Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,134,962
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Giáo dục chuyên biệt

Trần Thị Minh Thành(1), Nguyễn Thị Kim Liên

Sử dụng trị liệu hoạt động trong can thiệp sớm cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ có vấn đề về cảm giác

Using occupation therapy in early intervention for children with autism spectrum disorder and sensory problem

Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2021

4AB

2354-1075

Nhiều nghiên cứu trên thế giới đã chỉ ra rằng trên 80% trẻ rối loạn phổ tự kỉ (RLPTK) có vấn đề về cảm giác và trị liệu hoạt động (TLHĐ) là một trong những dịch vụ cần thiết cho những trẻ này. Nghiên cứu này nhằm xem xét hiệu quả của việc sử dụng T trong can thiệp cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ có vấn đề về cảm giác. Phương pháp nghiên cứu trường hợp là phương pháp nghiên cứu chính trong bài báo này. Đối tượng tham gia là 01 trẻ 2 tuổi rưỡi được chẩn đoán rối loạn phổ tự kỉ tại Bệnh viện Nhi Trung ương. Sau 3 tháng áp dụng các hoạt động trị liệu trong quá trình can thiệp tại trung tâm và tại gia đình, trẻ đã có những tiến bộ đáng kể về sự phát triển, hành vi và các kĩ năng chơi, sinh hoạt hàng ngày. Kết quả nghiên cứu đã chỉ ra rằng việc sử dụng kết hợp phương pháp can thiệp giáo dục và trị liệu hoạt động sẽ đem lại hiệu quả cao trong can thiệp sớm trẻ có rối loạn phổ tự kỉ có các vấn đề về cảm giác.

According to many reseachers on the world, over 80% children with autism spectrum disorder (ASD) have sensory problem and occupation therapy (OT) is one of the essential services for them. This article aimed to examine the effectiveness of the occupation therapy approach in intervention for children with autism spectrum disorder and sensory problems. The case study method is the main research method in this paper. Participant was a 2 years 6 months old boy who has dianogsised by doctors. Results identified significant positive changes in PEP-R score and sensory screen for the child. After 3 months of applying sensory integration activity both at the center and at home, the boy has improved sensory and skills in play, daily living and learning. The results provides support for the use of this intervention for children with autism.

