Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  29,254,133
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Kinh doanh và quản lý

Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định sử dụng ví điện tử của người dân tại thành phố Cần Thơ: Ứng dụng mô hình cấu trúc tuyến tính PLS-SEM

Factors Influencing Consumer’s Intention to Use Ewallets in Can Tho City: Application of Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM)

Khoa học (Đại học Cần Thơ)

2021

5

242-258

1859-2333

Mục tiêu của nghiên cứu này là khám phá ra những yếu tố ảnh hưởng đến ý định sử dụng ví điện tử thông qua vai trò trung gian của thái độ đối với sử dụng sản phẩm. Dữ liệu được thu thập là 201 đáp viên có hiểu biết về ví điện tử Momo, ZaloPay, AirPay, ViettelPay tại thành phố Cần Thơ, đã được phân tích để cung cấp bằng chứng. Kết quả từ mô hình phương trình cấu trúc bình phương nhỏ nhất một phần (PLS-SEM) chỉ ra rằng nhận thức uy tín, điều kiện thuận lợi, hiệu quả kỳ vọng và ảnh hưởng xã hội có ảnh hưởng tích cực đến ý định sử dụng ví điện tử. Bên cạnh đó, nghiên cứu này đã đề xuất cách tiếp cận mới để dự đoán biến ý định sử dụng ví điện tử thông qua vai trò trung gian của thái độ của khách hàng để dự đoán ý định sử dụng ví điện tử của người tiêu dùng. Cụ thể, biến hiệu quả mong đợi và ảnh hưởng xã hội chỉ tác động gián tiếp đến ý định sử dụng ví điện tử; nhận thức uy tín đã tác động trực tiếp và gián tiếp đến ý định sử dụng ví điện tử, và điều kiện thuận lợi chỉ tác động trực tiếp đến ý định sử dụng ví điện tử. Cuối cùng, nghiên cứu cũng đã đề xuất một số hàm ý quản trị để nâng cao ý định sử dụng ví điện tử của người dân tại thành phố Cần Thơ.

The aim of this research is to discover factors that affect the intention to use e-wallets through the mediating roles of attitude toward using ewallets. Survey data collected from 201 respondents who have knowledge of e-wallet as Momo, Zalopay, AirPay, ViettelPay in Can Tho city was analyzed to provide evidence. Results from the partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) indicated that perceived credibility, facilitating conditions, performance expectancy, and social influence positively affects the intention to use e-wallets. Based on the results, a new approach was proposed to predicting the intention to use e-wallets through the mediating role of attitude toward using the e-wallet. Specifically, performance expectancy and social influence only indirectly impacted intention to use e-wallets; perceived credibility had a direct and indirect influence on users’ intention, and facilitating conditions only directly affected intention to use e-wallets. Finally, some recommendations were proposed to enhance the intention to use the ewallet of customers in Can Tho City.

