Lọc theo danh mục
liên kết website
Lượt truy cập
- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
14
Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..
BB
Mai Xuân Tấn, Tạ Thanh Trung, Lê Thanh Huy(1), Nguyễn Thanh Nga
Biện pháp bồi dưỡng năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh trung học cơ sở trong dạy học chủ đề STEAM
Measures to foster career orientation competence for lower secondary school students in teaching STEAM topic
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
2024
01/S
88 - 95
1859-2171
Bồi dưỡng năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh trung học cơ sở là mục tiêu quan trọng trong Chương trình giáo dục phổ thông 2018. Giáo dục STEAM được đánh giá là mô hình giáo dục tiếp cận liên ngành đáp ứng mục tiêu phát triển các năng lực bậc cao, đồng thời góp phần định hướng nghề nghiệp cho học sinh vào những ngành nghề đang có nhu cầu cao về nguồn nhân lực trong xã hội. Thông qua việc phân tích các cơ sở khoa học có liên quan, nghiên cứu đưa ra cấu trúc năng lực định hướng nghề nghiệp của học sinh trung học cơ sở gồm 5 thành tố (Nhận thức bản thân về nghề nghiệp; Thu thập và xử lí thông tin nghề nghiệp; Giao tiếp hướng nghiệp; Trải nghiệm giải quyết công việc; Ra quyết định hành động theo đuổi nghề nghiệp), mỗi thành tố gồm một số biểu hiện hành vi cụ thể. Qua đó, bài báo đề xuất được 6 biện pháp tương thích tạo cơ hội bồi dưỡng năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh trung học cơ sở trong dạy học chủ đề STEAM. Các biện pháp này sẽ hỗ trợ giáo viên trong việc tổ chức dạy học chủ đề STEAM đảm bảo mục tiêu hướng nghiệp, phân luồng học sinh sau trung học cơ sở đạt hiệu quả.
Fostering career orientation competence for lower secondary school students is an important objective in the 2018 Vietnam’s national Curriculum. STEAM education is considered as an educational model of approaching interdisciplinarity that meet the goal of developing higher-order competencies, it also contributes to career orientation for students in occupations with a high demand for human resources in society. Through analyzing relevant scientific bases, the study points out a framework of career orientation competence for lower secondary school students consisting of 5 elements (Self-awareness of career; Collecting and handling career information; Career guidance communication; The experience of solving job; Deciding to take action on pursuing career), each element includes a number of specific behavioral expressions. Thereby, proposing 6 compatible measures for creating opportunities to foster career orientation competence for lower secondary school students in teaching STEAM topics. These measures will support teachers in organizing teaching STEAM topics, ensuring the goal of career guidance, streaming students after secondary school effectively.
TTKHCNQG, CTv 178
- [1] N. Suresh, N. Mukabe, V. Hashiyana, A. Limbo, A. Hauwanga (2022), Career Counseling Chatbot on Facebook Messenger using AI,Proceedings of the International Conference on DSMLAI '21
- [2] T. H. Tran, X. Q. Duong (2023), Proposed criteria and solutions for ensuring safety when implementing STEM education in Vietnam,HNUE Journal of Science
- [3] (2020), Official Dispatch No. 3089/BGDĐT-GDTrH: “Implement STEM Education in Secondary Education”,
- [4] P. Wang, T. Li, Z. Wu, X. Wang, J. Jing, J. Xin, X. Sang, D. Dai (2023), The development of career planning scale for junior high school students based on cognitive information processing theory,Frontiers in Psychology
- [5] M. Kuijpers, F. Meijers, C. Gundy (2011), The relationship between learning environment and career competencies of students in vocational education,Journal of Vocational Behavior
- [6] O. B. Ajayi, M. Moosa, P. J. Aloka (2022), Influence of selected social factors on career decision-making of grade 12 learners in township secondary schools in South Africa,University of KwaZulu-Natal Journal of Education
- [7] C. McCowan, M. McKenzie, M. Shah (2017), Introducing Career Education and Development: A Guide for Personnel in Educational Institutions in both Developed and Developing Countries,
- [8] W. Patton, M. McMahon (2021), Career development and systems theory: Connecting theory and practice, 4th ed.,
- [9] V. Lamanauskas, D. Augienė (2019), Lithuanian gymnasium students’ career education: Professional self-determination context,Psychological Thought
- [10] G. Yakman (2008), STEAM education: An overview of creating a model of integrative education,PATT-19 Conference
- [11] G. T. H. Duong, T. T. Tran, T. T. T. Le, G. T. Hoang (2021), Vocational Guidance tool for junior high school students,
- [12] V. H. Le, N. L. Le, V. T. Nguyen (2001), Age Psychology and Pedagogical Psychology,
- [13] T. H. Pham, T. H. Nguyen (2023), Developing career-oriented competencies in high school students through biology teaching,Vietnam Journal of Educational Sciences
- [14] T. D. Le (2019), Career orientation capacity of high school students,Vietnam Journal of Educational Sciences
- [15] Y. Chen, C. C. Chang (2018), The Impact of an Integrated Robotics STEM Course with a Sailboat Topic on High School Students’ Perceptions of Integrative STEM, Interest, and Career Orientation,EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education
- [16] M. T. Vu, V. T. Thai, T. H. Nguyen, T. K. C. Nguyen, T. K. A. Le (2022), Career Orientation for Students Through Teaching STEM Topics of Aldehyde - Carboxylic Acid,VNU Journal of Science: Education Research
- [17] D. Jantassova, D. Churchill, O. Shebalina, D. Akhmetova (2022), Capacity Building for Engineering Training and Technology via STEAM Education,Education Sciences
- [18] T. N. Nguyen, T. T. Ta (2021), STEAM education and the applicability of design thinking as an approach to integrate Art-liberal into STEAM education,Ho Chi Minh City University of Education Journal of Science
- [19] V. H. Nguyen (2019), Approaching STEAM Education in General Education Today,Vietnam Journal of Education
- [20] (2022), Project No. 146/QD-TTg: “Raising awareness, popularizing skills and developing national digital transformation human resources by 2025, with orientation to 2030”,
- [21] (2018), Project No. 522/QD-TTg: “Vocational Guidance Education and Student stream orientation in General Education for the period 2018-2025”,
- [22] (2018), Circular No. 32/2018/TT-BGDDT: “General education curriculum”,