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] Cappadocia, M. C., (2011), Review of social skills training groups for youth with Asperger syndrome and high functioning autism.,Research in Autism Spectrum Disorders, 5(1), pp. 70-78.
  • [2] Boutot, E. A, (2007), Fitting in: Tips for promoting acceptance and friendships for students with autism spectrum disorders in inclusive classrooms.,Intervention in School and Clinic, 42(3), 156-161.
  • [3] Bambara, L. M., Cole, C. L., Chovanes, J., Telesford, A., Thomas, A., Tsai, S. C., & Bilgili, I. (2018), Improving the assertive conversational skills of adolescents with autism spectrum disorder in a natural context.,Research in Autism Spectrum Disorders, 2018. 48, pp. 1-16.
  • [4] Afsharnejad, B., Falkmer, M., Black, M. H., Alach, T., Lenhard, F., Fridell, A., & Girdler, S. KONTAKT®, (2021), Social skills group training for Australian adolescents with autism spectrum disorder: a randomized controlled trial.,European Child & Adolescent Psychiatry, pp. 1-19
  • [5] Nguyen Hoai Thuong, Do Thi Thao, Nguyen Thi Hoa, Le Thi Hien, (2021), Teaching Friendship Skills to Adolescents with Autism Spectrum Disorder: Current Situation and Lessons.,American Journal of Educational Research, 9 (4), 235-242.
  • [6] Do Thi Thao, (2016), Making video modelling in behavior skills training for children with mild ASD when communicating with teachers and peers in inclusive preschool.,Journal of Science, Hanoi Pedagogical University, No. 8, p. 148-158.
  • [7] Kern, P., (2004), Making friends in music: Including children with autism in an interactive play setting.,Guidelines Article Formatting, 563
  • [8] Sosnowy, C., Silverman, C., Shattuck, P., & Garfield, T. Setbacks and successes, (2019), How young adults on the autism spectrum seek friendship.,Autism in Adulthood. 1(1), pp. 44-51.
  • [9] Susan Williams White. (2011), Social Skills Training for Children with Asperger Syndrome and High-Functioning Autism.,Guilford Press, 2011., 9781609182113.
  • [10] Đỗ Thị Thảo, Nguyễn Hoài Thương, Thân Thị Loan, Nguyễn Thị Hiền, (2021), Biện pháp giáo dục kĩ năng hợp tác cho thiếu niên RLPTK trong môi trường hòa nhập. Kỉ yếu hội thảo quốc tế “"Can thiệp sớm - hỗ trợ phát triển giáo dục hòa nhập trẻ khuyết tật phát triển”.,NXB Đại học Sư phạm Thành Phố Hồ Chí Minh, 2021,6, trang 147-159.
  • [11] Elizabeth A. Laugeson, Fred Frankel, Catherine Mogil and Ashley R. Dillon. Parent. (2009), Assisted Social Skills Training to Improve Friendships in Teens with Autism Spectrum Disorders.,Journal of Autism and Developmental Disorders, 2009. 39 (4): 596
  • [12] Shattuck, P., Krauss, M. W., Orsmond, G., & Murphy, M. M. (2004), Psychological well-being and coping in mothers of youths with autism, down syndrome, orfragile X syndrome.,American Journal on Mental Retardation, 2004, 109(3), pp. 237-254.
  • [13] Schohl, K. A., Van Hecke, A. V., Carson, A. M., Dolan, B., Karst, J., & Stevens, S. (2014), A replication and extension of the PEERS intervention: Examining effects on social skills and social anxiety in adolescents with autism spectrum disorders.,Journal of autism and developmental disorders, 2014. 44(3), pp. 532-545
  • [14] Mandelberg, J., Laugeson, E. A., Cunningham, T. D., Ellingsen, R., Bates, S., & Frankel, F. (2014), Long-term treatment outcomes for parent-assisted social skills training for adolescents with autism spectrum disorders: The UCLA PEERS program.,Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, , 7(1), pp. 45-73.
  • [15] Laugeson, E. A., Ellingsen, R., Sanderson, J., Tucci, L., & Bates, S. (2014), The ABC’s of teaching social skills to adolescents with autism spectrum disorder in the classroom: The UCLA PEERS® program.,Journal of autism and developmental disorders, 2014. 44(9), pp. 2244-2256
  • [16] Macintosh, K., & Dissanayake, C. (2006), Social skills and problem behaviours in school aged children with high-functioning autism and Asperger’s disorder.,Journal of autism and developmental disorders, 2006 36(8), pp. 1065-1076.
  • [17] Bellini, S. (2004), Social skill deficits and anxiety in high-functioning adolescents with autism spectrum disorders.,Focus on autism and other developmental disabilities, 2004. 19(2), pp. 78-86
  • [18] Association, A. P. (2013), Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders,,Fifth Edition. Washington D.C.,
  • [19] White, S. W., Keonig, K., & Scahill, L. (2007), Social skills development in children with autism spectrum disorders: A review of the intervention research.,Journal of autism and developmental disorders 2007, 37(10), pp. 1858-1868
  • [20] Kasari, C., Rotheram‐Fuller, E., Locke, J., & Gulsrud, A. (2012), Making the connection: Randomized controlled trial of social skills at school for children with autism spectrum disorders.,Journal of Child Psychology and Psychiatr, 2012, 53(4), pp. 431-439.
  • [21] Bellini, S., Peters, J. K., Benner, L., & Hopf, A. (2007), A meta-analysis of school-based social skills interventions for children with autism spectrum disorders.,Remedial and Special Education, 2007, 28(3), pp. 153-162.
  • [22] Myles, B. S. (2003), Social skills training for children and adolescents with Asperger syndrome and social-communication problems.,Autism Asperger Publishing Company, 2003. 30(2), pp. 275-289.