems is clearly improved.

TTKHCNQG, CTv 138

  • [1] Van den Heuvel-Panhuizen, M. & Drijvers, P. (2020), Realistic mathematics education,Encyclopedia of mathematics education, 713-717.
  • [2] Van Den Heuvel-Panhuizen, M. (2005), The role of contexts in assessment problems in mathematics.,For the learning of mathematics, 25(2), 2-23.
  • [3] Vaiyavutjamai P., Clements, M. A. (2006), Effects of classroom instruction on students’ understanding of quadratic equations,Mathematics Education Research Journal, 18(1), 47-77.
  • [4] (2018), PISA 2021 mathematics framework (first draft), 45th meeting of the PISA Governing Board,Stockholm, Sweden.
  • [5] (2003), The PISA 2003 assessment framework: Mathematics, reading, science and problemsolving knowledge and skills,Paris: OECD.
  • [6] Pham, C. H. T. (2021), Thiet ke tinh huong thuc tien co boi canh thuc trong day hoc mon toan o tieu hoc [Designing practical situations with real contexts in teaching mathematics in primary schools].,Vietnam Journal of Educational Sciences, 40, 30-35.
  • [7] (2000), Principles and Standards for School Mathematics,Reston, Virginia: NCTM
  • [8] (2018), Chuong trinh giao duc pho thong mon Toan [General education program in Mathematics].,
  • [9] Johnson, B. E. (2002), Contextual teaching and learning: why it is and why it is here to stay,California: Sage Publications Ltd
  • [10] Jazuli, A., Setyosari, P., Sulthon, Kuswandi, D. (2017), Improving conceptual understanding and problem-solving in mathematics through a contextual learning strategy,Global Journal of Engineering Education, 19(1), 49-53.
  • [11] Ho, P. M. T. (2021b), Day hoc theo boi canh chu de “phuong trình bac nhat và phuong trinh bac hai’ (Dai so 10) nham phat trien nang luc giai quyet van de toan hoc cho hoc sinh [Contextual teaching on the subject "linear and quadratic equations" (Algebra 10) to develop students' mathematical problem-solving competence].,Journal of Education, special issue 9/2021, 47-51.
  • [12] Ho, P. M. T. (2021a), Nang luc giai quyet van de ve phuong trinh bac nhat cua hoc sinh lop 10 [The problem-solving competence on linear equations of 10 grade students].,Hue University Journal of Science: Social Sciences and Humanities, 130(6B), 107-122.
  • [13] Ha, T. X., & Pham, N. S. (2014), Thiet ke bai tap chua dung tinh huong thuc te trong day hoc toan o truong pho thong [Designing exercises containing real-life situations in teaching mathematics in high schools].,Vietnam Journal of Educational Sciences, 111, 11-12, 33
  • [14] Freudenthal, H. (1991), Revisiting mathematics education,China lectures. Kluwer, Dordrecht.
  • [15] Eviyanti, S. (2017), Improving the Students’ Mathematical Problem-Solving Ability by Applying Problem Based Learning Model in VII Grade at SMPN 1 Banda Aceh Indonesia.,International Journal of Novel Research in Education and Learning, 4(2), 138-144.