TTKHCNQG, CVv 403

  • [1] Zhao, W., & Othman, M. N. (2010), Predicting and explaining complaint intention and behavior of malaysian consumers: An application of the planned behavior theory,Advances in International Marketing, 9(1), 229-252
  • [2] Yang, M., Mamun, A. A., Mohiuddin, M., Nawi, N. C., & Zainol, N. R. (2021), Cashless transactions: A study on intention and adoption of e-wallets,Sustainability, 13(2), 1-18
  • [3] Wulantika, L., & Zein, S. R. (2020), E-wallet effects on community behavior,Institute of Physics Conference, 879(1), 1-7
  • [4] Wijaya, A., Christin, L., & Wijaya, W. A. (2020), The antecedents intention of use mobile payment for millennial generation,International Conference on Management, Accounting, and Economy, 151(1), 14-17
  • [5] Widyanto, H. A., Kusumawardani, K., & Septyawanda, A. (2020), Encouraging behavioral intention to use mobile payment: An extension of UTAUT2,Jurnal Muara Ilmu Ekonomi dan Bisnis, 4(1), 87-97
  • [6] Vuong, B. N., Hieu, V. T., & Trang, N. T. T. (2020), An empirical analysis of mobile banking adoption in Vietnam,Gestão e Sociedade, 14(1), 3365-3393
  • [7] Vuong, B. N., & Giao, H. N. K. (2020), The impact of perceived brand globalness on consumers’ purchase intention and the moderating role of consumer ethnocentrism: An evidence f-rom Vietnam,Journal of International Consumer Marketing, 32(1), 47-68
  • [8] (2020), Sự cạnh tranh trên thị trường ví điện tử Việt Nam,https://startup.vnexpress.net/tin-tuc/xu-huong/su-canh-tranh-tren-thi-truong-vi-dientu-viet-nam-4182358.html.
  • [9] Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003), User acceptance of information technology: Toward a unified view,MIS Quarterly, 27(3), 425-478
  • [10] Uddin, M. S., & Akhi, A. Y. (2014), E-wallet system for Bangladesh an electronic payment system,International Journal of Modeling and Optimization, 4(3), 216-219
  • [11] Tirtiroglu, E., & Elbeck, M. (2008), Qualifying purchase intentions using queueing theory,Journal of applied quantitative methods, 3(2), 167-178
  • [12] Sharma, S. K., Mangla, S. K., Luthra, S., & AlSalti, Z. (2018), Mobile wallet inhibitors: Developing a comprehensive theory using an integrated model,Journal of Retailing and Consumer Services, 45(11), 52-63
  • [13] Sarika, P., & Vasantha, S. (2019), Impact of mobile wallets on cashless transaction,International Journal of Recent Technology, 7(6), 1164-1171
  • [14] Rathore, H. S. (2016), Adoption of digital wallets by consumers,BVIMSR’s Journal of Management E-wallets are rapidly gainingacceptance as a mainstream Research, 8(1), 69-76
  • [15] Peña-García, N., Gil-Saura, I., RodríguezOrejuela, A., & Siqueira-Junior, J. R. (2020), Purchase intention and purchase behavior online: A cross-cultural approach,Heliyon, 6(6), 1-11
  • [16] Minds, M. f. (2021), Coronavirus: Global GDP to sink by $22 trillion over COVID, says IMF,https://www.dw.com/en/coronavirusglobal-gdp-to-sink-by-22-trillion-over-covidsays-imf/a-56349323
  • [17] Mahran, A., & Enaba, H. (2013), Exploring determinants influencing the intention to use mobile payment service,International Journal of Customer Relationship Marketing and Management, 2(4), 17-37
  • [18] Nguyễn Thị Ánh Ngọc, Đặng Thùy Linh, Nguyễn Thị Diễm (2020), Thị trường ví điện tử Việt Nam - cơ hội và thách thức,Tạp Chí Ngân Hàng, 8(10), 1-15
  • [19] Latupeirissa, J. J. P., Subanda, I. N., & Gorda, A. O. S. (2020), Antecedents of intention to use e-wallet: The development of acceptance model with PLS-SEM approach,Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(7), 1416-1429
  • [20] Kolandaisamy, R., & Subaramaniam, K. (2020), The impact of e-wallets for current generation,Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(1), 751-759
  • [21] Kim, T. T., Karatepe, O. M., Lee, G., & Demiral, H. (2018), Do gender and prior experience moderate the factors influencing attitude toward using social media for festival attendance?,Sustainability, 10(10), 1-19
