Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,056,862
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Giáo dục chuyên biệt

Phạm Thị Bền(1), Nguyễn Thị Hương, Đinh Thị Phú

Đặc điểm lời nói của trẻ rối loạn phổ tự kỉ

Characteristics of speech produced by vietnamese-speaking children with autism spectrum disorders

Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2021

4AB

371-378

2354-1075

Rối loạn phổ tự kỉ là một rối loạn phát triển thần kinh, đặc trưng bởi các khiếm khuyết cốt lõi trong giao tiếp xã hội và các hành vi có tính lặp lại, hạn hẹp. Thực trạng nghiên cứu về đặc điểm lời nói của trẻ rối loạn phổ tự kỉ chưa có nhiều. Bài viết này mô tả đặc điểm lời nói của trẻ rối loạn phổ tự kỉ ở Việt Nam. Phương pháp thu thập thông tin là điều tra bằng phiếu khảo sát từ giáo viên can thiệp của trẻ có rối loạn phổ tự kỉ. Kết quả thu thập từ khách thể khảo sát (N  = 189) đã cho thấy một số đặc điểm lời nói của trẻ có rối loạn phổ tự kỉ như sau: 30% số trẻ trong mẫu khảo sát chưa có lời nói, 38% nói ở cấp độ từ, 26% nói ở cấp độ câu và 5% nói được trên câu. Trong số 70% số trẻ có rối loạn phổ tự kỉ đã có lời nói, trẻ có các biểu hiện như: nói lắp, ngắc ngứ, hoặc tắc nghẽn (n = 92, 48,7%), nói những âm vô nghĩa (n = 91, 48,7%), phát âm chưa rõ ràng (n = 86, 45,5%), nhại lời (n = 83, 43,9%), giọng nói bật hơi nhiều/ nói âm gió/âm suýt (n = 48, 25,4%). Những đặc điểm lời nói này của trẻ có rối loạn phổ tự kỉ nói tiếng Việt có nhiều tương đồng với các đặc điểm lời nói ở trẻ có rối loạn phổ tự kỉ ở các ngôn ngữ khác. Những đặc điểm lời nói này cũng được xem xét là các dấu hiệu nhận diện rối loạn phổ tự kỉ ở trẻ em và là nội dung của chương trình can thiệp cho trẻ.

Autism spectrum disorders are neurodevelopmental disorders characterized by core deficits in social communication and restricted and repetitive behaviours. Research on speech characteristics of children with autism spectrum disorder has limited. This article describes speech characteristics of children with autism spectrum disorders in Vietnam. Research method for collecting data was questionnaire. Teachers (N = 189) who were providing intervention for children with autism spectrum disorders answered the questionnaires. Based on responses provided by teachers, results showed speech characteristics of children with autism spectrum disorder as follows: 30% of participants were nonverbal, 38% were word users, 26% were sentence users, and 5% were narrators. Among 70% of the verbal participants, speech productions were described as: stuttering or obstruction (n = 92, 48.7%), producing nonword sounds (n = 91, 48.7%), speaking inaccurately (n = 86, 45.5%), echolalia (n = 83, 43.9%), and lisper (n = 48, 25.4%). These speech characteristics of Vietnamese-speaking children with autism spectrum disorders were similar with findings found in other studies in other languages. These speech characteristics were also considered as positive behavioural markers for identifying autism spectrum disorders and were a component for comprehensive intervention programs for children with autism spectrum disorders.

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] Dawson, E. J., (2010), Current assessment and treatment practices for children with autism and suspected childhood apraxia of speech: A survey of speech-language pathologists (Master of Science in Speech and Hearing Sciences).,Portland State University, PDXScholar.
  • [2] Cleland, J., Gibbon, F. E., Peppé, S., O’Hare, A., & Rutherford, M., (2010), Phonetic and phonological errors in children with high functioning autism and Asperger syndrome.,International Journal of Speech-Language Pathology, 12(1), 69-76.
  • [3] Broome, K., McCabe, P., Docking, K., Doblea, M., (2017), A systematic review of speech assessments for children with Autism Spectrum Disorder: Recommendations for best practice.,American Journal of Speech-Language Pathology, 26, pp.1011-1029.
  • [4] Anderson, D. K., Lord, C., Risi, S., DiLavore, P. S., Shulman, C., Thurm, A., Pickles, A., (2007), Patterns of growth in verbal abilities among children with autism spectrum disorder.,Journal of consulting and clinical psychology, 75(4), 594.
  • [5] Nguyễn Thị Hoàng Yến, (2013), Tự kỉ - Những vấn đề lí luận và thực tiễn.,Nhà xuất bản Đại học Sư phạm Hà Nội.
  • [6] (2020), Data and statistics on Autism Spectrum Disoders.,Retrieved f-rom: https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html
  • [7] (2019), Hỗ Trợ phục hồi chức năng cho trẻ em Tự kỉ tại Việt Nam-Tài liệu dành cho cán bộ và kĩ thuật viên can thiệp.,
  • [8] (2013), Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.).,Washington, DC: Author.