  • [22] Jiwasiddi, A., Adhikara, C., Adam, M., & Triana, I. (2019), Attitude toward using fintech among Millennials,Paper presented at the Conference: Proceedings of The 1st Workshop Multimedia Education, Learning, Assessment and its Implementation in Game and Gamification, Medan Indonesia, 26th
  • [23] Hossain, M. A., Hasan, M. I., Chan, C., & Ahmed, J. U. (2017), Predicting user acceptance and continuance behaviour towards location‐based services: The moderating effect of facilitating conditions on behavioural intention and actual use,Australian Journal of Information Systems, 21(6), 1-22
  • [24] Hassan, M. A., Shukur, Z., & Hasan, M. K. (2020), An efficient secure electronic payment system for e-commerce,Computers, 9(66), 1-20
  • [25] Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2017), A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (2nd Ed.),Thousand Oaks: Sage
  • [26] Hà Thư (2019), Tổng quan thị trường ví điện tử việt nam 2019,https://fff.com.vn/tongquan-thi-truong-vi-dien-tu-viet-nam-2019/
  • [27] Hà Nam Khánh Giao, & Bùi Nhất Vương (2019), Giáo Trình Cao Học Phương Pháp Nghiên Cứu Khoa Học Trong Kinh Doanh Cập Nhật SmartPLS,TP. Hồ Chí Minh, Việt Nam: Nhà Xuất Bản Tài Chính
  • [28] Guthrie, C., Fosso-Wamba, S., & Arnaud, J. B. (2021), Online consumer resilience during a pandemic: An exploratory study of ecommerce behavior before, during and after a COVID-19 lockdown,Journal of Retailing and Consumer Services, 61(7), 1-21
  • [29] Giao, H. N. K., Vuong, B. N., Tung, D. D., & Quan, T. N. (2020), A model of factors influencing behavioral intention to use internet banking and the moderating role of anxiety: Evidence f-rom Vietnam,WSEAS Transactions on Business and Economics, 17(1), 551-561
  • [30] Giao, H. N. K., Vuong, B. N., Huan, D. D., Tushar, H., & Quan, T. N. (2020), The effect of emotional intelligence on turnover intention and the moderating role of perceived organizational support: Evidence f-rom the banking industry of Vietnam,Sustainability, 12(5), 1-25
  • [31] Davis, F. D. (1989), Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology,MIS Quarterly, 13(3), 319-340
  • [32] (2016), Nghị định 80/2016/NĐ-CP,http://vanban.chinhphu.vn/portal/page/portal/chin hphu/hethongvanban?class_id=1&_page=1&mod e=detail&document_id=185464
  • [33] Chawla, D., & Joshi, H. (2020), Role of Mediator in Examining the Influence of Antecedents of Mobile Wallet Adoption on Attitude and Intention,Global Business Review, 22(2), 1-17
  • [34] Chaouali, W., Yahia, I. B., & Souiden, N. (2016), The interplay of counter-conformity motivation, social influence, and trust in customers' intention to adopt Internet banking services: The case of an emerging country,Journal of Retailing and Consumer Services, 28(1), 209-218
  • [35] Bollen, K. A. (1989), Structural Equations with Latent Variables,Oxford, England: John Wiley & Sons
  • [36] Baodautu. (2021), Fintech bùng nổ và cuộc đua một mất, một còn,https://baodautu.vn/fintech-bung-no-va-cuocdua-mot-mat-mot-con-d135944.html
  • [37] Bantwa, A., & Padiya, J. (2020), Adoption of ewallets: A post demonetisation study in Ahmedabad City,Pacific Business Review International, 10(10), 84-95
  • [38] Bansal, N. (2020), E-wallets and Digitization,https://www.researchgate.net/publication/3414 52663_E-wallets_and_Digitization
  • [39] Bagozzi, R. P., & Dholakia, U. M. (2002), Intentional social action in virtual communities,Journal of Interactive Marketing, 16(2), 2-21
  • [40] Alaeddin, O., Rana, A., Zaimudin, Z., & Kamarudin, F. (2018), F-rom physical to digital: Investigating consumer behaviour of switching to mobile wallet,Polish Journal of Management Studies, 17(2), 18-30
  • [41] Ajzen, I., Fishbein, M., & Hill, R. J. (1975), Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research,Contemporary Sociology: Addison-Wesley Publishing Company, Inc
  • [42] Ajzen, I. (1988), Attitudes, Personality, and Behaviour,UK: McGraw-Hill Education